-

حسین رضازاده: می‌خواهند به ما بقبولانند که اینجا اسفل سافلین است

آبنمایی که در تصویر می‌بینید، یکی از صدها پروژه‌ی اجرایی (یا به قول مهندس رضازاده، آثار هنری) شرکت فانا است که در حوزه‌ی آبنما و نورپردازی فضای سبز فعالیت می‌کند.

حسین رضازاده: می‌خواهند به ما بقبولانند که اینجا اسفل سافلین است

آبنمایی که در تصویر می‌بینید، یکی از صدها پروژه‌ی اجرایی (یا به قول مهندس رضازاده، آثار هنری) شرکت فانا است که در حوزه‌ی آبنما و نورپردازی فضای سبز فعالیت می‌کند.

حسین رضازاده، مدیرعامل شرکت فنی مهندسی آتیه‌سازان نوین آتبین یا همان «فانا»، یک دهه شصتی و درس‌خوانده‌ی رشته‌ی برق گرایش قدرت است.

چهل دقیقه‌ای را با ایشان درمورد کسب و کار و کارآفرینی و مشکلات و بحران‌هایی که در طول مسیر پشت سر گذاشته‌اند گپ زدیم که نکات جالبی داشت. نظر شما را به گزیده‌ی این گفت‌وگو جلب می‌کنیم.

یک آبنما در نجف آباد اصفهان

لطفا بفرمایید چطور شد که فانا شکل گرفت؟

حدود دوازده سیزده سال پیش یک سری فیلم و عکس در اینترنت دیدم که نظرم را جلب کرد. این عکس و فیلم‌ها فضاهای آبی مدرن جهان را نشان می داد، مثل آبنماهای فرانسه و ایتالیا.

من که آن موقع دانشجو بودم، علاقه‌مند شدم که یک کلکسیون از این تصاویر جمع‌آوری کنم. آن زمان اینترنت دایل-آپ استفاده می‌شد و جمع آوری فیلم و تصویر به راحتی امروز نبود. اما من مجذوب این تصاویر شده بودم. شاید فیلم‌های بیشتر از دویست یا سیصد آبنمای مدرن جهان را در مجموعه‌ام داشتم. این فضاهای آبی، نمادی از مدرن بودن آن شهر یا کشور بود.

بعدا که فارغ التحصیل شدم، چند ایده برای کسب و کار داشتم که یکی از آن‌ها، شهر بدون پلیس بود. ایده‌ی کلی این بود که تمامی حرکات خودرو در یک جعبه‌ی سیاه ذخیره شود و این اطلاعات با استفاده از سامانه‌ای در اختیار پلیس یا شرکت‌های بیمه قرار بگیرد. خیلی روی این ایده کار کردم و با آن وارد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شدم.

شرکت‌های خودروساز خیلی راغب نبودند که یک قطعه به خودرو اضافه شود اما شرکت‌های بیمه، این ایده برایشان جذاب بود چون جزئیات تصادفات ( سرعت واقعی و ترمز و...) مشخص می‌شد.

مقداری جلو رفتم اما بعدا برحسب یک اتفاق، به این نتیجه رسیدم که این، آن کاری نیست که می‌خواهم انجام دهم و نظرم تغییر کرد. آن زمان بود که به این نتیجه رسیدم که می‌خواهم یک کار هنری انجام بدهم. یک روز داشتم داخل کلکسیونم می‌گشتم که به فکرم رسید چرا در همین زمینه کار نکنم؟

ایده‌ام را با آقای دکتر امینی مسئول وقت پارک علمی و فناوری اصفهان مطرح کردم و گفتم علاقه‌ای به وارد شدن به صنایع خودروسازی و بیمه ندارم و می‌خواهم یک کار هنری انجام بدهم که حال مردم را خوب کند. ایشان من را تشویق کردند و گفتند مردم نیازمند چنین کارهایی هستند و کارهای جذاب مدرن می‌تواند روحیه‌ی آن‌ها را بالا ببرد.

نظرات ایشان بسیار روی من اثر گذاشت. با خودم فکر کردم می‌شود شبیه آن کاری که در دبی انجام شده را در ایران انجام داد؛ مگر ما چه چیزی از کشورهای دیگر کم داریم؟ یک سری رایزنی کردیم و اوایل سال 88 یک پروژه به ما دادند.

آن زمان فانا تاسیس شده بود؟

نه، این ماجرا مربوط به سه سال قبل از تاسیس فانا است. ما یک تیم کوچک تشکیل دادیم و یک پروژه انجام دادیم. این پروژه اواخر فروردین 88 استارت خورد. نتیجه‌ی کار هم خوب شد و به این کار بیشتر علاقه‌مند شدیم. اینطور شد که «شهر بدون خودرو» تبدیل شد به «آبنمای موزیکال»

سختی زیادی کشیدیم تا توانستیم کار دوم و سوم را بگیریم. خدا رحمت کند آقای دکتر شیخ صندی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی وقت اصفهان را. ایشان خیلی به ما کمک کرد. فیلم و عکس‌های کارهای مارا دید و علاقه‌مند شد. ایشان در یک همایشی که مربوط به شهرداری‌ها بود ما را معرفی کردند. از همانجا ما با برخی شهرداری‌ها مرتبط شدیم و به زودی شرکت هم ثبت کردیم. سال 90 چند پروژه‌ی بزرگ مثل میدان امام علی و پارک کوهستان را انجام دادیم.

مهندس حسین رضازاده، مدیرعامل شرکت فانا

درمورد چشم انداز درازمدت خود بفرمایید.

چشم‌انداز من این است که بتوانیم با ترکیب نور و آب و صنعت و آب، آثاری را طراحی کنیم که در جهان بی‌نظیر باشد و بتواند در بحث گردشگری به ما کمک کند و گردشگران به خاطر چنین جاذبه‌هایی به ایران سفر کنند.

صنعت گردشگری یک صنعت پاک است که هیچ آلودگی‌ای ندارد. نه مانند انواع صنایع مثل سیمان و فولاد آلاینده ایجاد می‌کند، نه مشکل مصرف آب دارد. کمترین آلاینده‌ی زیست محیطی را صنعت گردشگری دارد. ما با وجود تمام مزایایی که کشور ما در این حوزه دارد مانند چهار فصل بودن، منابع تاریخی و فرهنگی و زیبایی‌های طبیعی، متاسفانه در ایجاد جاذبه‌های گردشگری مدرن کمکاری کرده ایم. چیزی در کنار آن کویر قرار نداده‌ایم که گردشگر بگوید من می‌روم کویر را می‌بینم و درکنارش از فلان جاذبه‌ها هم لذت می‌برم.

اولین پروژه‌ای که بعد از تاسیس فانا انجام دادید؟

ما بعد از تاسیس فانا اولین پروژه‌ای که کار کردیم، آبنمای سده لنجان زرین شهر بود و بعد از آن پارک کوهستان نجف آباد را کار کردیم که پروژه‌ی بسیار موفقی هم بود. در کل تا الآن بیشتر از دویست پروژه‌ی اجرایی و سیصد پروژه‌ی مشاوره‌ای انجام داده ایم.

بزرگ‌ترین بحرانی که فانا تا به حال تجربه کرده است؟

ما سه چهار بحران ویژه داشتیم. یک بحران ورشکستگی در سال 91 داشتیم که ترازمان منفی شد. یک پروژه‌ی بزرگ در بدو تاسیس شرکت داشتیم که داخل ضرر رفت و تراز ما را منفی کرد.

برخی شرکا اصرار داشتند که شرکت منحل شود اما من اصرار داشتم که ساختاری که ایجاد شده باید حفظ شود.

اما به طور کلی بزرگترین مشکلی که در شرکتی مانند شرکت ما وجود دارد، منابع انسانی است، متاسفانه متخصصین، بیشتر مایلند در شرکت‌های صنعتی بسیار بزرگ کار کنند.

من قول می‌دهم تا سال 1410 تفکر اهالی بیزینس در ایران به این سمت خواهد رفت که ما نباید انرژی و منابعمان را ببریم برای مثال در خط تولید یک بنگاه تولیدی بزرگ با میزان آلودگی محیطی زیاد و بخواهیم با این شیوه، مشکل اقتصادی کشوررا حل کنیم. ما بزرگترین بحران زیست محیطی و آب را داریم و این رویکرد فعلی، راه حل مشکلات اقتصاد کشور ما نیست.

جهت خرید آبنمای حبابی از شرکت فانا، به این سایت مراجعه کنید: آبنمای حبابی

چه توصیه ای برای افرادی که می‌خواهند کسب و کاری راه‌اندازی و کارآفرینی کنند دارید؟

بهترین توصیه‌ای که می‌توانم به کسی که می‌خواهد کسب و کاری را راه بیندازد بکنم، این است که از احساس ناامیدی پرهیز کند. به نظر من یکی از بزرگترین مشکلات کشور درحال حاضر این است که بچه‌هایی که در سن کارآفرینی هستند به شدت ناامیدند. ساختار بین‌المللی به شکلی چیده شده که جوانان ایران به سمت ناامیدی بروند و برخی مسئولین خودمان هم به این موضوع کمک می‌کنند.

خیلی از جوانان نگاهشان این است که اینجا ته دنیا و همان اسفل‌سفالینی است که در قرآن آمده و ما هیچکاری نکنیم بهتر است چون اگر هرکاری کنیم، آسیب می‌بینیم و ضرر می‌کنیم.

کسی که می‌خواهد کارآفرینی کند باید ذهنیتش این باشد که ایران از نظر فرصت‌ها، بهترین جا است.

کارآفرینی

اگر در انتها توضیحاتی دارید بفرمایید.

اعتقاد قلبی من این است که سرزمین ما، بهترین جایی است که ما ایرانی‌ها می‌توانیم در آن زندگی کنیم.

من فکر می کنم ما دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها با کمی ایثار و ازخودگذشتگی که برخلاف آنچه بعضی رسانه‌ها می‌گویند در ما هست، می‌توانیم این سرزمین را به چنان جای منحصر به فردی تبدیل کنیم که در تاریخ بنویسند و آیندگان بگویند دم گذشتگانمان گرم که این کشور را بر اساس تمام شاخص‌هایی که وجود دارد مانند سلامت روان، آب و هوا، امنیت و... به بهترین مکان برای زندگی کردن تبدیل کردند.

جهت بازدید از وب سایت شرکت فانا، کلیک کنید: پروژکتور ال ای دی

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*