یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 12 May 2024
کد خبر: 19946
تاریخ انتشار: 1401/07/19 06:13

دورنمای تاریک بورس

مهدی سماواتی کارشناس بازار سرمایه

بورس تهران از سال ۱۳۹۹ با مشکلات بسیاری در روند فعالیت خود روبهرو شد که درنهایت به متضرر شدن بسیاری از سرمایهگذاران حقیقی و خرد این بازار منتهی شد. این چالشها در طول بیش از ۲ سال گذشته تداوم یافتهاند. مشکلات یادشده از عملکرد اشتباه دولتها نشأت گرفتهاند. با این وجود، سازمان بورس بهعنوان نهاد حامی حقوق سهامداران،  وظیفه دارد در روند سیاستگذاری خود از حقوق صاحبان سهام حمایت کند.

در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ و به دنبال اعتراض فعالان بازار سرمایه درباره تصویب بندهایی از بودجه درخصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمیها و گاز صنایع که به ضرر صنایع بورسی کشور تمام میشد، سازمان بورس نیز با این سیاست مخالفت کرد. اقدام سازمان بورس برای تلاش مبنی بر تعیین سقف ریالی برای نرخ گاز سوخت صنایع و همچنین خوراک پتروشیمیها، از وارد آمدن خسارت چند صد هزار میلیارد تومانی به صنایع تحمیل و تعطیلی بسیاری از آنها جلوگیری کرد. این سیاست به ویژه  در شرایطی اثرگذار شد که به دنبال حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و بروز تنش در اروپای شرقی، تامین گاز کشورهای اروپایی توسط روسیه با چالشهای بسیاری روبهرو شد.

این تنشها زمینهساز رشد قابل توجه بهای گاز در دنیا و بهخصوص کشورهای اروپایی شد. با این وجود باید تاکید کرد که ایران جزو بزرگترین دارندگان ذخایر گازی جهان است و انتظار میرود این تنشها تاثیری بر قیمت گاز مصرفی صنایع ما نداشته باشد. این موضوع در سال گذشته و به دنبال اعتراضات گسترده فعالان صنعتی و فعالان بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفت و از بروز خسارتهای جدی به صنایع کشور در سال جاری جلوگیری کرد؛ بنابراین میتوان اینطور نتیجه گرفت که سیاستگذاری درست و حمایت سازمان بورس از فعالان صنعتی، تاثیر بسزایی بر تضییع نشدن حقوق آنها دارد. البته انتقاداتی به عملکرد سازمان بورس وارد است. این سازمان میتوانست در برخی حوزهها که اختیار عمل دارد، تصمیمات درستتری را اتخاذ کند. با این وجود نباید از ذکر این نکته غافل بود که این سازمان در بسیاری از حوزههای مهم اقتصادی کشور که بر عملکرد بورس نیز اثرگذار هستند، نقشی ندارد. به بیانی دیگر بسیاری از چالشهای کنونی بازار سرمایه از عملکرد اشتباه دولت نشأت میگیرد، اما سازمان بورس بهعنوان متولی بازار سهام از قدرت کافی برای رویارویی با این شرایط، برخوردار نیست.

اقتصاد ما از پیشبینیپذیری لازم برخوردار نیست و مسئولان سازمان بورس نیز توانایی لازم برای تحقق این هدف را ندارند. در طول ماههای گذشته، تمام تصمیمات کلان اقتصادی به نتایج مذاکرات برجام و رفع تحریمها گره خورده؛ بنابراین با توجه به ابهاماتی که بر اقتصاد کشور سایه انداخته، برنامهریزی برای آینده به شدت دشوار شده است. در چنین شرایطی نمیتوان به بهبود عملکرد بورس تهران در آینده نزدیک و با توجه به شرایط کنونی امید داشت.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8m9j