از شایعه تا واقعیت افزایش قیمت این خودروهای وارداتی!
در این مطلب به جزییات واردات خودروهای برقی و تاثیر آن بر مصرف بنزین کشور اشاره شده است.
واردات خودرو برقی نیز تحت تأثیر نرخ دلار قرار میگیرد. با افزایش نرخ دلار، نرخ واردات خودروهای برقی نیز افزایش مییابد. این موضوع ممکن است باعث افزایش نرخ نهایی خودروهای برقی در بازار داخلی شود. همچنین، سیاستهای مالیاتی و تحریمها نیز میتوانند تأثیرگذار باشند و در صورت اعمال مالیات بالا بر روی واردات خودروهای برقی یا اعمال تحریمها، واردات این خودروها محدود شود یا نرخ آنها افزایش یابد.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت با بیان این که رفتن به سمت خودروهای برقی موجب تعدیل مصرف بنزین طی ۵ تا ۱۰ سال آینده خواهد شد گفت: تولید خودروهای برقی نیازمند حمایت همه دستگاههاست.
منوچهر منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت درباره ورود خودروهای برقی به حملونقل عمومی از ماه آینده اظهار کرد: متخصصان از ۱۰ سال قبل مطالعه درمورد خودروهای برقی متناسب با جامعه ایران را شروع کردند و معاونت علم و فناوری و شرکت مپنا نیز تلاشهای زیادی در این زمینه صورت دادند.
وی افزود: فعالیتهای صنعتی و تحقیقاتی خودروهای برقی از حدود یک دهه قبل شروع شد و در بخش سیاستگذاری و تصمیمگیری هم حدود ۶ سال قبل، دولت یک لایحه درمورد برقیسازی خودروها تدوین کرد؛ اما نهایتاً به علت عدم اعتقاد برخی نهادهای حاکمیتی به این موضوع، به تصویب نرسید.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت تصریح کرد: با این شرایط میتوان گفت که تأخیر در تصمیمگیری ورود خودروهای برقی به کشور وجود داشته؛ اما در بخش تحقیقاتی و صنعتی تأخیر و تعللی وجود نداشت.
منطقی، وضعیت مصرف بالای بنزین در کشور را نگرانکننده خواند و گفت: یکی از دلایل استفاده از خودروهای برقی همین مصرف بالای بنزین است و رفتن به سمت خودروهای برقی موجب تعدیل مصرف بنزین طی ۵ تا ۱۰ سال آینده خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه آییننامه این موضوع (شامل وظایف دستگاههای مختلف و تعریف مشوقها) باید در هیات دولت به تصویب برسد افزود: علاوه بر وزارت صمت، وزارت نفت نیز باید مشوقهایی را ارائه کند. وزارت نیرو باید به تکمیل زیرساختها و وزارت علوم نیز به تغییر مفاد درسی و مباحث جدید بپردازد و همچنین معاونت علمی و فناوری هم باید بحث تکمیل زنجیره تأمین خودروهای برقی و طراحیها و فناوریهای جدید و پشتیبانی را دنبال کند.
منطقی تأکید کرد: جمع بزرگی از دستگاهها و نهادها باید در این زمینه به ایجاد زیرساختها و پشتیبانی بپردازند و حمایتهای لازم را انجام دهند.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که سرانجام سامانه یکپارچه عرضه خودرو به کجا خواهد رسید گفت: این، یک سامانه نظارتی برای کنترل بازار و مصرف سوخت و رضایت مشتریان است و نهایتاً برای اینکه عرضه و تقاضا تحت نظارت وزارت صمت و سازمان حمایت و شورای رقابت باشد راهاندازی شد همچنین باتوجهبه نارضایتی بالایی که از قرعهکشی وجود داشت نوبتدهی انجام شد. نکته سوم و مهمتر اینکه هر چقدر فضای بازار به سمت باز شدن حرکت کند و عرضه بیشتر از تقاضا باشد مردم میتوانند خودشان ورود کنند.
فردای اقتصاد