-

چرا برق در کوبا قطع شد؟

چرا برق در کوبا قطع شد؟

کوبا در حال حاضر به دلیل کسری قابل توجه تولید برق با قطعی شدید برق مواجه است. سیستم ملی برق (SEN) با کمبود ظرفیت به نزدیک به ۱۴۰۰ مگاوات در حال تلاش برای پاسخگویی به تقاضا است. این خاموشی‌ها که گاهی بیش از ۲۴ ساعت طول می‌کشد، هم ساکنان و هم صنایع را در سراسر کشور تحت تاثیر قرار داده است.

در چند روز اخیر وضعیت برق در کوبا بسیار وخیم و با قطعی‌های مداوم و طولانی همراه بوده است.

دقیقا چه اتفاقی افتاد؟

حدود نیمی از کوبا عصر پنجشنبه به طور ناگهانی قطعی برق را تجربه کردند. به دنبال آن در صبح جمعه، کل جزیره پس از از کار افتادگی نیروگاه ترموالکتریک آنتونیو گویتراس (Antonio Guiteras) در تاریکی فرو رفت. این نیروگاه در استان ماتانزاس (Matanzas Province) در شرق هاوانا قرار دارد.

حتی در کشوری که دهه‌ها در میان بحران‌های اقتصادی به خاموشی‌های مکرر عادت کرده بود، از کار افتادگی شبکه در دوران مدرن بی‌سابقه بود؛ جدای از حوادثی مانند طوفان سال ۲۰۲۲ که موجب قطعی برق می‌شدند.

علت چیست؟

عوامل متعددی در ایجاد بحران نقش دارند. نیروگاه‌های کلیدی ترموالکتریک در مواردی تحت تعمیر و نگهداری هستند در در مواردی دیگر دچار خرابی‌هایی شده‌اند، برای مثال واحدهای CTE Santa Cruz، Cienfuegos و Nuevitas.

علاوه بر این‌ها، نیروگاه‌های تولید برق پراکنده و کشتی‌های برق در ماریل و سانتیاگو دو کوبا (Mariel and Santiago de Cuba) از کار افتاده‌اند. این وضعیت به دلیل کمبود سوخت و تقاضای بالا در ساعات اوج مصرف پیچیده‌تر از پیش می‌شود و فشار روی سیستم را تشدید می‌کند.

پیش‌بینی در مورد روزهای آینده

چشم‌انداز روزهای آینده خوب به نظر نمی‌رسد و مقامات بخش انرژی هشدار داده‌اند که برق در دسترس ممکن است در روزهای آینده به طور قابل توجهی از تقاضا کمتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین