-
سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

تبیین دستاوردهای همایش اقتصادی دریای

تبیین دستاوردهای همایش اقتصادی دریای

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ضرورت ارتقاء سطح همکاری های حمل و نقلی ایران با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان حاشیه دریای خزر، گفت: تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر، دیجیتالی کردن کریدورها و همچنین توسعه ظرفیت کشتیرانی و حمل و نقل کانتینری دریای خزر از جمله موارد مدنظر در سومین اجلاس همکاری های اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،  سعید رسولی در گفت و گو با رادیو اقتصاد (روی خط خبر) با موضوع همایش اقتصادی خزر که به میزبانی معاون اول رییس جمهور و نخست وزیر کشورهای ساحلی خزر اعم از روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان و تاثیرات این همایش اقتصادی، اظهار داشت: توسعه روابط با کشورهای همسایه از موضوعات بسیار مهم و در دستورکار دولت است و این نشست نیز، نشست همسایگان حاشیه دریایی خزر بود که برای ما بسیار حائز اهمیت تلقی می شود و ریاست دوره ای آن بر عهده ایران بود.

برگزاری اجلاس به ریاست معاون اول رییس جمهور

وی ادامه داد: این نشست با برگزاری ۶ پنل در موضوعات مختلف برگزار شد که پنل حمل و نقل و لجستیک آن با وزارت راه با حضور معاونین حمل و نقل کشورهای مربوطه برگزار شد و اجلاس اصلی نیز با ریاست معاون اول رییس جمهور؛ جناب آقای دکتر عارف، برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نشست مذکور در جهت همکاری ها در شقوق مختلف حمل و نقل حائز اهمیت است، عنوان کرد: خوشبختانه ما طی موافقتنامه های دو جانبه و چند جانبه که پیش از این مدنظر قرار گرفته است، توانستیم موضوعات مهمی در پنل ها، قطعنامه و گزارش نهایی شاهد باشیم و در مسیر ارتقاء سطح همکاری های ایران با کشورهای همسایه دریای خزر گام برداریم.

امضاء ۲ سند همکاری بین ایران و روسیه در وزارت راه و شهرسازی

رسولی در مورد نحوه همکاری ها، قدر السهم، توسعه همکاری های فی مابین و...، خاطرنشان کرد: با حضور وزیر حمل و نقل روسیه در ساختمان وزارت راه و شهرسازی ایران، شاهد امضای ۲ سند بین وزرای محترم بودیم که یک سند مربوط به نقشه راه همکاری های حمل و نقلی ۲۰۲۵ ایران و روسیه بود و یک سند نیز مربوط به همکاری شرکت ساخت زیر بنای حمل و نقل ایران با شرکت طرف مقابل خود بود.

وی با اشاره به ضرورت افزایش همکاری های دو و چند جانبه، خاطرنشان کرد: سطح این اجلاس به نحوی است که هر ۵ کشور برای توسعه همکاری های خود در حوزه خزر توافق و اجماع و بر موضوعات مختلفی از جمله انرژی، محیط زیست، حمل و نقل، تجارت و...تاکید دارند.

طرح تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر

سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به ابتکار عمل وزارت راه و شهرسازی که توسط معاون اول قرائت شد، اشاره کرد و گفت: موضوع تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و برا این کنسرسیوم ماموریت های متعددی احصاء شد که یکی از آن ها، تشکیل بانک اطلاعات جامع لجستیک مربوط به همه همسایگان دریای خزر بود.

رسولی افزود: همچنین موضوع دیگر توسعه گردشگری و مسافری دریایی در دریای خزر بود که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از سوی همه اعضا، مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش کشتیرانی منطقه، تکمیل و ایجاد سامانه مبادله اطلاعات الکترونیک برای تسهیل حمل و نقل در دریای خزر برای همه کشورهای همسایه دریای خزر، ذیل این کنسرسیوم تعریف شده است، عنوان کرد: بعد از اتمام این اجلاس با تصمیم جمهوری اسلامی ایران، قرار شد کارگروه هایی تصمیمات اتخاذ شده را به صورت جدی و عملیاتی دنبال کنند، مسئله ای که موجب می شود خیلی سریع بتوان بر تصمیمات جامعه عمل پوشاند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای استراتژی گسترش روابط کشور با همسایگان و غلبه بر سیطره سیاسی برخی کشورها و نیز تاثیر این همایش بر گشایش های اقتصادی، اظهار داشت: در این اجلاس از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید شد که بر اجرای توافقات و تفاهم نامه های امضا شده تاکید کنیم چرا که در این خصوص، کار کارشناسی انجام شده و اراده دو کشور بر این بوده است.

رسولی افزود: گاهی اوقات به هر دلیلی به تصمیمات قبلی کمتر عمل می شود و اسناد جدیدی به امضاء می رسد که در این اجلاس قرار شد با تشکیل کمیته های مشترک کاری، موضوعاتی مطرح شده به صورت جدی مورد عمل قرار گیرد که به طور مثال می توان به حذف موانع گلوگاهی و فرایندی در مرزهای مشترک بر اساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است، اشاره کرد.

ضرورت دیجیتالی کردن کریدورها

وی با اشاره به اینکه هر کدام از کشورها در فرایندها، بخشنامه ها، قوانین و مقررات، موضوعاتی را مدنظر قرار داده اند که مجموع آن ها می تواند حرکت در مرزها را کند کند تحت الشعاع قرار قرار دهد، عنوان کرد: این مسئله ترانزیت را تسهیل نمی کند و باید به آن توجه ویژه داشت.

سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوع دیجیتالی کردن کریدورها مقوله خیلی مهمی است که همه اعضا بر آن تاکید داشتند، گفت: این هدف گذاری باید خیلی سریع محقق شود و باید بتوانیم از تکنولوژی در حوزه کریدورها بهره مند شویم تا شاهد فعالیت کریدورهای دیجیتالی، باشیم.

اهمیت ویژه توسعه ظرفیت کشتیرانی و حمل و نقل کانتینری دریای خزر

رسولی ادامه داد: استفاده حداکثری از ظرفیت کشتیرانی و رونق بخشی حمل و نقل کانتینری در دریای خزر دیگر موضوع مهمی بود که همه شرکت کنندگان در مورد آن اتفاق نظر داشتند و موضوع دیگر مربوط به تشکیل شرکت های مشترک همکاری حمل و نقلی بود چرا که اگر شرکت های مشترکی داشته باشیم که ذی نفعان در آن شرکت دارای منفعت باشند، ترانزیت به خوبی شکل می گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دیگر موضوع مهم در حوزه حمل و نقل هوایی بود که مورد تاکید قرار گرفت، بیان کرد: جابجایی مسافر و کالا دیگر مسئله مهم مطرح شده بود و در پنل مربوطه، فرصت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و به جز ۵ معاون وزیر کشورهای حاشیه خزر که سخنرانی داشتند به ۲ نفر از فعالان اتاق بازرگانی فرصت سخنرانی داده شد تا مسائل خود را به صورت عملیاتی بیان کنند که خوشبختانه پیشنهادات بسیار خوبی هم داشتند و ما در عملیاتی کردن نظرات آن ها مصمم هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین