جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 12943
تاریخ انتشار: 1400/12/18 12:18

افزایش نرخ آلومینیوم با تحریم روسیه

بورس فلزات لندن دوشنبه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که فلز آلومینیوم تحت‌تاثیر جنگ و تنش میان روسیه و اوکراین در مسیر افزایش نرخ قرار گرفته بود. این روند افزایشی تا پایان هفته نیز ادامه یافت و بهای هر تن از این فلز به ۳۸۵۱ دلار رسید.

به گزارش باشگاه آلومینیوم، نرخ آلومینیوم در آغاز روز دوشنبه ۳۴۴۸ دلار (تن) اعلام شد. این افزایش نرخ طی هفته تداوم داشت به‌طوری‌ که جمعه ۱۳ اسفند بورس ‌فلزات ‌لندن در حالی به‌ کار خود پایان داد که نرخ آلومینیوم ۳۸۵۱ دلار (تن) اعلام شد.
همزمان با تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه و افزایش بی‌سابقه نرخ نفت در بازار جهانی، فلزات پایه هم با افزایش نرخ روبه‌رو شدند. همین مسئله موجب کاهش موجودی فلز آلومینیوم در بورس شد به‌طوری ‌که موجودی فلز آلومینیوم در روز پایانی کار بورس فلزات لندن از ۸۲۳۱۲۵ تن به ۷۹۴۱۵۰ تن کاهش یافت.
افزایش نرخ آلومینیوم، افزایش نرخ ۳ ‌ماهه را نیز به‌ همراه داشت به‌طوری ‌که فروش ۳ ماهه این فلز در روز پایانی کار بورس از ۳۳۵۷ دلار و ۵۰ سنت به ۳۸۴۹ دلار (تن) افزایش داشته است.
متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند تا پایان نیمه نخست امسال میلادی شاهد افزایش نرخ آلومینیوم به بیش از ۴۰۰۰ دلار (تن) باشیم. در همین حال انتظار می‌رود تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه نرخ آلومینیوم را افزایش دهد. نرخ آلومینیوم تحت‌تاثیر تحریم‌های روسیه مجدد سیر صعودی را پیش گرفت.
پس از آنکه غرب بر مواضع خود پافشاری کرد و تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کرد، نرخ آلومینیوم در کانال افزایشی قرار گرفت. همزمان با افزایش تحریم علیه روسیه و کاهش صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا، فلز آلومینیوم نیز با افزایش بیش از پیش نرخ مواجه شد. بسیاری از کارشناسان صنعت آلومینیوم معتقدند حرکت آلومینیوم در کانال افزایش نرخ ادامه خواهد داشت تا جایی‌ که نرخ این فلز از مرز ۴ هزار دلار (تن) نیز عبور کند. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه جنگ علیه اوکراین، فلزات پایه کماکان در مسیر افزایشی نرخ قرار داشته باشند. به ‌گفته دست‌اندرکاران، فلزات پایه این افزایش نرخ در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. افزایش نرخ فلزات پایه از پیامدهای جنگ اخیر است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vanj4