-
تجلیل رئیس‌جمهوری از صادرکنندگان برتر در روز ملی صادرات

رفع موانع صادرات در صدر برنامه‌ها قرار گیرد

۲۹ مهر هر سال مراسم روز ملی صادرکنندگان برگزار می‌شود و در جریان آن صادرکنندگان نمونه سال معرفی می‌شوند و شرکت‌های برتر در این زمینه مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

۲۹ مهر هر سال مراسم روز ملی صادرکنندگان برگزار می ‌ شود و در جریان آن صادرکنندگان نمونه سال معرفی می ‌ شوند و شرکت ‌ های برتر در این زمینه مورد تقدیر قرار می ‌ گیرند. روز گذشته نیز بیست ‌ وششمین دوره روز ملی صادرات با حضور رئیس ‌ جمهوری و برخی از مقامات ارشد کشور و نمایندگان شرکت ‌ های برتر در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم ۵۷ صادرکننده برتر سال ۱۴۰۱ معرفی شدند که رئیس ‌ جمهوری از ۵ صادرکننده برتر به نمایندگی از همه آنها تجلیل کرد.

در فرآیند انتخاب صادرکنندگان برتر ۱۴۰۱ که با فراخوانی از ۲۲ تیر تا ۵ مرداد در جریان بود، ۶۱۲ شرکت در ۷۶ گروه کالا و خدمات ثبت ‌ نام کردند تا در نهایت روز شنبه از ۵۷ صادرکننده برتر با حضور رئیس ‌ جمهوری تقدیر شد. در میان ۶۱۲ شرکت ثبت ‌ نام ‌ کننده به ‌ عنوان متقاضی حضور در لیست صادرکننده برتر، صادرکنندگان سیمان و کلینکر با ۳۲ و محصولات پایه پتروشیمی پلیمری با ۳۱ مورد بیشترین سهم را داشتند. صادرکنندگان لوازم خانگی انرژی ‌ بر با ۱۴ متقاضی، شرکت ‌ های فعال در حوزه داروهای شیمیایی با ۱۱ متقاضی، شرکت ‌ های تولیدکننده محصولات دانش ‌ بنیان و فناوری بالا با ۱۰ متقاضی و شرکت ‌ های تولیدکننده قطعات یدکی و مجموعه ‌ های خودرو با ۱۰ متقاضی از دیگر اسامی این فهرست بودند که نشان از رونق صادرات صنایع پیچیده، دانش ‌ بنیان و فناوری بالا در سایه اصلاح سیاست ‌ ها دارد. با گزارش از آیین روز ملی صادرات همراه باشید.

رشد ۴۰ درصدی صادرات در یک سال گذشته

رئیس ‌ جمهوری رشد ۴۰ درصدی صادرات را نشانه عزم فعالان اقتصادی برای توسعه صادرات دانست و گفت: تمام تلاش باید در جهت رشد و تولید فناوری پایه باشد و باید به رفع موانع صادرات این محصولات توجه شود.

سید ابراهیم رئیسی در آیین روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران بیان کرد: باید سهم خود را در ترانزیت کالا و گردش پولی و اقتصاد منطقه دنبال کنیم، چراکه تحقق رشد اقتصادی در کشور شدنی است و این شعار نیست. زیربناهای رشد اقتصادی و تولید در کشور وجود دارد و باید موانع از پیش رو برداشته شود تا فعالان اقتصادی با انگیزه و همگرایی در این مسیر گام بردارند.

امروز جنگ اراده هاست

رئیسی با بیان اینکه جنگ امروز، جنگ اراده ‌ هاست، گفت: تا امروز نشان دادیم که متوقف نمی ‌ شویم. دشمنان همه تلاش خود را می ‌ کنند که کشور مولد نباشد و فقط مصرف ‌ کننده باشیم، در حالی که باوجود تحریم ‌ ها شاهد افتخارات بزرگی در عرصه صادرات هستیم.

رئیسی با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای رفع موانع صادراتی اظهار کرد: کارگروه ‌ های مرتبط با صادرات باید به نظرات صادرکنندگان توجه کنند و بدون تردید صادرات لازمه یک تولید قابل ‌ توجه است و آنچه رهبر معظم انقلاب به ‌ عنوان شعار سال به همه ما فرمودند، این است که تمام تلاش باید در جهت رشد تولید دانش ‌ پایه و فناوری ‌ پایه باشد و دانشگاه در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و... قرار گیرد و ضمیمه صنعت و بازار شود.

وی اضافه کرد: اگر اقتصاد ما دانش و فناوری ‌ پایه باشد، منجر به افزایش تولید و صادرات و رشد اشتغال و رفع بیکاری می ‌ شود و کالای کارآمد به منطقه عرضه خواهد شد.

رئیس ‌ جمهوری اظهار کرد: نرخ ۵ درصدی رشد تولید، رشد تجهیزات و ابزار تولید خبر خوبی است که ازسوی وزیر صمت مطرح شده است. همین طور رشد در حوزه شرکت ‌ های بورسی و کاهش نرخ بیکاری، ارتباط با زیرساخت ‌ های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای همسایه همه و همه خبرهای خوبی برای تولید و اقتصاد و پیشرفت کشور است. رئیسی افزود: باتوجه به تحقق رشد اقتصادی ۵ درصدی، رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف ‌ گذاری ‌ شده قابل ‌ دسترس است و زیربنای این امر در کشور وجود دارد.

صادرکنندگان افسران دور زدن تحریم ها هستند

رئیسی خطاب به تمام تولیدکنندگان و صادر ‌ کنندگان گفت: شما افسران دور زدن تحریم ‌ ها هستید. ما با پشتوانه مهندسان، تولیدکنندگان و صنعتگران خود حرف می ‌ زنیم. دیروز شما در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودید و امروز در نیویورک و سمرقند می ‌ گویند نمی ‌ شود تولیدات نظامی خود را به ما بفروشید؟ می ‌ گویند صنایع نظامی شما پیشرفته است و با تمام دنیا فرق می ‌ کند.

رئیس ‌ جمهوری ادامه داد: احیای کارخانه ‌ ها از سیاست دولت است و این مسیر ادامه دارد و معتقدیم دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد و هیچ سفیری نباید دغدغه ‌ ای جز دغدغه اقتصادی داشته باشد.

تصمیمات لحظه ای کنار گذاشته شود

رئیس ‌ جمهوری تاکید کرد: قابل پیش ‌ بینی شدن تولید در گرو ثبات است و هرچه ثبات بیشتر شود و تصمیمات لحظه ‌ ای کنار برود، تولید رشد بیشتری خواهد یافت و در این راستا تصمیمات باید متقن و دارای ثبات باشد تا به بازار و عرضه کالا ثبات دهد.

رئیس ‌ جمهوری با اشاره به بازدید از شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان و برخی کارخانه ‌ ها از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اظهار کرد: یکی از محورهای نشست ‌ ها در سفرهای استانی نشست با تولیدکنندگان و صادرکنندگان بوده است. حتی در سفرهای خارج از کشور نیز با فعالان اقتصادی نشست ‌ هایی برگزار شده است.

رئیسی بیان کرد: بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت، وزارت کشاورزی و همه وزارتخانه ‌ ها باید مشکلات را پیگیری کنند و هدایت، حمایت و نظارت در امور کشور اجرایی شود.

تمرکز دولت بر مقررات زدایی باشد

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات و موانع روز اقتصاد ایران، تصمیمات لحظه ‌ ای، بخشنامه ‌ ها و دستورالعمل ‌ ها است. صادرکننده و تولیدکننده باید کارش با پیش ‌ بینی باشد. یک کشاورز باید بتواند با تکیه بر خرید تضمینی برای روند تولید و کشت برنامه ‌ ریزی کند.

رئیس ‌ جمهوری تصریح کرد: تمرکز دولت بر مقررات ‌ زدایی است. باید مقررات دست ‌ وپاگیری که صادرکننده را متوقف می ‌ کند حذف شود. در این مسیر مجلس هم اعلام آمادگی کرده که برخی از قوانین مانند تعهدات ارزی که مشکلاتی برای صادرات به ‌ دنبال داشته را اصلاح کند.

فعال شدن رایزن بازرگانی

رئیس ‌ جمهوری به برگزاری شورای ‌ عالی اقتصاد برای تصمیم ‌ گیری ‌ های درست و به ‌ موقع اشاره کرد و گفت: فعالیت رایزن تجاری و سیاسی باید موردتوجه قرار گیرد. بسیاری از کشورها و فعالان اقتصادی ظرفیت ‌ های ایران را نمی ‌ شناسند که کار مراکز تجاری شناسایی و تعریف آن است. حجم و کیفیت صادرات بسیار اهمیت دارد و قدرت اقتصادی کشور را نشان می ‌ دهد و بسیاری از موفقیت ‌ های اقتصادی، سیاسی و فنی در کشور ناشی از افزایش صادرات است.

فعال کردن بازارچه های مرزی

وی در ادامه بر ضرورت فعال کردن بازارچه ‌ های مرزی در راستای توسعه تجارت تاکید کرد و گفت: توسعه بازارچه ‌ های مرزی می ‌ تواند صادرات را رونق دهد و یکی از اقدامات دولت در ماه ‌ های اول ارائه بسته ‌ ای برای حل مشکلات اقتصادی صادرکنندگان بود. حال دولتمردان و نمایندگان مجلس مصمم به رونق تولید و صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور هستند.

جایگاه تجارت در برنامه هفتم توسعه

رئیس ‌ جمهوری به جایگاه تجارت و صادرات در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: تجارت و صادرات در برنامه هفتم توسعه باید در صدر برنامه ‌ ها قرار گیرد.

رئیسی بیان کرد: البته تجارت و سود بردن و انتفاع امر درستی است و باید هم باشد، اما انتفاع باید در پرتو ارائه یک کار باکیفیت باشد.

رئیس ‌ جمهوری با اشاره به اینکه دستیابی به رشد اقتصادی در گرو افزایش تولید و صادرات در کشور است، گفت: نقش صادرکنندگان در افزایش تولید و توسعه صادرات بسیار مهم است.

رئیسی با بیان اینکه دشمنان از شسکت تحریم ‌ ها سخن می ‌ گویند، اظهار کرد: خودشان رسما اعلام کردند که فشار حداکثری به جمهوری اسلامی به ‌ شکل مفتضحانه شکست خورده است. این حرف سخنگوی رسمی امریکایی ‌ ها است. امریکایی ‌ ها اعلام کردند فشار حداکثری ما شکست خورده است. مشخص می ‌ شود کسانی که در این عرصه فعال هستند توانسته ‌ اند پیروزی ‌ های خوبی را کسب کنند.

رشد ۱۳ درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فراهم کردن امکانات زیرساختی با اقدامات دولت سیزدهم رشد ۴۰ درصدی صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ و افزایش ۱۳ درصدی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را رقم زد.

علیرضا پیمان ‌ پاک در آیین بیست ‌ وششمین سالروز ملی صادرات اظهار کرد: بعد از ۸ سال مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس ‌ جمهوری برگزار شد که این مسئله رونق این مراسم را به ‌ دنبال داشت و ایشان راهکارهای قابل ‌ پیگیری را برای جهش و تحول در حوزه صادرات در سازمان توسعه تجارت در این مراسم ارائه کرد.

وی با بیان اینکه پس از مراسم روز ملی صادرات در سال گذشته، رئیس ‌ جمهوری دستوراتی را در قالب هم ‌ اندیشی با صادرکنندگان مطرح کرد، افزود: این دستورات پیگیری شد و نتایج مثبتی هم به همراه داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره وضعیت تجارت کشور و اقدامات و راهکارهای قابل پیگیری در زمان باقیمانده دولت سیزدهم برای جهش و تحول در حوزه صادرات، اظهار کرد: این اقدامات در دو بخش پیگیری می ‌ شود که یکی از مهم ‌ ترین بخش ‌ ها، مربوط به مانع ‌ زدایی بود.

وی ادامه ‌ داد: در راستای مانع ‌ زدایی، تصمیم ‌ ها و سیاست ‌ هایی که مانع جدی بر سر راه توسعه صادرات و تجار بود را برطرف کردیم. درباره مشکلاتی که بازگشت ارز ایجاد کرده بود با روش ‌ های مختلف از جمله واردات در قبال صادرات در همه گروه ‌ های کالایی -جز چند گروه محدود- تسریع در اعاده و کاهش قوانین مزاحم توانستیم راه را برای تجار باز کنیم. پیمان ‌ پاک با بیان اینکه در این مسیر سازمان توسعه تجارت برنامه ‌ های خود را هدفمند به اجرا درآورد، تاکید کرد: این هدفمندی در حضور در نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی مانند نمایشگاه مسکو و اعزام و پذیرش هیات ‌ های تجاری اجرا شد که دستاوردهای خوبی داشت. برای سال ۲۰۲۳ هم برنامه کامل نمایشگاهی و حضور هدفمند در این نمایشگاه ‌ ها آماده شده است.

برنامه حضور در بازارهای بکر و نوظهور

وی با اشاره به برنامه برای حضور در بازارهای بکر و نوظهور مانند افریقا، اوراسیا و جنوب شرق آسیا، افزود: از ابتدای سال تا امروز ۴۰ هیات تجاری از افریقا به ایران آمدند و هفته آینده نیز ۳۱ مدیر خرید از شرکت ‌ های بزرگ روسیه و بلاروس به تهران می ‌ آیند تا توافقات مهمی انجام شود. برای ارتباط میان تجار و معرفی محصولات، پلتفرم ‌ های B ۲ B و B ۲ C تعریف شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اقداماتی که در حوزه رفع موانع پولی و بانکی و لجستیکی انجام شده، یادآور شد: با توافقنامه ‌ های تجاری مانند اوراسیا که مغفول مانده بود و در دولت سیزدهم پیگیری شده و به نتیجه رسیده، می ‌ توان بازارهای جدید را با قابلیت رقابت برای کالای ایرانی ایجاد کرد. توافقات تجاری با اندونزی، پاکستان، ترکیه و سایر کشورهای دیگر نیز در حال انجام و احیا است.

وی به ایجاد خطوط کشتیرانی، توسعه لجستیک و ساخت کریدور سبز گمرکی اشاره و تاکید کرد: ایجاد کریدور سبز تجربه خوبی بود که درباره سایر کشورها نیز اجرا خواهد شد. همچنین امروز صندوق ضمانت صادرات با ۱۰ کشور موافقتنامه دارد تا با جایگزینی ال ‌ سی بتوان ضمانتنامه و بیمه ‌ نامه ‌ های مدنظر را صادر کرد. در اجرای موارد یادشده و با اصلاح روابط توانستیم ارز را با کمترین هزینه و بالاترین سرعت در منطقه مبادله کنیم.

پیمان ‌ پاک با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز ۳۰۰ اقدام زیرساختی توسط سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده، گفت: این اقدامات موجب شده صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ حدود ۴۰ درصد رشد داشته باشد و این رشد در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*