-
حضور ذوب‌آهن در سیستان‌‌و‌بلوچستان راهگشای بنگاه‌های اقتصادی است

فرصتی برای جذب سرمایه و توان فولادی‌ها

استان سیستان‌وبلوچستان از ظرفیت‌های خاصی برای توسعه به‌ویژه در بخش معدن برخوردار است. بدون تردید بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها می‌تواند به توسعه این منطقه و ایجاد موقعیت‌های شغلی متعدد بدل شود. در این میان حضور شرکت‌های بزرگ فولادی و سرمایه‌گذاری برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها تسهیل‌کننده خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با حضور در این منطقه از ظرفیت‌های استان بازدید کرد. استاندار سیستان‌وبلوچستان در این دیدار حضور و سرمایه‌گذاری شرکت ذوب‌آهن اصفهان در این منطقه را تسهیل‌کننده حضور بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در این منطقه دانست. بدون تردید بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها درنهایت به توسعه صنعتی و اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

پیشکسوت در سرمایه‌گذاری

حسین مدرس‌خیابانی، استاندار سیستان‌وبلوچستان در نشست بررسی راهکارهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن سیستان‌وبلوچستان که با حضور مدیرعامل و سرمایه‌گذاران ذوب‌آهن اصفهان و برخی بنگاه‌های اقتصادی کشور برگزار شد، اظهار کرد: خیلی از ظرفیت‌های معدنی این استان ناشناخته هستند. این در حالی است که بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها زمینه ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، وی افزود: باید از ظرفیت‌های بی‌شمار معدنی سیستان‌و‌بلوچستان برای توسعه و پیشرفت این استان استفاده کنیم. این استان از قابلیت‌های خوبی در بخش معدن برخوردار است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: این استان دارای تنها بندر اقیانوسی کشور و ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه اشتغال دریامحور است.

وی با بیان اینکه سیستان‌وبلوچستان یک‌ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز با ویژگی‌های خاص با سایر کشورها دارد، تصریح کرد: طبیعت بکر این استان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گردشگری و کشاورزی است.

مدرس‌خیابانی خاطرنشان کرد: وجود معادن طلا، مس و منیزیت در سیستان‌وبلوچستان بسیار اهمیت دارد و می‌تواند زمینه توسعه و ایجاد اشغال پایدار برای جوانان جویای کار را در این استان فراهم کند.

وی ادامه داد: مسئولان و دولت به سیستان‌و‌بلوچستان بدهکار هستند و باید نگاه ویژه‌ای به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این استان در جهت ایجاد اشتغال و توسعه آن داشته باشند زیرا این یک تکلیف ملی است تا شاخص‌های توسعه‌ای افزایش یابد.

استاندار سیستان‌و‌بلوچستان تاکید کرد: ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند به‌عنوان پیشکسوت در حوزه معادن و سرمایه‌گذاری عمل کند و باعث انتقال تجربیات و جذب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور به این استان شود.

وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان همچنین می‌تواند یک سایت و پایانه صادراتی در یکی از مرزهای سیستان‌و‌بلوچستان ایجاد کند تا عبور مرور و تجارت تسریع شود.

مدرس‌خیابانی تصریح کرد: شرایط ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران بزرگ در سیستان‌وبلوچستان ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران درگیر بروکراسی اداری نشوند.

ذوب‌آهن برای توسعه وارد میدان شد

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز گفت: این شرکت سعی دارد با کمک مردم و ظرفیت‌های موجود استان در میدان توسعه پایدار اقتصادی جنوب شرق کشور ایفای نقش کند.

یزدی‌زاده افزود: یکی از مصادیق و عوامل حضور ذوب‌آهن اصفهان در منطقه اجرای خط آهن چابهار‌-زاهدان است که در توسعه منطقه نقش مهمی دارد. وی با اشاره به اینکه سیستان‌وبلوچستان را منزل خودم می‌دانم و به این منطقه احساس تعلق می‌کنم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش و توان خود را در جهت توسعه این منطقه به کار می‌گیرم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه ذوب‌آهن اصفهان در حوزه‌های مختلف به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند قرار است در حوزه معادن سیستان‌وبلوچستان نیز وارد کار و تلاش شده تا بتوانیم نقش خوبی در توسعه و امنیت پایدار این منطقه ایفا کنیم. وی گفت: ذوب‌آهن سالانه بیش از یک میلیون تن واردات مواد اولیه دارد که به‌صورت عمده شامل زغال‌سنگ و کُک است. در سفر به سیستان‌وبلوچستان قرار شد تمرکز بیشتری برای واردات مواد اولیه از طریق بندر چابهار داشته باشیم.

یزدی‌زاده گفت: در حوزه صادرات نیز با توجه به اینکه به‌تازگی با امضای تفاهمنامه‌ای ارتباط ما با پاکستان برای سرمایه‌گذاری مشترک برقرار شده، استان سیستان‌وبلوچستان به دلیل داشتن مرز‌های طولانی با این کشور مسیر بسیار خوبی برای افزایش این ارتباطات است که از آن بهره خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه سعی داریم با ایجاد یک سایت یا گمرک اختصاصی در یکی از ۳ مرز میرجاوه، خاش و چابهار فرآیند صادرات محصول و واردات مواد اولیه را تسریع کنیم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به پیشنهاد استاندار سیستان‌وبلوچستان مبنی‌بر حفر یک چاه ژرف از ۱۰ چاه تصویبی در سیستان برای تامین آب مورد نیاز واحد‌های وابسته به ذوب‌آهن در این استان بیان کرد: با توجه به حضور شرکت شستا وابسته به تامین اجتماعی در سیستان‌وبلوچستان در یک کنسرسیوم مشترک با شرکت صدرتامین در زمینه ایجاد نیروگاه و حفر و بهره‎برداری از چاه ژرف در این استان هماهنگی و مذاکره خواهیم کرد تا ان‎شاءالله موضوع مطرح شود و به صورت مشترک وارد این فاز شویم.

سخن پایانی

گفتنی است، یزدی‌زاده و هیات همراه با هدف آشنایی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منطقه، به اتفاق داوود شهرکی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از پایانه و بازارچه مرزی میرجاوه بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین