-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->شهناز صفایی در بررسی دستاوردهای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نمایان شد

رویدادهایی برای توسعه صنعت کفش

برگزاری نمایشگاه، چه بزرگ، چه کوچک، چه عمومی و چه تخصصی، گامی در مسیر توسعه صنعتی کشور است.

رویدادهایی برای توسعه صنعت کفش

برگزاری نمایشگاه، چه بزرگ، چه کوچک، چه عمومی و چه تخصصی، گامی در مسیر توسعه صنعتی کشور است. در این میان، نمایشگاه ‌ های تخصصی اهداف خاصی را دنبال می ‌ کنند که معرفی و در معرض دید قرار دادن محصولات و خدمات جدید و نوآورانه، یکی از مهم ‌ ترین آنها به ‌ شمار می ‌ رود و اگر درست و براساس استانداردهای نمایشگاهی باشد منجر به فروش بیشتر و سوددهی بالاتر نیز خواهد شد. یکی از صنایعی که به ‌ ویژه در چند سال اخیر تکیه بسیاری بر برگزاری نمایشگاه و تکاپوهای بسیاری در این بخش دارد، صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته است. این صنعت در کشور ما ظرفیت بالایی برای حضور در بازارهای صادراتی دارد و می ‌ تواند از نمایشگاه ‌ ها برای حضور پررنگ ‌ تر و بیشتر در این عرصه بهره ببرد. صمت باتوجه به ظرفیت بالایی که صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته در کشور دارد، به ‌ مناسبت روز جهانی نمایشگاه ‌ ها از فعالان این صنعت اهداف کمی و کیفی که در نمایشگاه ‌ های تخصصی دنبال می ‌ کنند و دستاوردهایی که برگزاری نمایشگاه ‌ ها برای این صنعت داشته را جویا شده که در ادامه می ‌ آید. با ما همراه باشید.

تحول آفرین برای صنعت

رسول شجری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش ‌ های دستدوز تهران درباره دستاوردهایی که تاکنون برگزاری نمایشگاه برای صنعت کفش داشته به صمت گفت: صنعت کفش با ۵۰۰ هزار جمعیت شاغل، نقش بسیار پررنگی در اقتصاد کشور دارد و براساس اطلاعات و آمارهای موجود، یکی از ۵ رشته اشتغالزا در ایران به ‌ شمار می ‌ رود. مهم ‌ تر از همه اینکه صنعت کفش هم می ‌ تواند ارزآور باشد و هم با کمترین ارزی که به آن اختصاص داده می ‌ شود، ادامه حیات دهد. یکی از دیگر ویژگی ‌ های مهم صنعت کفش، حضور فعالان آن در بیشتر شهرهای کشور است که نشان از ظرفیت بالای این صنعت برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی دارد. فعالیت جدی صنعتگران ما در قم، تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، همدان و... مؤید این ادعاست. نمایشگاه ‌ ها در تمام کشورهای دنیا عامل رونق اقتصاد هستند و به هر شکلی که برگزار شوند، برای صنعت مفید خواهند بود. شجری افزود: در بازه زمانی یکی ‌ دو ماه قبل از برگزاری تا مقطعی که نمایشگاه برگزار می ‌ شود، برای دست ‌ اندرکاران تولید، مواد اولیه و... کار مضاعفی شکل می ‌ گیرد و شاهد تلاش برای عرضه محصولات جدید و نوآورانه و جذب مشتری ‌ های جدید هستیم. ‌ خوشبختانه در حوزه کفش، نمایشگاه ‌ های بزرگ و خوبی برگزار می ‌ شود که در روند توسعه صنعت کفش بسیار تاثیرگذار بوده است. در شرایطی که کشور با تحریم ‌ ها، نابسامانی ‌ های اقتصادی، تورم و... دست ‌ وپنجه نرم می ‌ کند، یکی از ابزارهایی که صنعت کفش را سرپا نگه داشته و کمک کرده بخشی از فعالان این صنعت در بازارهای صادراتی فعالیت کنند، برگزاری نمایشگاه ‌ های گوناگون بوده است. وی در ادامه درباره مشکلات و موانعی که فعالان صنعت کفش در جریان برگزاری نمایشگاه ‌ ها با آنها مواجه می ‌ شوند، اظهار کرد: در برگزاری نمایشگاه، یکسری قوانین وجود دارد که شرکت ‌ کنندگان همه نمایشگاه ‌ ها ملزم به رعایت آنها هستند. یکی از این موارد مربوط به مسائل ارزی دعوت از مهمانان خارجی برای شرکت در نمایشگاه ‌ های داخل کشور است. در کل برای برگزاری نمایشگاه ‌ ها در داخل کشور مشکل و چالش خاصی نداریم و تمام تلاش سازمان توسعه تجارت نیز برگزاری باشکوه ‌ تر نمایشگاه ‌ هاست. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اهتمام جدی برای برگزاری بهتر نمایشگاه ‌ ها دارد که جا دارد از تمام نهادهایی که این مسیر را برای عرض ‌ اندام تمام صنایع، از جمله صنعت کفش هموار می ‌ کنند، از وزارت صمت و معاونت ‌ های آن گرفته تا اتاق اصناف و... تشکر و قدردانی کنیم، چراکه تما ‌ م ‌ قد برای حمایت از تولید و رفع مشکلات آن ایستاده ‌ اند.

شجری ادامه داد: ناگفته نماند که باوجود تلاش ‌ های زیادی که صرف برگزاری باکیفیت نمایشگاه ‌ ها می ‌ شود، گاه تحت ‌ تاثیر شرایط اقتصادی، تحقق خواست صنعتگران امکان ‌ پذیر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای صنعتگران به ‌ ویژه در صنعت کفش امکان شرکت در نمایشگاه ‌ های خارجی فراهم است یا خیر، گفت: اتفاقا یکی از موارد بسیار مهم که موردتاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز قرار دارد، حضور فعالان صنعت کفش در نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی مانند نمایشگاه مسکو است. البته کشورهایی مانند ازبکستان نیز تمایل زیادی برای حضور ما در نمایشگاه ‌ هایی که برگزار می ‌ کنند، دارند و وزارتخانه و شرکت شهرک ‌ های صنعتی نیز تلاش ‌ ها و کمک ‌ هایی برای حضور موفق صنعتگران صنعت کفش در نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی انجام می ‌ دهند.شجری درباره اطلاع ‌ رسانی در زمینه زمان برگزاری نمایشگاه ‌ های خارجی نیز گفت: سازمان توسعه تجارت به ‌ موقع تقویم برگزاری نمایشگاه ‌ ها را در اختیار دست ‌ اندرکاران نمایشگاه ‌ ها قرار می ‌ دهد، اما شرایط برای پاسخگویی به خواست تمام دوستان فراهم نیست. البته اتحادیه تمام تلاش خود را برای اطلاع ‌ رسانی درست و به ‌ موقع و حضور فعالان صنعت کفش انجام می ‌ دهد. حتی در ابتدای سال با شرکت شهرک ‌ های صنعتی تفاهمنامه ‌ ای را امضا می ‌ کنیم که در برگزاری نمایشگاه ‌ های خارج از کشور به تولیدکنندگان و صنعتگران ما کمک کنند. البته نمی ‌ توان زودتر از ۳ تا ۴ ماه قبل از برگزاری یک نمایشگاه بین ‌ المللی درباره آن اطلاع ‌ رسانی کرد. به فعالان صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته پیشنهاد می ‌ کنم تقویم نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی را تعقیب کنند و قطعا اتحادیه هم در این زمینه اطلاع ‌ رسانی می ‌ کند. از بین نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی، نمایشگاه ‌ هایی که در مسکو، ترکیه و ایتالیا برگزار می ‌ شوند برای ما مهم هستند و حتی برای حضور تولیدکنندگان ‌ مان در ایتالیا برای آنها دعوتنامه می ‌ گیریم و به دنبال این هستیم که مراودات صنعت کفش کشور با بازارهای بین ‌ المللی بیشتر شود و بتوانیم از ظرفیت و توان بسیار زیاد این صنعت در راستای رشد اقتصادی کشور بهره ببریم. شجری تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه می ‌ تواند تحولات بزرگی را در صنعت به ‌ وجود آورد و منجر به رشد و توسعه اقتصادی شود. 12 سال پیش برگزاری نمایشگاه امپکس را شروع کردیم و امروزه پرتوان ‌ تر از قبل به دنبال برگزاری دوره دوازدهم آن هستیم.

وی افزود: ایجاد شهرک ‌ های صنعتی، یکی از مهم ‌ ترین دستاوردهای برگزاری نمایشگاه ‌ های تخصصی در کشور است. صنعت کفش برای ورود به بازارهای جهانی باید ساماندهی شود و برنامه ‌ ریزی داشته باشد. شرایط برای تحقق این هدف در داخل شهرها فراهم نیست؛ در نتیجه به ‌ دنبال فعالیت در شهرک ‌ های صنعتی رفتیم که بسیار هم مثبت بود و امروزه بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی کفش در شهرک صنعتی قرچک فعالیت می ‌ کنند.وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم ثبات به اقتصاد بازگردد تا صنعت کفش نیز ساماندهی شده و با جدیت بیشتر وارد عرصه صادرات شود، چراکه یکی از مهم ‌ ترین عوامل موثر تداوم اشتغال در کشور صنعت کفش است.

نمایان شدن کم وکاستی های تولید

مهدی عبدالهی ‌ نجات، نماینده جامعه صنعت کفش ایران در ستاد نمایشگاه امپکس درباره کم ‌ وکیف برگزاری نمایشگاه ‌ ها در صنعت کفش به صمت گفت: نخستین تاثیر برگزاری نمایشگاه ‌ های تخصصی، ارتقای صنعت است. آنچه به واسطه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی منجر به حرکت رو به جلوی صنعت می ‌ شود، نمایان شدن کم ‌ وکاستی ‌ های تولید است. در جریان برگزاری نمایشگاها خلأهای تولید و جاهایی که نیاز به حمایت دولت دارد، مشخص می ‌ شود.

وی افزود: مهم ‌ ترین نمایشگاه صنعت کفش با عنوان امپکس شناخته می ‌ شود که دوازدهمین دوره آن در سال جاری برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از جهت ارتباطی که بین تولیدکنندگان، متقاضیان و متولیان صنعت کفش برقرار می ‌ کند، بسیار جایگاه مهمی در این صنعت توانمند در کشور دارد.

عبدالهی ‌ نجات ادامه داد: برگزاری ۱۱ دوره رویداد امپکس، نتایج بسیار مثبتی برای صنعت کفش ما داشته است. در این نمایشگاه هم تولیدکنندگان بزرگ و هم کوچک و متوسط حضور دارند. وقتی واحدهای کوچک و متوسط شناخته شوند، مسیر رشد برای آنها باز می ‌ شود و می ‌ توان از دولت خواست با ارائه وام ‌ های بلندمدت از آنها حمایت کند تا سرمایه در گردش مناسبی داشته باشند و بتوانند رشد کنند. دیده شدن خود محرک و مشوق قوی برای حضور فعالان صنعت در نمایشگاه ‌ های گوناگون و تلاش در جهت رشد و توسعه است.این فعال صنعت کفش اظهار کرد: نمایشگاه جایی برای عرضه توانمندی ‌ ها و برنامه ‌ های آینده واحدهای تولیدی است تا شناخته شوند و بتوانند مشتریان دائمی برای تولیدات خود جذب کنند. بسیاری از نوآوری ‌ های صنعت کفش متاثر از برگزاری نمایشگاه ‌ های پیشین بوده است. تولیدکنندگان صنعت کفش و مواد اولیه در رقابت با یکدیگر و در فاصله بین برگزاری دو نمایشگاه، خود را برای نمایشگاه بعدی و اینکه محصول جدید و بدیعی برای عرضه داشته باشند، آماده می ‌ کنند. اینجاست که نقش نمایشگاه در ایجاد رغبت برای تولید خلاقانه و نوآور نمایان می ‌ شود که بسیار باارزش است و می ‌ تواند عامل شکوفایی صنعت باشد. عبدالهی ‌ نجات در پاسخ به این پرسش که فعالان صنعت کفش چه اهداف کمی و کیفی را برای امپکس ۱۴۰۲ دنبال می ‌ کنند، اظهار کرد: تمام تلاش برگزارکنندگان امپکس برای برگزاری نمایشگاه در سطح استانداردهای بین ‌ المللی با حداکثر شرکت ‌ کنندگان است. هدف این است که بخش زیادی از کم ‌ وکاستی ‌ هایی که در دوره ‌ های پیشین برگزاری این رویداد با آنها مواجه بودیم را برطرف کنیم و نمایشگاه هم از لحاظ کمی و هم کیفی، رشد داشته باشد. وی افزود: یکی از مشکلات برگزاری امپکس سال گذشته تعداد کم غرفه ‌ ها بود. در دوره یازدهم امپکس به برخی از شرکت ‌ کنندگان غرفه نرسید که امسال تلاش می ‌ کنیم این مشکل برطرف و سالن ‌ های بزرگ ‌ تری به نمایشگاه اختصاص داده شود. عبدالهی ‌ نجات تاکید کرد: امپکس امسال دوازده ‌ ساله می ‌ شود و نیاز به یک تحول و پوست ‌ اندازی دارد و انتظار این است که بسیار قوی ‌ تر از دوره ‌ های پیشین ظاهر شود. تمام تغییرات لازم برای برگزاری بهتر نمایشگاه امپکس را اجرایی خواهیم کرد تا در نهایت به اهداف ‌ مان برسیم. امپکس نمایشگاه بسیار مهم صنعت کفش است که مسئولیت ما را سنگین ‌ تر می ‌ کند و اگر نتوانیم با توان بیشتر در آن ظاهر شویم از رقبا عقب خواهیم ماند. امیدواریم صنعت کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته بتواند به اشتغالزایی بالایی که دارد، ادامه دهد. وی درباره حضور شرکت ‌ های خارجی در امپکس امسال اظهار کرد: سال گذشته به ‌ دلایلی از جمله تعطیلات ژانویه و محدودیت ‌ های دیگر، شرکت ‌ کننده خارجی نداشتیم، اما امسال تمهیداتی برای حضور شرکت ‌ های خارجی در امپکس اندیشیده شده و در حال برنامه ‌ ریزی ‌ و انجام تبلیغات لازم در کشورهای هدف مانند سی ‌ آی ‌ اس، ترکیه، اروپا و قاره افریقا هستیم. سازمان توسعه تجارت نیز از مهمانان خاصی برای حضور در این رویداد دعوت می ‌ کند.

این فعال صنعت کفش درباره انتظاراتی که از دولت برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه ‌ ها دارند، اظهار کرد: انتظار داریم هر کاری از دست متولیان و مسئولان برمی ‌ آید انجام دهند و فقط در حد شعار و حرف حامی نباشند و در کل انتظار داریم به وعده ‌ هایی که می ‌ دهند عمل کنند، چراکه در غیر این صورت، انگیزه تولیدکنندگان را کم می ‌ کنند. تولید هر روز درگیر یک مشکل می ‌ شود. انتظار داریم درد تولیدکننده را بشنوند. گاهی با یک گفت ‌ وگوی ساده، راه برای تولید باز و باری از دوش تولیدکننده برداشته می ‌ شود.

وی در پایان با اشاره به روز جهانی نمایشگاه ‌ ها خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه یعنی رشد روزافزون صنعت که منجر به ارتقای کمی و کیفی تولیدات می ‌ شود. نمایشگاه محل عرض ‌ اندام تولیدکننده است. البته تولیدکننده باید هدف ‌ دار در این رویدادها شرکت کند تا گام به گام ترقی یابد و هر سال نسبت به سال قبل بالاتر برود. نوآوری و خلاقیت می ‌ تواند تولیدکننده را به اهدافش برساند. از یک سو واحدهای تولیدی شرکت ‌ کننده در نمایشگاه باید با هدف وارد نمایشگاه شوند و از سوی دیگر، چارچوب برگزاری نمایشگاه باید براساس استانداردهای جهانی باشد تا هدف نهایی آن که تحقق رشد و توسعه صنعتی است محقق شود.

سخن پایانی

ارائه خدمات بهتر به مشتریان، ایجاد رقابت سالم بین واحدهای تولیدی و صنعتی، آزمایش واکنش بازار به کالای جدید، تشریح ویژگی ‌ های صنعتی و اقتصادی یک کالا برای افراد بازدیدکننده، کسب ایده و پیشنهاد، گسترش دادن مبادلات خارجی، بستن قرارداد بازرگانی جدید و در نتیجه گسترش بازارهای صادراتی و فروش داخلی و دسترسی به نتایج تحقیقات علمی و تکنولوژی روز دنیا برای صاحبان صنایع و برنامه ‌ ریزان، از جمله مزایای برگزاری نمایشگاه ‌ ها به ‌ شمار می ‌ رود که اگر به ‌ دقت دنبال شود قطعا منجر به رشد صنعت خواهد شد. پس باید تاکید ‌ کنیم که «قدرت نمایشگاه ‌ ها را دست ‌ کم نگیرید.»

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*