جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 19722
تاریخ انتشار: 1401/06/27 00:57
دستور ویژه رئیس‌جمهوری به وزیر کشور

علت حادثه با فوریت و دقت بررسی و اعلام شود

به‌دنبال انتشار خبر بروز عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، علی صالحی، دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

مرکز اطلاعرسانی پلیس تهران روز پنجشنبه، ۲۴ شهریور در پی انتشار اخباری درباره بدحالی زنی جوان پس از انتقال به یک مقر انتظامی توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: خانمی که برای توضیح و آموزش به یکی از بخشهای پلیس فاتب هدایت شده بود، بهدلیل عارضه قلبی به بیمارستان انتقال یافت و تحت درمان و مداوا قرار گرفت اما روز جمعه خبر فوت مهسا امینی منتشر شد که واکنشهای بسیاری را از سوی برخی مسئولان دولتی، آیات عظام، نمایندگان مجلس و نمایندگان احزاب به همراه داشت.

تشکیل کارگروه ویژه در دادستانی

 بهدنبال انتشار خبر بروز عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی در یکی از مراکز پلیس، علی صالحی، دادستان تهران ضمن اعلام ورود دادستانی به این پرونده از دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد پزشکی پرونده خبر داد.

همچنین هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی براساس دستور علی القاصیمهر، رئیس کل دادگستری استان تهران مامور به انجام بازرسی و بررسیهای لازم در زمینه علل و چگونگی بروز عارضه جسمی برای مهسا امینی شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخشی از دستور خود خطاب به دبیر هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران با یادآوری این مقوله که عمل و اقدام تمامی دستگاهها در هر شرایطی باید استوار بر قوانین و مقررات باشد، تاکید کرد: در صورتی که نتایج بازرسیها و بررسیهای قضایی بیانگر وقوع تخلف، اهمال یا کوتاهی باشد، قطعا موضوع براساس ماده ۱۵ دستورالعمل اجرایی بند ۱۵ قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی، به هیات مرکزی با ریاست رئیس محترم قوه قضاییه کتبا گزارش میشود و با اولویت در مرجع قضایی صالح مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

نتایج تحقیقات به اطلاع خواهد رسید

سید ابراهیم رئیسی نیز که در سفر ازبکستان بهسر میبرد، پیرو انتشار اخباری درباره اتفاقات رخ داده، به وزیر کشور دستور داد، علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت بهصورت ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند.

بر این اساس احمد وحیدی نیز به معاون امنیتی انتظامی این وزارتخانه ماموریت داد موضوع را با فوریت موردبررسی قرار دهد.

 وزیر کشور خطاب به سید مجید میراحمدی تاکید کرد: باتوجه به دستور رئیسجمهوری در زمینه حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت بهصورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.

وزیر کشور با اعلام اینکه پزشکی قانونی در حال بررسی علت فوت مهسا امینی است، گفت: نتایج تحقیقات و بررسیها در اسرع وقت به اطلاع رئیسجمهوری و مردم خواهد رسید.

احمد وحیدی که ازسوی رئیسجمهوری ماموریت یافته علت حادثه پیشآمده برای خانم مهسا امینی را پیگیری کند، عصر جمعه در گفتوگویی اظهار کرد: موضوع از سه طریق در دست بررسی است. نخست وزارت بهداشت و پزشکی قانونی در حال بررسی علت فوت این خانم هستند.

 وی اظهار کرد: از فراجا خواسته شده دلایلی که موجب حادثه شد را جمعآوری کنند. وزیر کشور ادامه داد: همچنین از معاون امنیتی خواستیم که روی این موضوع نظارت کند.

وی اطمینان داد موضوع در اسرع وقت رسیدگی میشود و دلایل وقوع حادثه به اطلاع رئیسجمهوری و مردم میرسد.

نتایج در اختیار افکار عمومی قرار گیرد

همچنین معاون امور بینالملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از دستگاههای ذیربط خواست تا تحقیقات و بررسیهای لازم در زمینه علت فوت مهسا امینی با دقت و سرعت انجام شود و نتایج آن با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

از معاونت امور بینالملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریبآبادی ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی با اشاره به اینکه چندین واحد قضایی و غیرقضایی دستوراتی را برای تحقیق و بررسی صادر کردهاند و تیمهای ویژه و تخصصی نیز تشکیل شده، تاکید کرد: تحقیقات و اعلام نتایج نباید مشمول مرور زمان شود و فرآیند طولانی را طی کند.

وی از مسئولان قضایی ذیربط درخواست کرد چنانچه قصور یا تقصیری در این پرونده مشاهده شد با مسببان و عوامل و مرتکبان این وضعیت، برخورد قانونی و فوری انجام شود.  غریبآبادی تصریح کرد: ستاد حقوق بشر ضمن تاکید بر لزوم رعایت حقوق اولیه و بنیادین همه شهروندان مطابق با اصول قانون اساسی ازسوی تمامی نهادها و سازمانهای کشور، نقض احتمالی حقوق بشر این شهروند ایرانی را بررسی و پیگیری خواهد
 کرد.

جلوگیری از تکرار این موارد

 رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی اعلام کرد: اتفاق تلخ اخیر برای یکی از بانوان در یکی از بخشهای پلیس تهران، سبب جریحهدار شدن افکار عمومی و تاسف شدید اینجانب شد.

صمتبه گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف روز جمعه در این پیام تصریح کرد: در این زمینه ضمن تاکید بر اینکه فصلالخطاب همه برای موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعی و فرهنگی باید عمل به قانون و رفتار قانونمندانه باشد، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ماموریت میدهم همه ابعاد این موضوع را با قید فوریت و دقت بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

 وی افزود: در صورتی که در گزارش کوتاهی و تقصیری مشاهده شد، در گزارش ارائهشده، الزامات جلوگیری از تکرار این قبیل موارد مورد توجه قرار گیرد.

صمتسخنگوی دولت نیز در صفحه شخصی خود درگذشت مهسا امینی را تسلیت گفت. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در واکنش به درگذشت مهسا امینی نوشت: درگذشت غمانگیز خانم مهسا امینی را به خانواده آن مرحومه، بهویژه پدر و مادر داغدارش، تسلیت عرض میکنم. تلخی برخی اتفاقها بهراحتی فراموش نمیشود.

حقوق شهروندان در هر شرایطی باید حفظ شود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این حادثه گفت: حادثه ناگوار مرگ مهسا امینی را بهصورت میدانی موردبررسی قرار خواهیم داد.

محمد صالح جوکار، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این نخستین بار نیست که گشت ارشاد دست به اقدامات اینچنینی میزند و در گذشته نیز شاهد رفتارهایی بودیم که باعث جریحهدار شدن احساس و افکار عمومی شده، آیا بهتر نیست در این زمینه اقدامات دیگری همچون اقدامات فرهنگی صورت گیرد، گفت: در این زمینه اقدامات و فعالیتهای ایجابی اهمیت دارد و دستگاهها و نهادهایی که با موضوع حجاب و عفاف مرتبط هستند مسئولیت دارند و باید اقدامات خودشان را انجام دهند.

جوکار خاطرنشان کرد: البته پلیس نقش خودش را بهعنوان ضابط قضایی ایفا خواهد کرد، اما در زمینه این حادثه تاسفباری که اتفاق افتاده باید همه جوانب را موردبررسی قرار دهیم. وی تاکید کرد: حقوق همه شهروندان در هر شرایطی باید حفظ شود. تکالیفی که ضابطان قضایی دارند، جای خودش را دارد.

این حادثه به هیچ وجه قابلتوجیه نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حادثه اخیر گفت: بهعنوان یک زن از اتفاق پیشآمده عمیقا ناراحتم.

در قامت یک نماینده مجلس خود را در کنار خانواده مرحوم میدانم و از ظرفیت کمیسیون اصل نود و فراکسیون زنان برای توضیحات دقیق درباره این حادثه ازسوی وزارت کشور و نیروی انتظامی استفاده خواهیم کرد.

 سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره حادثه رخ داده برای مهسا امینی با تاکید بر لزوم پیگیری دقیق ابعاد این حادثه، گفت: متاسفانه شاهد اتفاق تلخی برای یکی از دختران کشورمان هستیم و باید توجه داشت این حادثه به هر دلیلی که رقم خورده باشد، قابلتوجیه نیست.

رفیعی با اشاره به دستور رئیسجمهوری به وزیر کشور برای پیگیری این حادثه، اظهار کرد: در خبرها مشاهده کردم آقای رئیسی، وزیر کشور را مکلف به پیگیری این حادثه کردند و پزشکی قانونی نیز کارگروه ویژهای را بهمنظور بررسی ابعاد پزشکی آن تشکیل داده است. مجلس هم با دقت و از طریق بکارگیری تمامی ابزارهای نظارتی ممکن این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ابعاد این حادثه باید به دقت و فوریت بررسی شود و با خاطیان احتمالی برخورد مقتضی صورت گیرد.

وی افزود: نیروی انتظامی در توضیحاتی که درباره این حادثه داشته آورده است: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخشهای پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایتشده بهطور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد».

 عزیزان باید توجه داشته باشند که حضور در اماکن مرتبط با نیروی انتظامی برای جامعه دارای یک قبح است و وقتی افراد در قالب هدایت، توجیه، آموزش و یا هر اسم دیگری که بر آن میگذاریم بازداشت یا احضار میشوند این مسئله ناخودآگاه استرسآفرین و بهتر است در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تا حد امکان از احضار و بازداشت خودداری شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8mzy