شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 440
تاریخ انتشار: 1400/06/03 10:07

تقسیم ۱۹۳ تومان سود به ازای هر سهم در مجمع عمومی

سودآوری ۱۹ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومانی تاپیکو در سال ۱۴۰۰/ رشد ۲۲۲ درصدی سود عملیاتی هلدینگ

به گزارش خبرنگار صمت مجمع عمومی عادی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در تاریخ ۳۱/۰۵/۱۴۰۰ با حضور ۹۵/۸۷ درصد از سهامداران شرکت درسالن همایش‌های مجموعه تلاش، برگزار شد.این جلسه به ریاست آقای جلال بهارستان و نظارت آقایان محمد حسین ملک و محمد ابراهیم راعی عزآبادی و دبیری آقای رضا توکلی بنیزی تشکیل شد.

در ابتدای این مجمع دکترحسین ابویی مهریزی، مدیرعامل شرکت به ارائه گزارشی از عملکرد هیات مدیره و دستاوردهای کسب شده در تاپیکو در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰پرداخت.سپس صورتهای مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱/۰۲/۱۴۰۰ به تصویب حضار رسید.همچنین در این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسیم مبلغ ۱۹۳تومان سود به ازای هر سهم مورد تایید حاضران قرار گرفت. انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت و سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۱/۰۲/۱۴۰۱از دیگر مصوبات این مجمع بود.بر اساس تصمیمات مجمع، اعضای هیات مدیره دوره گذشته به مدت ۲ سال به عنوان اعضای هیات مدیره جدید دوباره انتخاب شدند.

صمتدکتر حسین ابویی مهریزی مدیرعامل تاپیکو، در این جلسه با اشاره به عملکرد تلفیقی هلدینگ تاپیکو در سال مالی مورد گزارش خاطر نشان کرد: درآمدهای عملیاتی هلدینگ از ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ به بیش از۳۲ هزار میلیارد تومان ریال در سال ۱۴۰۰ رسید که بیش از۷۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سود ناخالص رشد ۱۰۷ درصدی را تجربه کرده و به مبلغی بیش از ۱۱.۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است. وی ادامه داد: سود عملیاتی هلدینگ نیز در سال گذشته با افزایش ۲۲۲ درصدی همراه بوده و از ۶.۹۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۲۲.۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان از عملکرد چشمگیر پرسنل سختکوش این هلدینگ خوشنام در بازار سرمایه دارد. این در حالی است که سود خالص هلدینگ تاپیکوهم علیرغم مشکلات گوناگون صنعت از مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان به بیش از۱۹.۳۴۷ میلیارد تومان رسیده که معادل ۲۱۸ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سال مالی مورد گزارش به حاشیه سود عملیاتی تلفیقی ۶۸ درصدی و حاشیه سود خالص تلفیقی ۵۹ درصدی دست یافتیم. دکتر ابویی تاکید کرد: دراین بازه زمانی، جمع دارایی‌های شرکت از رشد ۹۲ درصدی برخوردار بوده و به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.مدیرعامل تاپیکو یادآور شد: ارزش بازار هلدینگ تاپیکو تا تاریخ ۲۳ مرداد امسال بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد تومان بوده و این هلدینگ در دسته هلدینگهای چند رشته‌ای در بین یکصد شرکت برتر ایرانی (IMI۱۰۰)رتبه نخست را داشته است.

دکتر ابویی با بیان اینکه محصولات گروه تاپیکو به۱۸ کشور دنیا صادر می‌گردد، گفت: هلدینگ تاپیکو به عنوان یکی از هفت هلدینگ برتر در ایفای تعهدات ارزی پتروشیمی کشور انتخاب شده است. ما در سال گذشته ۱۶۰ میلیون دلار تعهدات ارزی داشتیم که توانستیم بیشتر از میزان تعهد شده راعملیاتی کنیم.این مقام آگاه اذعان کرد: در میان محصولات بیشمار هلدینگ، محصول قیر ۳۳ درصد و محصول PVC ۲۱ درصد و محصول تایر ۲۰ درصد، بیشترین سهم تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه مالکیت ۴۹ درصد از شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه معیانات گازی جهان در اختیار تاپیکو است، گفت: مفتخریم اعلام کنیم که این پالایشگاه نه تنها به ظرفیت کامل تولید رسیده، بلکه تولید فراتر از ظرفیت را هم محقق کرده است.

این در حالی است که زیان انباشته بیش از هفت هزار میلیارد تومانی ستاره خلیج‌فارس با رهنمودهای هیات مدیره به بیش ازپانزده هزار میلیارد تومان سود مبدل گشته است.به گفته دکتر ابویی، عرضه شرکت محصولات کاغذی لطیف در بازار سرمایه و شرکت در افزایش سرمایه پتروشیمی نوری و همچنین آماده‌سازی شرکت‌های حریر خوزستان، هلدینگ سلولزی و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع لاستیک برای ورود به بازار سرمایه از دیگر اقدامات تاپیکو در سالی که گذشت می‌باشد.وی تصریح کرد: پیگیری عرضه اولیه سهام شرکت‌های ستاره خلیج‌فارس، عرضه کلیه محصولات در بورس کالا، استفاده بهینه از انرژی، برنامه‌ریزی افزایش تولید و صادرات همراه با افزایش سودآوری، پیگیری اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی و توسعه در شرکت‌های گروه ازجمله اهم برنامه‌های آتی تاپیکو است.

 پیام‌ هیات‌مدیره

سال مالی منتهی به ۳۱/۰۲/۱۴۰۰ برای کلیه سازمان‌ها، نهادها و بنگاه‌های اقتصادی ایران، سالی دشوار از برخی جهات بود. فعالیت شرکت‌ها در سال گذشته، تحت تاثیر تمدید و تشدید تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه مردم بزرگ ایران، کلیه شرکت‌های صنعتی، تولیدی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایرانی دچار مشکلات عدیده‌ای در مسیر تامین مواداولیه، فروش، حمل‌ونقل کالا، انتقال وجوه حاصله و سایر مواردی از این دست شدند.

از سوی دیگر، شاخص‌های صنعتی و اقتصادی، برای اغلب شرکت‌ها در اثر شیوع ویروس کرونا به کلی تغییر کرد. چالش‌های فراوانی که سال گذشته در مسیر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شد، بسیاری از این شرکت‌ها را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد.

با این حال آنچه به‌زعم ما شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین را به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین هلدینگ‌های چندرشته‌ای بازار سرمایه، که در صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، سلولزی، تایر و معدنی کشور، نقشی راهبردی ایفا می‌کند، از دیگر شرکت‌ها متمایز کرده و روند سودآوری شرکت را علی‌رغم همه این مشکلات دچار دستخوش و کاهش قرار نداده است، وجود همکاران متخصص و با انگیزه‌ای بوده است که وجه همت خود را برای ایجاد ارزش‌افزوده برای سرمایه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی و رشد سودآوری برای کلیه ذینفعان و سهامداران شرکت قرار داده‌اند.

آنچه از سوی همکاران ما در این سال انجام شده است تلاش فوق‌العاده برای افزایش و بهبود شاخص‌های کمی و کیفی تولید، بازرگانی، فروش و در نتیجه افزایش ارزش سهام شرکت در بازار سرمایه با وجود تمامی مشکلات بوده است.همچنین با تاکید هیات‌مدیره تایپکو تلاش کردیم تا در سال مالی گذشته، گام‌های مثبتی در راستای ارتقا شفافیت با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برداشته شود.

ازجمله پذیرش و عرضه اولیه سهام دو شرکت فرعی زیرمجموعه و برنامه‌ریزی به منظور پذیرش سهام ۴ شرکت دیگر گروه در سال مالی جاری. همچنین عرضه کلیه محصولات تولیدی شرکت‌های گروه در بورس‌های کالا و انرژی به منظور بهره‌مندی از مکانیزم عرضه و تقاضا در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن عرضه ۸ محصول گروه در بورس کالا و انرژی بود، مضافا برنامه‌ریزی و پیگیری برای عرضه محصولات صادراتی گروه از طریق بورس‌های فوق تا پایان سال مالی جاری در دستور کار قرار دارد.

انجام این فرآیند در شرکت‌های تابعه نیز به رشد سود تلفیقی شرکت به میزانی بسیار زیاد منجر شد که در این راستا می‌توان به عایدی حاصل از خرید سهام و فروش سهام برای شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران، نفت پاسارگاد، هلدینگ سلولزی و پتروشیمی شیمی بافت اشاره کرد.

در سال مالی گذشته، موفق شدیم جایگاه شرکت را در رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر ایرانی در همایش IMI۱۰۰ با یک پله بهبود از رتبه ۱۹ به رتبه ۱۸ ارتقا دهیم. ما به تلاش خود برای افزایش ثروت سهامداران محترم تاپیکو ادامه می‌دهیم و امیدواریم که با حمایت، هدایت و پشتیبانی تک‌تک سهامداران ارزشمند تاپیکو، این شرکت گام‌های موفقیت و سربلندی را بیش از گذشته و با سرعت بیشتری بردارد. بر خود لازم می‌دانیم از تمامی همکاران حرفه‌ای و کارآزموده و تیم اجرایی تاپیکو به خاطر تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان و حرکت در مسیر تعالی شرکت قدردانی نماییم.

بیانیه چشم‌انداز ماموریت شرکت

«کسب بالاترین ارزش پایدار در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور و رقابت‌پذیر در عرصه بین‌المللی»

تاپیکو یک هلدینگ تخصصی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است که سبد متنوعی از محصولات پتروشیمی و انواع فرآورده‌های پالایشگاهی با استانداردهای جهانی را در شرکت‌های فرعی و وابسته تولید می‌کند، همچنین در زمینه صنعت لاستیک و سلولزی فعالیت دارد. تاپیکو، خلاقیت در سودآوری و ارزش‌آفرینی پایدار برای ذینفعان را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های داخلی و خارجی و راهبری تخصصی و ارزش‌آفرین شرکت‌های گروه دنبال نموده و در تمام شرایط خود را پایبند به ارزش‌های سازمان، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو به ذینفعان می‌داند.

سیاست‌های سرمایه‌گذاری شرکت

* تمرکز بر خوراک گازی در طرح‌های پتروشیمی و ترجیحا خوراک میعانات گازی در طرح‌های پالایشگاهی

* نزدیکی به سواحل صادراتی و بازارهای هدف

* بزرگ مقیاس بودن (مقیاس کوچک مشروط به تکمیل زنجیره ارزش)

* همکاری و مشارکت‌های بین‌المللی معتبر

* بهره‌گیری از فناوری‌های برتر

* تقویت حضور در حوزه‌های جذاب صنعت نفت

* خروج از صنایع غیرهیدروکربوری

* سرمایه‌گذاری در جهت اتصال به مبادی تامین خوراک در بالادست

* سرمایه‌گذاری در طرح‌های هم‌افزایانه گروه

* گزینش حوزه‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای پرهیز از رقابت با فعالان خرد بخش خصوصی

* مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان (استارتاپ‌ها) به منظور حل مسائل فناورانه گروه

* آینده‌نگری در ورود و خروج از سرمایه‌گذاری‌ها

مرور کلی بر وضعیت اقتصادی کشور و جایگاه شرکت در آن

درحال‌حاضر ظرفیت تولید کل محصولات صنعت پتروشیمی کشور بالغ بر ۹۰ میلیون تن در سال می‌باشد. از این بین، ظرفیت تولید ۱۲ محصول اصلی صنعت پتروشیمی شامل اتیلن، پلی‌اتیلن، پروپیلن، پلی‌پروپیلن، مونواتیلن گلایکول، متانول، استایرن، پلی‌استایرن، بنزن، مخلوط زایلن‌ها، اوره و پلی‌وینیل کلراید، بالغ بر ۴۵ میلیون تن در سال است.

سهم هلدینگ تاپیکو از ظرفیت تولید ۱۲ محصول پایه‌ای صنعت پتروشیمی در حدود ۸% است که این میزان حاصل میزان مالکیت مستقیم و غیرمستقیم در شرکت‌های پتروشیمی کشور می‌باشد.

شایان ذکر است که در صنعت پتروشیمی خوراک‌های مورد استفاده شامل خوراک گازی (متان و اتان) و خوراک مایع (گاز مایع، نفتا و...) است که خوراک مایع عمدتا از پالایش نفت خام و میعانات گازی به‌دست می‌آید.

براساس آمار منتشر شده توسط مراکز معتبر بین‌المللی، سهم صنعت پتروشیمی از تقاضای نفت خام و میعانات گازی در دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴% بوده است که برآورد می‌گردد که این رقم در سال ۲۰۴۵ به ۱۶% افزایش یابد. در دوازدهه ماهه سال ۱۳۹۹، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور بالغ بر ۱۱۴ میلیون تن و به ارزش ۳۵ میلیارد دلار بوده است.

سهم صنعت پتروشیمی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۵ میلیون تن (معادل ۲۲ درصد) و به ارزش ۱۰میلیارد دلار (معادل ۲۹ درصد) می‌باشد.

گزارش تجزیه و تحلیل ریسک شرکت

۱- ریسک‌های مالی:

* ریسک نوسانات نرخ بهره

- گران‌تر شدن تامین مالی از طریق اهرم و کاهش توان شرکت‌ها در بازپرداخت اقساط در صورت شناور بودن نرخ‌های بهره

- کاهش توجیه‌پذیری برخی از طرح‌های توسعه در نتیجه تامین مالی مبتنی بر نرخ‌های بالاتر بهره

* ریسک نوسانات نرخ ارز

- افزایش بهای تمام‌شده تولید و کاهش حاشیه سود عملیاتی برای شرکت‌های با مصارف ارزی بالا و منابع ارزی پائین

- کاهش توان شرکت‌ها در بازپرداخت تسهیلات ارزی به واسطه افزایش نرخ ارز برای شرکت‌های دارای منابع پائین ارزی

* ریسک افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی

- افزایش بهای تمام شده و کاهش حاشیه سود عملیاتی

- امکان ضررده شدن ادامه عملیات تولید با توجه به افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی به بالاتر از نقاط سربه‌سر اقتصادی

* ریسک کاهش نرخ محصولات

- کاهش درآمد ناشی از کاهش نرخ و در نتیجه کاهش حاشیه سود شرکت

- ضررده شدن عملیات تولیدی شرکت

- اجتناب‌ناپذیر بودن تعدیل کارکنان شرکت و آثار منفی اجتماعی آن

* ریسک نقدینگی

- ناتوانی در تسویه خریدهای اعتباری به واسطه طولانی شدن دوره وصول مطالبات در نتیجه وصول دیرهنگام وجوه فروش صادراتی در شرایط کنونی تحریم‌های اقتصادی

- کسری سرمایه در گردش به واسطه عدم انطباق در جریانات ورودی و خروجی وجه نقد

- تاخیر در دریافت مطالبات در نتیجه مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا

۲- ریسک کیفیت محصولات

- کاهش درآمد ناشی از ناراضیتی مشتریان

- لطمه به اعتبار و حسن شهرت شرکت

۳- ریسک سیاسی

- مشکل در تامین مواد، قطعات، تجهیزات و فناوری به واسطه استمرار عدم دسترسی به شرکت‌های خارجی

- تاخیر در صدور مجوز افزایش نرخ فروش از سازمان حمایت به جهت جلوگیری از بروز نارضایتی

- کاهش سهم فروش صادراتی در نتیجه کاهش مراودات بین‌المللی

۴- ریسک تجاری

- کاهش سطح تقاضای محصولات پتروشیمی به واسطه رکود اقتصادی حاصل از بیماری کرونا

- از بین رفتن تدریجی بازار فروش به واسطه کاهش تقاضا در کسب‌وکار مربوطه

- کاهش تقاضا به واسطه ظهور کالاهای جایگزین ارزان‌قیمت

- ورود رقبای قدرتمند در کسب‌وکار مربوطه

۵- ریسک تولیدی

- ریسک کاهش نرخ عملیاتی به واسطه کاهش خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها در فصول سرد سال

۶- ریسک حوزه HSE

- مبتلا شدن همکاران مجموعه به بیماری‌های واگیرداری مانند کرونا

- به خطر افتادن جان کارکنان و آثار غیرقابل جبران ناشی از آنها به واسطه عدم رعایت اصول ایمنی

- امکان مواجهه با جرایم زیست‌‌محیطی به واسطه افزایش آثار مخرب عملیات شرکت بر روی محیط‌زیست

- وجود خطرات بالقوه ایمنی و بهداشت به دلیل فرسودگی برخی از تجهیزات و دشواری جایگزینی آنها در شرایط تحریم

برنامه‌های آتی شرکت

۱- برگزاری دوره‌ای و مستمر جلسات ارزیابی ریسک‌ها در هلدینگ و شرکت‌های تابعه

۲- کاهش هزینه‌های مالی و تامین نقدینگی اجرای طرح‌ها از طریق تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد

۳- کمک به شرکت‌های تابعه در راستای دستیابی به قراردادهای بلندمدت و اجتناب از تحمل آثار منفی ریسک نوسانات قیمتی کالا

۴- ارزیابی و بازدید مستمر از شرکت‌ها و تعریف پروژه‌های HSE و شناسایی پیمانکاران صاحب صلاحیت جهت اجرای پروژه.

۵- بازنگری رویه تعریف طرح‌ها و پروژه‌ها و ارزیابی همه‌جانبه پیمانکاران و مشاوران و تهیه لیست پیمانکاران مورد تایید هلدینگ

۶- پیگیری بروزرسانی مناسب استراتژی‌های شرکت‌ها در جهت ایجاد انعطاف‌پذیری لازم در مدیریت و یا مواجهه با آثار رسیک‌ها

۷- تدوین برنامه جامع جهش صادراتی در شرکت‌های گروه

۸- تدوین بسته جامع پیشنهادی هم‌افزایی اقتصادی بین شرکت‌های گروه تامین

۹- شناسایی موانع و گلوگاه‌های تولید در هر یک از شرکت‌ها و پیگیری رفع موانع تولید

۱۰- پیگیری و بررسی جذب سرمایه‌گذار مشترک خارجی برای پتروالفین فن‌آوران

۱۱- تنظیم سند جامع طرح‌های سرمایه‌گذاری ماندگار و ارزش‌آفرین

۱۲- تصمیم‌گیری درخصوص گزینش بهترین طرح متنوع‌سازی سبد محصولات در شرکت پرسی ایران گاز و حریر خوزستان

۱۳- رصد، بررسی و ارزیابی فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در زنجیره محصولات نفت و گاز و پتروشیمی

۱۴- بررسی و ارزیابی وضعیت ساختار سرمایه شرکت‌ها و اتخاذ تصمیمات لازم

۱۵- همکاری و مشارکت با سایر بازیگران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جهت تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای

۱۶- پیگیری جهت بورسی نمودن شرکت‌های پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع لاستیک، گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین، حریر خوزستان، احیاء روانکاران و شیمی بافت

۱۷- پیگیری ادغام شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی آبادان در پتروشیمی آبادان و زیرمجموعه‌هیا گروه صنعتی بارز در گروه بارز

۱۸- بررسی و اجرای تعداد ۲۹ طرح تحول ساز در شرکت‌های گروه به مبلغ ۳۰.۷۰۶.۰۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذرای

۱۹- پیگیری عرضه برخی محصولات شرکت‌های گروه در بورس کالا

۲۰- پیگیری احداث واحد کلر آلکالی با فناوری ممبران جهت جایگزینی واحد ۳۰۰ در شرکت پتروشیمی آبادان

۲۱- پیگیری تامین مناسب خوراک (کلر و EDC) پتروشیمی‌های آبادان و غدیر

۲۲- تولید گریدهای متنوع قیرهای اصلاح شده و بهینه‌سازی فرمولاسیون و پایدارسازی آنها در فرآیندهای تولید و حمل‌ونقل در نفت پاسارگاد

۲۳- استفاده از ظرفیت خالی تولید واحد PDA پالایشگاه تهران شرکت نفت ایرانول جهت فروش محصول DAO به مشتریان داخلی و صادراتی می‌باشد.

۲۴- انجام پروژه مطالعاتی درخصوص امکان تولید خمیر و کاغذ کرافت از ضایعات نخل خرما و باگاس نیشکر در شرکت چوب و کاغذ ایران

۲۵- اجرا و پیگیری پروژه افزایش ظرفیت محصولات گروه صنعتی بارز و رفع موانع تولید در مجتمع کرمان و همچنین می‌توان به پروژه‌های مطالعاتی و نوآورانه در زمینه طراحی و ساخت تایرهای هواپیما، طراحی و ساخت تایرهای صنعتی لیفتراک، طراحی و ساخت تایرها راهسازی و معدنی رادیال تمام سیمی و پروژه طراحی تایر خود ترمیم‌شونده اشاره نمود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/74pzd2