شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 2419
تاریخ انتشار: 1400/07/10 16:20

استقبال از بیمه مسئولیت خوب است

ایرج رهبر-نایب رئیس اتحادیه انبوه‌سازان تهران

مسئله بیمه مسئولیت در کارگاه‌های ساختمانی یکی از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته همواره توسط فعالان حوزه ساختمان‌سازی مورد توجه بوده است. در حال ‌حاضر تقریبا همه کارگاه‌های ساخت‌وساز تحت پوشش بیمه‌های مسئولیت بوده و کارفرمایان در مقیاس‌های خرد و کلان از این بیمه‌نامه استقبال کرده و آن را یکی از پیش‌شرط‌های آغاز به کار می‌دانند.
این بیمه‌نامه که در کشورهای توسعه‌یافته هم جا افتاده، در کشور ما نیز با سرعت خوبی ترویج شده و در بین فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان جا باز کرده است.
همان‌طور که گفته شد بیمه‌های مسئولیت با استقبال بسیار خوبی مواجه است و اصلا در این زمینه اهمالی صورت نمی‌گیرد. فعالان حرفه‌ای حوزه ساخت‌وساز همگی از این خدمات استفاده می‌کنند تا در صورت وقوع حادثه بتوانند با کمک بیمه مشکلات را حل کنند.
البته برخی عناوین بیمه مسئولیت به‌تازگی وارد صنعت بیمه کشورمان شده و سابقه چندانی ندارد. به‌اعتقاد من اگر این نوع خدمات نیز به‌نحو درستی به سازندگان مسکن و انبوه‌سازان معرفی شود، حتما مورد استقبال واقع خواهد شد.
برای مثال بیمه مسئولیت کیفیت محصول یکی از همین موارد است که در صنعت بیمه ایران بسیار نوپا است و هنوز بسیاری از سازندگان ساختمان در کشور با این خدمات آشنایی ندارند. اتفاقا من فکر می‌کنم بیمه‌ها در این زمینه کم‌کاری می‌کنند، چراکه اگر این خدمات به تولیدکنندگان معرفی شود حتما از آن استقبال خواهد شد.
البته این عناوین بیمه‌ای در مقررات ملی ساختمان پیش‌بینی شده و قرار هم بود که مورد استفاده قرار گیرد. حتی برخی از بانک‌ها که وارد صنعت ساخت‌وساز شده‌اند برای دریافت چنین بیمه‌هایی اقدام کردند اما عملا دیدیم که شرکت‌های بیمه عملکرد خوبی را از خود نشان ندادند.
شرکت‌های بیمه باید در قالب محدود و کنترل‌شده‌ای نظارت‌هایی را بر عملکرد بیمه‌شدگان داشته باشند، اما متاسفانه چنین اقداماتی انجام نمی‌شود و شرکت‌های بیمه فقط به فکر گرفتن حق بیمه هستند و چندان اهمیتی برای تعهدات خود قائل نیستند.
همین موارد باعث می‌شود اعتماد خریداران بیمه‌نامه‌ها نسبت به شرکت‌های بیمه سلب شود.
این‌طور نیست که فقط فروشندگان به‌صورت یکطرفه رفتار کنند! هر دو طرف باید در جهت اعتمادسازی حرکت کنند. متاسفانه بیمه‌ها در کشور ما به این مسائل توجهی ندارند و عملا فقط به فکر گرفتن حق بیمه هستند.
زمانی هم که خسارتی وارد می‌شود با هزار بهانه از زیر بار تعهدات خود شانه خالی می‌کنند. افرادی را هم دارند که به قوانین احاطه دارند و با استفاده از مفاهیم چندپهلو قراردادها را به‌نحوی تنظیم می‌کنند که خریدار این خدمات عملا نمی‌تواند خسارت وارد شده را از بیمه بگیرد.
بارها پیش آمده که کار به دادگاه کشیده شده و شرکت‌های بیمه از طرق مختلف با رد تعهداتی که ضمن قرارداد ذکر شده سعی در فرار از انجام کارهایی دارند که متعهد شده‌اند. در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته این‌گونه نیست و شرکت‌های بیمه با نظارت دقیق بر مراحل ساخت سعی می‌کنند ریسک را به حداقل برسانند اما در کشور ما اصلا شرکت بیمه به‌دلیل نظارت نداشتن بر مراحل تولید، نمی‌تواند برآورد درستی از ریسک داشته باشد و در عمل فقط به فکر بستن قرارداد است. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی بیمه به قدری نقش حیاتی را در امورات شهروندان بازی می‌کند که بیمه‌گذاران با اعتماد و خیال آسوده بسیاری از مسئولیت‌های رفاهی را برعهده شرکت‌های بیمه‌ای می‌گذارند.
یکی از دلایل اصلی این اعتماد نیز عملکرد شفاف بیمه در کشورهایی مانند سوئد، نروژ، فنلاند و... است که باعث می‌شود بیمه‌ها نقش بسیار مهمی در سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و... بازی کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vllp3