یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 19643
تاریخ انتشار: 1401/06/21 23:47

حرکت چرخ تولید مسکن با افزایش همکاری‌ها

محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی

زیرساختهای نامناسب و پایههای اقتصادی متزلزل، آثار مخربی بر کل جامعه میگذارد که جبرانپذیر نخواهد بود. بازار مسکن نیز همیشه تحتتاثیر سیاستهای اشتباه قرار گرفته و از شرایط اقتصادی متضرر شده است، بهطوری که در سالهای اخیر وعدههای مختلفی برای ساماندهی بازار مسکن داده شد که متاسفانه به ساماندهی این بازار مهم و حیاتی کمکی نکرده است.

مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه است که اگر احیا نشود، مردم را به آوارگی میرساند، اکنون اگر مشکل مسکن جوانان بهدست خانوادهها برطرف نشود، معضلات بسیار زیادی را بهوجود میآورد. اقدام دولت برای حل مشکل مسکن باید بهگونهای باشد که مردم مشکلی از بابت خانهدار شدن نداشته باشند. اکنون با نگاهی به وضعیت اجارهبها متوجه میشویم که بازار مسکن با تنش جدی روبهرو شده و اقشار کمدرآمد جامعه با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم میکنند، از اینرو ضرورت دارد تا نهادهای مختلف با همکاری و هماهنگی بیشتر بازار مسکن را از بنبست خارج کنند.

آمار و ارقام نشان میدهند که تورم بخش مسکن بهسرعت مسیر صعودی را طی کرده و هر ساله خانهدار شدن برای جوانان سختتر میشود، بهنحوی که برای خرید یک خانه صد متری در تهران، ۴۶ سال زمان نیاز است، همچنین مهم نیست که افراد مستاجر باشند یا صاحبخانه، مهم این است مردم بتوانند از پس هزینههای مسکن بربیایند. این موضوعی است که با انتشار آمارهای متفاوت از سوی نهادهای ذیربط حل نمیشود، زیرا همبستگی در توسعه بازار مسکن، حرف اول را میزند.

باتوجه به این نکته که میانگین تورم مسکن در اروپا ۲۳ درصد و در کشور ما مرز ۴۵ درصد را رد کرده است، در کشورهای اروپایی درآمد افراد باتوجه به تورم افزایش پیدا میکند و رابطه بسیار نزدیک بین مسکن و سبد خانواده برقرار است،اما در ایران درآمد افراد جوابگوی تورم مسکن نیست، بههمین دلیل، خانهدار شدن برای بسیاری از اقشار جامعه به موضوعی غیرقابلحل تبدیل شده است.

از طرف دیگر، مدیریت اقتصادی در بسیاری از کشورها با تاثیر مثبت خود، بازار مسکن را متحول کرده و همکاری و هماهنگیهای پی در پی در این حوزه، چرخ تولید مسکن را بهحرکت درآورده است.

قیمت مسکن از بستر اقتصادی کشور تاثیر میپذیرد و دولت باید زیرساختهای اقتصادی را با مدیریت صحیح ساماندهی کند. در کشورهای غربی پایههای اقتصاد قوی باعث شده تا تورم بخش مسکن کنترل شده و هر ساله نرخ مسکن افزایش پیدا نکند،اما در همین چند ساله در کشور مشاهده میکنیم که عدمکنترل تورم و ناهماهنگیهای موجود، نرخ تجهیزات ساختوساز را با رشد چشمگیری روبهرو کرده و باعث افزایش نرخ مسکن شده است.

فراهم شدن بسترهای مناسب اقتصادی، تولید مسکن را بهسمتی میبرد که اقشار کمدرآمد، بهویژه جوانان بتوانند به مسکن ارزاننرخ دست پیدا کنند و این اقدام فقط با برنامهریزی و توجه به کمبودهای کشور در زمینههای مختلف میسر میشود.

دولت باید در نظر داشته باشد، بهجای پرداخت یارانه نقدی، به اصلاح و بهبود سبد خانوار در جامعه کمک کند و سیاستی را پیش گیرد که همگان بتوانند صاحب مسکن شوند؛ اقدامی که در بیشتر کشورهای پیشرفته در حال انجام است و سالها است تاثیر مثبتی بر اقتصاد گذاشته است.

کشور ما در زمینههای مختلف ظرفیت فراوانی دارد،اما متاسفانه از این ظرفیتها بهدرستی استفاده نمیشود و با خلق نقدیگی نابجا بسیاری از پایههای اقتصادی کشور در حال نابودی است که این معضل چارهای جز مدیریت صحیح اقتصادی و افزایش تولید موثر ندارد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5mqn