نباید با حریم پایتخت شوخی کرد
در جلسه روز یکشنبه 26 مرداد شورای اسلامی شهر تهران، موضوعات و مطالب مهمی مطرح شد. در ابتدا مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به موضوع حریم پایتخت پرداخت و اعلام کرد؛ بحث حریم تهران شوخی نیست و نباید با حریم پایتخت شوخی کرد. همچنین در ادامه به موضوع تعیین نرخ سرویس مدارس و همچنین جمعآوری دکلهای مخابراتی توسط شهرداری تهران پرداخت.

حریمی که شورایعالی معماری و شهرسازی تصویب کرده قبول نداریم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما حریمی که شورایعالی معماری و شهرسازی تصویب کرده قبول نداریم، گفت: تهران که بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت روزانه دارد، حریم ندارد و لکههای کوچکی را بهعنوان حریم در نظر گرفتهاند که اگر آنها را هم به مازندران بدهند، راحتتریم.
مهدی چمران در حاشیه سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکفوریتی تعیین نرخ سرویس مدارس بررسی خواهد شد، اظهار کرد: گزارش مالی و حسابرسی چند منطقه نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین تعدادی پرونده باغات در جلسه امروز بررسی میشود.
وی درباره نحوه خدمترسانی سرویس مدارس به شهروندان، یادآور شد: در این زمینه ورود شورا یک ورود خدماتی است؛ ما برای هماهنگی و همکاری بین آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و سازمان تاکسیرانی از سالها قبل ورود کردیم و خودروها و رانندگان مشخصی برای آن در نظر گرفته شده و در این سالها نیز موفق بوده است. البته نرخ آن در نقاط مختلف شهر تفاوت دارد، اما در مجموع نرخ عمومی برای آن در نظر گرفته میشود که این اقدام با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان، رانندگان و سازمان تاکسیرانی انجام میگیرد.
چمران گفت: باتوجه به اینکه کودکان با این سرویسها جابهجا میشوند، بهتر است که زیر نظر سازمان تاکسیرانی باشد؛ البته اگر کسانی دیگر نیز خدمات مطمئن ارائه دهند، اتفاق خوبی است.
وی بااشاره به برخی اظهارنظرها درباره تاکسیهای اینترنتی افزود: ممکن است بخشی از حملونقل شهری صنفی باشد، اما رانندگان تاکسی براساس قانون فعالیت میکنند. برای مثال نمیتوان چند شرکت واحد اتوبوسرانی ایجاد کرد. برای تاکسیرانی نیز، همین موضوع صدق میکند. وقتی اتفاقاتی پیش میآید، مگر صنف پاسخگو است که امروز اظهارنظر
میکند؟ رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما حریمی که شورایعالی معماری و شهرسازی تصویب کرده است، قبول نداریم، گفت: تهران که بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت روزانه دارد، حریم ندارد و لکههای کوچکی را بهعنوان حریم در نظر گرفتهاند که اگر آنها را هم به مازندران بدهند، راحتتریم. چمران یادآور شد: ما گفتیم قانون را اصلاح کنند و تا وقتی اصلاح نشده، حریم را بهم نریزند. از سال ۱۳۸۵ که حریم تثبیت شده، ابلاغ نکردند و صحبت ما این بود که این مدت را هم صبر کنند تا ما قانون را اصلاح کنیم. امروز مرتضیگرد و تورقوزآباد حریم دارد، اما تهران حریم ندارد. ما مدافع همه شهرها هستیم. امروز تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور با این مشکل روبهرو هستند.
وی افزود: اگر حریم ابلاغ شود، درگیر خواهیم شد؛ چون درباره این موضوع شوخی نداریم. وقتی حریم را از بین میبریم، فقط سودجویان، زمینخواران و ثروتمندان سود میکنند. دولتی که میگوید آب نداریم، فکر این مسائل هم باشد. کسانی که درباره حریم رأی دادهاند، چشمان خود را بستهاند.
رئیس شورای شهر تهران درباره جمعآوری دکلها از سطح شهر هم اظهار کرد: چند سال درباره این موضوع سوءاستفاده شد. باید مجوز دریافت میکردند و عوارض میپرداختند. ما میگوییم سودشان را دریافت کنند، اما عوارض را هم بپردازند. وقتی جایی که اجازه نداشتند، دکل نصب کردند، باید جمعآوری میشد. بنده از شرکت ارتباطات مشترک شهر گلایه شدید دارم که در این زمینه اقدامی انجام نشد. تا وقتی اقدامی میشود، میگویند وضع خراب است و شهرداری اجازه نصب دکل نمیدهد.
چمران در صحن شورا نیز با بیان اینکه تاکسیهای اینترنتی باید قانونمند باشند که اگر تخلفی صورت گرفت، بتوان پاسخگو بود، گفت: در جنایات اخیر چه کسی پاسخ داد؟ باید اجازه بدهند که تاکسیهای اینترنتی زیر نظر یک سیستم مشخص کار کنند. نباید انحصار وجود داشته باشد. تاکسیهای اینترنتی باید زیر نظر شهرداری باشند و سوابق رانندگان مشخص شود تا امنیت مسافران تامین شود. همچنین تعرفه تاکسیهای اینترنتی باید توسط شورای شهر مصوب شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد در صورتی که تاکسیهای اینترنتی قانونمند باشند، کسی جلوی فعالیت آنها را نمیگیرد.
تذکر عضو شورا به انتخاب جدید مهندسان ناظر
عضو شورای اسلامی شهر تهران، در سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به نحوه انتخاب مهندسان ناظر در پروژههای ساختمانی پرداخت.
نرجس سلیمانی گفت: انتخاب ناظر به شیوه کنونی میتواند استقلال ناظر را خدشهدار کند و رابطه مستقیم بین ناظر و مالک ممکن است زمینهساز تخلفات گسترده شود. این موضوع همچنین میتواند به کاهش ایمنی ساختوسازها و افزایش خطر برای جان مردم منجر شود. وی بااشاره به شرایط جنگی و صدور بخشنامهها از سوی شهرداری تاکید کرد؛ استفاده از این شرایط برای اعطای امتیازات در زمانهای عادی و غیرجنگی منطقی نیست.
سلیمانی بااشاره به درخواستهای متعدد جامعه مهندسین تهران، خواستار توقف انتخاب مهندس ناظر از مجاری غیر از سازمان نظام مهندسی شد. این عضو شورتی شهر هشدار داد؛ انتخاب ناظر به این شیوه میتواند استقلال ناظر را خدشهدار کند و رابطه مستقیم بین ناظر و مالک، ممکن است زمینهساز تخلفات گسترده شود. این موضوع همچنین میتواند به کاهش ایمنی ساختوسازها و افزایش خطر برای جان مردم منجر شود. وی همچنین به شهرداری تذکر داد؛ جز موضوعات مرتبط با جنگ ۱۲روزه، ارجاعات باید به سازمان نظام مهندسی انجام شود. سلیمانی افزود: حضور شهرداری در فعالیت تاکسیهای اینترنتی مغایر با وظایف آن است و پیشنهاد داد که شهرداری به اورهال و نوسازی سازمان تاکسیرانی بپردازد.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما از معاون محترم شهردار خواستهایم بخشنامهای که به شهرداران مناطق اجازه تصمیمگیری درباره نظارت بر ساختمانها را میدهد، لغو شود؛ زیرا این اقدام خلاف قانون است.
همچنین تعرفه تاکسیهای اینترنتی باید توسط شورای شهر مصوب شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد؛ در صورتی که تاکسیهای اینترنتی قانونمند باشند، کسی جلوی فعالیت آنها را نمیگیرد.
افزایش خدمات مواکب مردمی نسبت به سنوات قبل
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: خدمات مواکب مردمی نسبت به سالهای قبل افزایش یافته بود که قابلتقدیر است.
علیرضا نادعلی در سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بااشاره به حضور نیروهای شهرداری در مرزها و شهرهای عراق و خدماترسانی به زائران، اظهار کرد: در طول سفری که داشتیم، خدمات به مردم ملموس بود. خدمات مواکب مردمی نیز نسبت به سالهای قبل افزایش یافته بود که قابلتقدیر است.
وی با بیان اینکه درگذشت استاد فرشچیان ما را متألم کرد، یادآور شد: آثار ایشان در موزه نبود، بلکه در قلب مردم حک شده بود.
قرار است ایشان در کنار آرامگاه صائب تبریزی به خاک سپرده شوند و قطعا روح ایشان با اهلبیت(ع) محشور خواهد شد انشاءالله.
آرامستان جدید تهران مجوزهای محیطزیستی و ترافیکی را اخذ کرد
شهردار منطقه ۲۰ درباره مهمترین موضوعات منطقه متبوعش توضیحاتی ارائه داد. غلامرضا شنگی درباره پروژههایی که امسال به بهرهبرداری میرسند، اظهار کرد: ایجاد مرکز تفریحی بیبیشهربانو یا بامری با مساحت ۴۲ هکتار و اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان بدون بحث تملکات، پروژه آبرسانی از تصفیهخانه جنوب به قطب گردشگری و جنگلکاری کلاغائیه، احداث باغ ایرانی با مساحت ۱۰هزار و ۵۰۰مترمربع در ناحیه ۳ از جمله مهمترین پروژههای منطقه است.
وی افزود: احداث سوله و زمین ورزشی تقیآباد که تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان هزینه داشته و زمین چمن بلواربسیج با مساحت حدود ۲۵هزار متر و ۸۳.۵میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است، همچنین سرای محله حمزهآباد در حال احداث است که تا 3 ماه آینده آماده افتتاح میشود. شهردار منطقه ۲۰ ادامه داد: احداث دسترسی رمپ دایرکشنال آوینی غرب به جاده ورامین و پل غیرهمسطح سهراه تقیآباد شمال به جنوب (عبدالرحمان صوفی) در حال انجام است که باعث کاهش ترافیک محدوده میدان معلم و حذف نقاط حادثهخیز میشود. شنگی با پرداختن به خط ۶ مترو اضافه کرد: امسال حدود ۲۲۰میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است که طبق پیشبینیها، اسفند ماه تست گرم ایستگاه میدان شهر ری را خواهیم داشت. وی درباره پارکینگ بغدادی هم گفت: این پارکینگ در خیابان آستانه واقع شده و تا 2 ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. همچنین پارکینگ ضلع جنوب حرم را با ۴هزار و۸۵۰ واحد داریم که بهزودی عملیات احداث آن شروع خواهد شد. شهردار منطقه ۲۰ در ادامه به مرمت کانال سرخه حصار که جزو شریانهای اصلی جمعآوری آبهای سطحی است، پرداخت و تصریح کرد: فاز اول این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مجموعا ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای در نظر گرفته شده است. وی بیان کرد: سایت لکلکها یا بوستان مزرعه را با ۲۳.۵میلیارد تومان هزینه داریم که در آستانه افتتاح قرار دارد. باتوجه به اینکه وجود تالاب عشقآباد در نزدیکی محدوده را با پرندگان مختلف داریم، با تهیه این زیرساخت شاهد حضور پرندگان در منطقه خواهیم بود. شنگی اظهار داشت: همچنین زیرسازی معابر خاکی ناحیه صنعتی شمال منطقه، بهسازی معابر و روشنایی خیابان فدائیان اسلام از آزادگان تا میدان حرم، احداث همراهسرا با اعتبار ۵.۱ میلیارد تومان که شامل مرمت و نوسازی ساختمان قدیمی و استفاده بهعنوان همراهسرا به مساحت ۲۲۰ مترمربع میشود، از دیگر پروژههای منطقه است که برخی از آنها انجام شده است. شهردار منطقه ۲۰ درباره پروژههای بازآفرینی مربوط به نفرآباد نیز توضیح داد: سرای عمو عباس، زائرسرا، مهدکودک، پروژه باباخان، مرکز کارآفرینی بانوان و پارکینگ ارم را در نفرآباد داریم. وی ادامه داد: در حوزه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، همه ناوگان اتوبوسرانی منطقه را نوسازی کردیم. در این دوره از مدیریت شهری تا امروز حدود ۲۷۰ هزار تن آسفالتریزی در سطح منطقه داشتیم که بیش از ۶۰ درصد از آسفالتریزی ما در معابر درجه 2 و 3 است. علاوه بر این، دومین مجموعه شهربانو در محله نفرآباد امسال افتتاح میشود و همچنین طراحی احداث بزرگترین پردیس خانواده در حال انجام است.
شنگی درباره ساختمانهای آسیبدیده در جنگ ۱۲روزه نیز تصریح کرد: ۴۰۳ واحد منطقه در جنگ ۱۲روزه آسیب دیدند که آسیب واردشده به ۲۴۶ واحد زیر 300 میلیون تومان بود و اقدامات مربوط به آن انجام شد. برای ۴ خانواده اسکان اضطراری انجام دادیم و ۹ واحد در حوزه تخریب و نوسازی داشتیم که عملیات تخریب و نوسازی همه آنها آغاز شد، همچنین ۱۵۰خودرو و 2 دستگاه موتورسیکلت آسیبدیده در منطقه داشتیم.
شهردار منطقه ۲۰ عنوان کرد: در خیابان فداییان اسلام بحث پیادهسازی و نهرسازی را با قرارداد ۱۳۰میلیارد تومان از آزادگان تا میدان شهرری داریم که بهطورکامل نوسازی خواهد شد. بازآفرینی خیابان شهید رجایی را نیز بهعنوان خیابان الگوی خدمت خواهیم داشت، همچنین پروژه تقاطع غیرهمسطح کریمی ـ فدائیان دیگر پروژه منطقه است که در مرحله مطالعات قرار دارد.
وی درباره چشمهعلی و آخرین وضعیت آن گفت: تاکید شهردار تهران این بود که به هر دلیلی این مشکل ایجاد شده اما آب باید به چشمه برگردد. با اعلام معاون حملونقل شهرداری تهران، شهرداری آمادگی کامل دارد که تمام هزینههای این کار را بپردازد و شرکت آب منطقهای مشاوری را به شرکت مترو معرفی کرد. اکنون پروژه در حال مطالعه است و پیشبینی ما این است که تا پایان سال، آب به چشمهعلی بر خواهد گشت.
شنگی بیان کرد: کارخانه سیمان ری به موزه صنعت سیمان تبدیل شده و مشکلات حقوقی بخشی از این کارخانه نیز در حال پیگیری برای حل شدن است.
شهردار منطقه ۲۰ درباره احداث آرامستان کلاغائیه در منطقه ۲۰ بهعنوان یکی از آرمستانهای جدید تهران نیز اظهار کرد: تا جایی که در جریان هستم، حدود ۲ هفته گذشته جلسهای با حضور یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص انجام شد. مطالعات محیطزیستی و ترافیکی انجام شده و مصوبات لازم را اخذ کرده است.
وی درباره موضوع حریم منطقه نیز با بیان اینکه بحث حریم از ۲۰ سال گذشته چالش تقسیمات کشوری را ایجاد کرده و با مصوبات جدید تقریبا میتوان گفت حریم تهران نادیده گرفته شده، در حالی که یک روستا حریم دارد، اما شهر تهران با جمعیتی حدود ۱۳میلیون نفر حریم ندارد، گفت: در این دوره حدود هزار و 163هکتار آزادسازی از زمینهایی که ساختوساز غیرمجاز داشته، انجام شده است. در این مدت ۴۲۰ مورد تخلفات ثبتشده از دیوارکشی و ساختوسازهای غیرمجاز داشتیم. اما طبیعی است که این موضوع و این تداخلات در موضوع حریم، یکبار برای همیشه باید تعیینتکلیف و مشخص شود.
سخن پایانی
در حاشیه سیصد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، موضوعات متفاوتی از جمله حریم پایتخت، نرخ سرویس مدارس و مراسم پیادهروی اربعین مطرح شد که در این گزارش خواندید.