شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 19822
تاریخ انتشار: 1401/07/06 05:44

تفاوت قوطی و پروفیل چیست؟

مقاطع فولادی دنیای بسیار بزرگی دارند و تقریباً هر آنچه در صنایع از فولاد ساخته می‌شود داستانی بلند بالا دارد.

مقاطع فولادی دنیای بسیار بزرگی دارند و تقریباً هر آنچه در صنایع از فولاد ساخته می‌شود داستانی بلند بالا دارد. تیرآهن، میلگرد، لوله، ورق و هر آنچه از فولاد ساخته می‌شود در اوج شباهت از ابعاد مختلف با هم تفاوت دارند و این نشان‌دهنده گسترش فناوری و علم برای ساخت محصولاتی با کیفیت بالا و هزینه کم است. پروفیل و قوطی نیز از جمله مقاطع فولادی هستند که با وجود شباهت بسیار زیاد بین آن‌ها، تفاوت‌های اصولی نیز بینشان دیده می‌شود. با اینکه تفاوت قوطی و پروفیل  مبحث اصلی این مقاله است اما بهتر است ابتدا تعریفی جامع از قوطی و پروفیل ارائه دهیم تا درک تفاوت این دو ساده‌تر شود:

پروفیل چیست؟

به مقاطعی که طول زیادی دارند و سطح مقطع آن‌ها در تمامی طول آن یکسان است، پروفیل گفته می‌شود. برای مثال تیرآهن نوعی پروفیل به شمار می‌آید چرا که در تمامی طول 12 متری خود هیچ تغییری در سطح مقطع آن دیده نمی‌شود. تیرآهن تنها پروفیل مورد استفاده در صنایع نیست بلکه انواع نبشی، لوله، میلگرد و ناودانی نیز جزو پروفیل‌ها به شمار می‌آیند.
پروفیل‌ها از ابعاد مختلف دسته‌بندی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها بر اساس شکل سطح مقطع است. در این تعریف دو نوع پروفیل خواهیم داشت:

  1. پروفیل باز: مانند تیرآهن، نبشی
  2. پروفیل بسته: لوله و قوطی

بله با اینکه ما تلاش داریم تفاوت قوطی و پروفیل  را برای شما شرح دهیم اما در واقع قوطی خود نوعی پروفیل بسته به شمار می‌آید.
پروفیل‌ها بر اساس مواد اولیه مورد استفاده در ساختشان به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. پروفیل سنگین: در ساخت آن از ورق سیاه یا گرم استفاده می‌شود.
  2. پروفیل سبک: در ساخت آن از ورق سرد استفاده می‌شود.

images_1663493003.jpg

انواع پروفیل از نظر کاربرد

پروفیل‌ها از نظر کاربرد نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

پروفیل ساختمانی: این نوع پروفیل در صنعت ساختمان و برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود. ضخامت آن بین 2 تا 4 میلی‌متر است.

پروفیل صنعتی: این پروفیل برای ساخت سازه‌های صنعتی بزرگ نظیر پل‌ها و تابلوهای تبلیغاتی کاربرد دارد و اغلب از انواع پروفیل سنگین و ورق‌های آهنی برای ساخت آن استفاده می‌شود. 

پروفیل مبلی: همان‌طور که از نام این محصول مشخص است برای ساخت مبلمان و صندلی، اگزوز، کانکس و کانتینر، دوچرخه‌سازی و لوازم‌خانگی از این محصول استفاده می‌شود. قیمت پروفیل مبلی بسته به ضخامت ورق استفاده شده که بین 0.7 تا 1.5 متغیر است تعیین خواهد شد.

پروفیل Z (زد): قیمت پروفیل زد با پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی یکسان است و تنها تفاوت آن با این محصولات در شکل ظاهری پروفیل زد است که شبیه به حرف z انگلیسی طراحی ‌شده است. این پروفیل در ضخامت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

کار تقسیم‌بندی پروفیل‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. این محصولات به واسطه جنس ورقی که در ساختشان استفاده می‌شود به انواع پروفیل استیل، گالوانیزه، کامپوزیت و آلومینیوم تقسیم می‌شوند. هر کدام از پروفیل‌ها بسته به کاربردشان توسط شرکت سازنده در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند.

قوطی چیست؟

قوطی نوعی پروفیل بسته و توخالی است که سطح مقطع مربع یا مستطیل دارد. قوطی پروفیل بیشتر برای استفاده در صنعت ساختمان‌سازی و برای مصارفی همچون ساخت در و پنجره کاربرد دارد. با اینکه اغلب از فولاد برای ساخت قوطی استفاده می‌شود اما هستند قوطی‌هایی که به واسطه آلومینیوم، پی‌وی‌سی، استیل و ... ساخته می‌شوند. در میان تمامی این متریال، آهن به دلیل خاصیت جوش‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا، بیشترین کاربرد را در ساخت قوطی دارد. 
در صنایع قوطی‌ها را به دو گروه سنگین و سبک تقسیم می‌کنند:

  • قوطی سبک: محصولی است که به واسطه ورق‌های سبک از جمله ورق سرد، گالوانیزه و ... با ضخامت کم ساخته می‌شوند و وزن کمی دارد.
  • قوطی سنگین: محصولی که به واسطه ورق‌های با ضخامت بالا ساخته می‌شود و در صنایع و ساخت پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد. 

images_1663493023.jpg

تفاوت پروفیل با قوطی

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد پروفیل بخش بزرگی از مقطع فولادی را به خود اختصاص می‌دهد. هر جایی که یک مقطع با طول زیاد و سطح مقطع ثابت مشاهده شد به نوعی پروفیلی دیده شده است که در بخشی از ساخت و ساز استفاده خواهد شد. اما اگر پروفیل مورد نظر بسته بوده و توخالی باشد، به آن قوطی گفته می‌شود. قوطی‌ها اغلب در ساخت درب و پنجره کارایی دارند و این در حالی است که پروفیل کاربرد بسیار وسیع‌تری دارد. 
شاید یکی از فاکتورهای مهم که بخواهید در تفاوت قوطی و پروفیل  بدانید، بحث قیمت این دو محصول باشد. قیمت پروفیل آهن بسته به ضخامت متریال استفاده شده در آن و نوع پروفیل کاملاً متفاوت است اما قوطی‌ها اغلب با توجه به نوع ورق استفاده شده در ساختشان قیمت‌گذاری می‌شوند. 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت قوطی و پروفیل پرداختیم و انواع این محصولات را به صورت مختصر توضیح دادیم. اما نکته حائز اهمیت در صنایع فولاد خرید درست، منطقی و به موقع محصولات فولادی است. چرا که فولاد تحت تأثیر عوامل بسیار زیادی ثبات قیمت خود را از دست داده است و برای پیشبرد زمان‌بندی درست پروژه باید خرید به موقع محصولات انجام گیرد. آیرومارت تجربه سالیان دراز خرید و فروش مقاطع فولادی در بازارهای سنتی را به فروشگاه اینترنتی خود منتقل کرده و خدماتی اعم فروش اقساطی، LC، انبارداری را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. در صورت تمایل به خرید و استعلام قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی می‌توانید به وب‌سایت iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید و از تجربه کارشناسان این مجموعه استفاده نمایید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8mpe