یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 14022
تاریخ انتشار: 1401/01/17 01:29

کارگروهی مشترک برای کنترل بهداشت

موسی‌الرضا غفاریان، رئیس کمیسیون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران

هر سال با شروع ماه مبارک رمضان، گشت‌های نظارتی مشترکی در بازار برای کنترل نرخ و کیفیت کالا به‌ویژه مواد غذایی تشکیل می‌شوند و به بازرسی می‌پردازند. امسال نیز این کارگروه‌های مشترک، متشکل از اتاق اصناف ایران، وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به امور بازار تشکیل شده است. نمایندگان وزارت بهداشت در این کارگروه‌ها وظیفه رسیدگی به نکات ایمنی و بهداشتی فعالیت واحدهای صنفی را برعهده دارند. نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی و کمیسیون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران نیز بر کیفیت، نرخ و نحوه عرضه کالاها در بازار نظارت مستقیم دارند. بر هر محصولی به‌ویژه کالاهای خوراکی باید تاریخ تولید، انقضا و نرخ درج شده باشد و گشت‌های نظارتی بر اجرای این قواعد نظارت دارند.
با شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای صنفی غذایی به ناچار به صورت بیرون‌بر فعالیت خود را ادامه دادند. در ماه مبارک رمضان نیز این شیوه بیرون‌بر ادامه یافته و همچنان نظارت بر اجرای استانداردهای بهداشتی از سوی این اصناف وجود دارد. از رستوران‌ها و اصنافی که غذاها را به صورت بیرون‌بر ارائه می‌دهند، خواسته شده همچنان به قواعد بهداشتی پایبند باشند. این واحدها باید تاریخ مصرف اقلام خوراکی مصرفی خود را در نظر داشته و در رعایت ایمنی و بهداشت تولید غذاها نهایت دقت را داشته باشند. گشت‌های نظارتی یادشده نیز به طور حتم مسائل بهداشتی و دیگر موارد صنفی این واحدها را بررسی و بازرسی خواهند کرد. گفتنی است واحدهای نظارتی به صورت نوبت‌بندی در دو زمان صبح و عصر مشغول بازرسی و فعالیت هستند.
در چند مدت اخیر برخی نگرانی‌ها درباره فعالیت واحدهای صنفی غذایی غیرمجاز و به اصطلاح زیرزمینی، چه به صورت حضوری و چه مجازی شکل گرفته است. پیگیری فعالیت این واحدها، پلمب و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی آنها از وظایف اصلی اتاق اصناف است. نمایندگان کمیسیون بازرسی اتاق اصناف ایران به محض مشاهده هر یک از این واحدها، با آنها برخورد جدی خواهند داشت. اما نکته‌ای که در این میان مطرح است، واکنش مردم نسبت به واحدهای صنفی غذایی غیرمجاز است. از مردم درخواست داریم برای حفظ سلامت آنها و همچنین جلوگیری از بروز هر ایراد و مسئله‌ای در بحث ایمنی، از این واحدهای بدون مجوز رسمی خرید و سفارش نداشته باشند. مردم باید با اتاق اصناف ایران و کارگروه‌هایی که برای نظارت بر بازار تشکیل شده‌اند، تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند. به این معنا که از واحدهای صنفی غیرقانونی، بدون مجوز و غیربهداشتی که دارای هیچ هویت مشخص قابل‌پیگیری نیستند، کالاهای موردنیاز خود از جمله اقلام خوراکی را خریداری نکنند، چراکه در ادامه اگر مشکلی برای سلامتی افراد یا دیگر تخلفات رخ دهد، شناسایی این واحدها و برخورد با آنها بسیار دشوار و حتی در برخی موارد غیرقابل اجرا و پیگیری است. از این‌رو درخواست می‌شود مردم برای افزایش همکاری با نهادهای مسئول بازرسی و همچنین صیانت از سلامت و ایمنی خود تنها به واحدهای مجوزدار اعتماد کنند و خریدهای خود به‌ویژه مواد غذایی را از آنها انجام دهند. در ادامه نیز کارگروه‌های نظارتی تمامی تلاش خود را برای بازرسی و تایید ایمنی محصولات و تولیدات غذایی واحدهای صنفی انجام خواهند داد. باید توجه کرد تنها با اجرای یک کار گروهی در جامعه می‌توان به کنترل و ثبات بازار دست یافت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8qva