شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 104223
تاریخ انتشار: 1402/11/18 05:24

توسعه فولاد از رهگذر اصلاح

تولید فولاد در رده صنایع استراتژیک قرار دارد. در دهه‌های گذشته شاهد توسعه سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد کشور و ارتقای تولید در این بخش بوده‌ایم.
توسعه فولاد  از رهگذر اصلاح
عکاس: آیدا فریدی

تولید فولاد در رده صنایع استراتژیک قرار دارد. در دهه‌های گذشته شاهد توسعه سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد کشور و ارتقای تولید در این بخش بوده‌ایم. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد کشور بالغ‌بر ۴۰ میلیون تن برآورد می‌شود. بااین‌وجود موانع متعددی در مسیر فعالیت این زنجیره وجود دارد که عملا توسعه و تولید آن را در آینده با ابهامات جدی روبه‌رو کرده است.

تداوم روند رو به رشد تولید

تولید محصولات و مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ میلیون ۶۲۹ هزار تن بوده که 7‌.‌0 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است. بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ضمن بیان این آمار گفت: تولید محصولات تخت زنجیره فولاد ۷ میلیون و ۵۸۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1‌.‌0 درصد افزایش داشته است. سبحانی گفت: محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به‌اشتباه از آنها با عنوان نیمه‌خام گفته می‌شود در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. وی گفت: تولید آهن‌اسفنجی و گندله نیز به ترتیب با رشد 9 درصدی به ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن رسیده است. تولید گندله نیز افزایش 7‌.‌7 درصدی داشته است. وی افزود: باید به جای افزایش کمیت به سمت افزایش کیفیت و تولید فولادهای کیفی برویم.

نیازمند اصلاح سیاست‌های صادراتی هستیم

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: صنعت فولاد امروز به ظرفیتی نزدیک ۴۵ میلیون تن رسیده و تحریم‌ها ما را در بسیاری از حوزه‌ها خودکفا کرده است؛ ولی به دلیل مشکلات زیرساختی تولید کشور بسیار کمتر از این رقم است. وی ادامه داد: ۱۶ درصد بازار سرمایه را صنعت فولاد و معدن تشکیل می‌دهد؛ حدود ۱۵۰ همت سود شرکت‌های این حوزه در بازار سرمایه است. ابراهیمی گفت: صنعت فولاد در حوزه صادرات تقریبا سالیانه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت ارزآوری دارد و رشد بسیار خوبی در این حوزه داشتیم؛ فولاد خوزستان به‌تنهایی به ۳۸ کشور صادرات دارد. وی افزود: مشکلات عمده صادرات فولاد عبارت‌اند از وضع عوارض صادراتی، سیاست‌های چندگانه در حوزه تسعیر نرخ ارز، بحث رعایت کف عرضه‌ها در بورس کالا و پراکندگی گسترده‌ای که در شرکت‌های فولادی وجود دارد.

پوشش ظرفیت فولاد کشور از ۶۳ درصد کمتر شد

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن فولاد در نشست خبری گفت: رشد فولاد در بخش‌های اصلی کاهش پیداکرده؛ این درحالی‌است که ایران همیشه جایگاه قابل‌توجهی در این میان داشته و با رفع موانع از تولید، امکان ارتقای جهانی رتبه فولاد کشور مهیا است. وی گفت: امروز در مقایسه با سال گذشته رشد فولاد ما تنها ۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: پوشش ظرفیت فولاد کشور از ۶۳ درصد کمتر شده و رشد صنعت فولاد در حال کاهش است و در این میان عوامل مختلفی از قبیل زیرساخت‌ها از قبیل برق و گاز تاثیرگذار هستند.

اعلام‌خطر انجمن فولاد

احسان دشتیانه، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشست خبری انجمن فولاد با اصحاب رسانه گفت: متاسفانه امروز صنعت فولاد مبدل به‌جایی شده است که راحت به آن حمله می‌کنند درحالی‌که صنعت فولاد مسیر را اشتباه نرفته است. وی گفت: مشکل برق و گاز را به گردن صنعت فولاد می‌اندازند درحالی‌که صنعت فولاد تنها ۵ درصد از انرژی برق را مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما تحریم هستیم و مازاد تولید داریم، وضع عوارض صادراتی و دریافت علی‌الحساب مالیات برای صنعت فولاد بسیار تاسف‌بار است و نیازمند رسیدگی از جانب ریاست‌جمهوری است؛ درحالی‌ که وزارت اقتصاد و صمت تا حدودی از صنعت فولاد حمایت می‌کنند. وی گفت: گرانی‌ها و تورم مسکن و خودرو و لوازم‌خانگی نیز گاهی به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود درصورتی‌که سهم صنعت فولاد در نرخ تمام‌شده این صنایع حدود ۵ درصد است و این موضوع یک بحث انحرافی است. دشتیانه گفت: ما اعلام‌خطر می‌کنیم اگر این شیوه برخورد و سیاست‌گذاری با صنعت فولاد ادامه پیدا کند، به‌زودی این صنعت نیز به وضعیت صنعت خودرو دچار می‌شود.

به صنعت فولاد جفا شده است

جهاندار شکری، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ما در سنوات گذشته مشاهده کرده‌ایم که از بخش خصوصی مشورت زیادی گرفته نشده و این امر صدمات زیادی را به صنعت فولاد زده است. وی گفت: امروزه واردات تجهیز یک قطعه بسیار مشکل است و گذاشتن عوارض باعث می‌شود که صادرات انجام نشود. کشورهای خارجی منتظر ما نمی‌مانند بلکه از جایی دیگر نیازشان به محصولات فولادی را تأمین می‌کنند. وی ادامه داد: ما می‌توانستیم به لحاظ تولید چندین میلیون تن بیش از این رتبه‌ای که هستیم باشیم؛ درحالی‌که صنعت فولاد در بحث صادرات غیرنفتی حرف اول را می‌زند و این رفتار با این صنعت منصفانه نیست. وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار در حوزه فولاد پیگیر هستند و امیدواریم که این صنعت استراتژیک وارد چالش بیشتر نشود.

خطر ورشکستگی در کمین است

احمد دنیانور، عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: صنعتگران امروز مورد هجمه هستند و صنعت فولاد به‌خصوص واحدهای القایی در زیان هستند؛ مکانیسم تأمین مواد اولیه واحدهای القایی دچار اشکال شده است و واحدهای کوچک تولید شمش القایی که نقش جدی در تامین بازار داخلی دارند، زیر فشار و در معرض خطر تعطیلی قرار دارند. در این اوضاع سخت، اشتغال‌آفرینی بیش از ۱۰۰ کارخانه القایی با خطر مواجه شده است. من از شما اهالی رسانه خواهشمندم که این صدا را به گوش همه و دولت برسانید.

وی افزود: افزایش چند برابری نرخ حامل‌های انرژی و بخشنامه‌های مختلف خلق‌الساعه ازجمله چالش‌های فولادسازان است. من از شما اهالی رسانه خواهشمندم که این صدا را به گوش همه و دولت برسانید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zj8ga