-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->شهرام شیرکوند

ارتباط صنعت خودرو با رفاه اجتماعی

شهرام شیرکوند پژوهشگر و مشاور صنعت

صنعت نقش مهمی در رشد، رفاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی، توسعه کسب ‌ وکار و آسایش مردم ایفا می ‌ کند. بسیاری از کشورها با تلاش مستمر صنعت خود را به سطحی از رشد و شکوفایی رسانده ‌ اند تا بتوانند محصولات تولیدی خود را به سایر کشورها صادر کنند و درصد بالایی از اشتغال، درآمد و ارزش ‌ افزوده کشورشان را به آن اختصاص دهند، زیرا رشد صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال و آسایش، سبب تولید محصولات باکیفیت ‌ تر و مناسب ‌ تر می ‌ شود. باتوجه به ‌ گستردگی صنایع خودروسازی ایران، این صنعت از حیث اثرگذاری بر توسعه کسب ‌ وکار، افزایش فرصت ‌ های شغلی و ایجاد اشتغال پایدار، توسعه حمل ‌ ونقل عمومی، افزایش رفاه اجتماعی نقشی بی ‌ بدیل دارد.

ارتباط بین این صنعت با بخش ‌ های گوناگون اجتماعی و اقتصادی این باور را تقویت می ‌ کند که در ایران، خودروسازی و صنایع مرتبط با آن، موتور محرک صنعت کشور و از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت هستند.

در بسیاری از کشورهای توسعه ‌ یافته و پیشرفته، صنعت خودرو از اجزای مهم اقتصاد ملی به ‌ شمار می ‌ رود و از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و جزو اساسی ‌ ترین شاخص ‌ های توسعه اجتماعی کشورهاست.

باوجود اینکه صنعت خودرو تنها عامل توسعه به ‌ شمار نمی ‌ رود، آثار اقتصادی آن در همه زمینه ‌ ها و فعالیت ‌ های اقتصادی و صنعتی مشهود است.

در بیشتر کشورهای صنعتی به موازات سرمایه ‌ گذاری در بخش ‌ های مهم اقتصادی و کشاورزی، به توسعه و بهبود صنعت خودرو نیز توجه و به ‌ طور مستقیم و غیرمستقیم (صنایع مرتبط) در آن سرمایه ‌ گذاری می ‌ شود. هرچند ممکن است سرمایه ‌ گذاری در صنایع داخلی به ‌ ویژه صنعت خودرو، بار مالی داشته باشد، اما برای تسریع در روند توسعه این صنعت در کشور و برطرف کردن موانع حوزه خودرو به ‌ منظور جهانی ‌ سازی برند خودرو ایرانی، تقبل هزینه ‌ های این بخش ازسوی دولت اجتناب ‌ ناپذیر است.علاوه بر نقش صنعت خودرو در توسعه کسب ‌ وکار، ارتباط تنگاتنگ عموم افراد جامعه با صنعت خودرو در زمینه ‌ های گوناگون حمل ‌ ونقل، اهمیت خودرو در زندگی شهروندان از نظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی را دوچندان می ‌ کند و بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت در اجتماع است.

ارتباط عمیق خودروهای سواری، تجاری، امدادی و... با زندگی شهروندان از نظر دسترسی به رفاه اجتماعی و نقش اساسی انواع خودروها در توسعه حمل ‌ ونقل و ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی، بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت است.

آمیختگی شبکه حمل ‌ ونقل و خودروهای عمومی و شخصی با زندگی مردم از بعد دسترسی به خدمات اجتماعی و رفاهی و نقش ‌ آفرینی این سیستم در کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی، نشان از نقش اجتماعی صنعت خودرو در حوزه حمل ‌ ونقل دارد؛ بنابراین به ‌ منظور توسعه کسب ‌ وکار، افزایش رفاه شهروندان، تسریع در حمل ‌ ونقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیت ‌ های اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی، توجه به سرمایه ‌ گذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد. به ‌ طور حتم توسعه صنایع داخلی در هر کشور نقش مهمی در رشد رفاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی و آسایش مردم ایفا می ‌ کند.

البته باوجود تمام تاثیراتی که توسعه صنعت خودرو در بهبود حمل ‌ ونقل و خدمت ‌ رسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه دارد، توجه به تولید خودروهای ایمن، با فناوری جدید و بدون نیاز به سوخت فسیلی از اهمیت ویژه ‌ ای برخوردار است و موجب کاهش اثرات زیانبار برای محیط زیست، سلامت جامعه و رفاه شهروندان شده و بی ‌ تردید آرامش ‌ خاطر شهروندان جامعه را نیز به ‌ دنبال خواهد داشت.

بهره ‌ گیری از فناوری ‌ های نوین صنعت در خودروسازی و ارتقای کیفی قطعات از مهم ‌ ترین پیش ‌ شرط ‌ های تولید خودرو باکیفیت است و به ‌ اعتقاد کارشناسان حوزه بازار، کیفیت محصول در کنار نرخ مناسب ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه ‌ ای و جهانی است که اگر مورد عنایت جدی تولیدکنندگان قرار گیرد، رونق تولید محقق
می ‌ شود. قدمت صنعت خودرو ایران به حدود 60 سال پیش بازمی ‌ گردد. با نگاهی به راهبردهای اثرگذاری بیشتر این صنعت در رشد اقتصادی کشور درمی ‌ یابیم بهبود نقش صنعت خودرو کشور در گرو اجرایی کردن ۵ راهبرد ایجاد پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، تاکید بر صادرات خودرو، ایجاد پایگاه تولید قطعات با علامت تجاری داخلی با تاکید بر مزیت ‌ های داخلی، جذب سرمایه ‌ های داخلی و خارجی برای توسعه صادرات و راه ‌ اندازی مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه است.

بنا بر آنچه بیان شد به ‌ منظور شکوفایی صنعت خودرو در ایران، توسعه کسب ‌ وکار، افزایش رفاه شهروندان، توسعه صنایع وابسته به خودروسازی، تسریع در توسعه بخش حمل ‌ ونقل زمینی، نوسازی ناوگان حمل ‌ ونقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیت ‌ های اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی آحاد جامعه، توجه دولت به توسعه سرمایه ‌ گذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین