-

زنگ هشدار رشد نرخ تمام‌شده تولید مسکن

ایرج رهبر - نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران

رشد نرخ نهاده ‌ های تولید مسکن از یک ‌ سو و افزایش نرخ عوارض و صدور پروانه ‌ های ساختمانی از سوی دیگر باعث شده است تا این روزها سازندگان مسکن با تامل بیشتری وارد عرصه ساخت ‌ وساز شوند.

فعالان و سازندگان مسکن بر این باور هستند که رفتن به ‌ سمت ساخت ‌ وساز این روزها ریسک بالایی دارد، چرا که پیش ‌ بینی هزینه ‌ های ساخت مسکن در هنگام شروع پروژه سخت و دشوار است، یعنی به ‌ عبارتی، سازنده ‌ های مسکن نمی ‌ توانند پیش ‌ بینی دقیقی از اینکه چه میزان سرمایه برای تکمیل پروژه نیاز خواهند داشت، داشته باشند.

افزایش نرخ مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر نرخ تمام ‌ شده ساخت مسکن یکی از مهم ‌ ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت ‌ وساز مسکن و نوسانات شدید نرخ مصالح ساختمانی است، چرا که از سال ‌ های دور این ‌ گونه بوده که افزایش نرخ مصالح ساختمانی موجب کاهش انگیزه ساخت ‌ وساز و افزایش ریسک برای سرمایه ‌ گذار و سازنده می ‌ شده ‌ است.

کنترل نشدن قیمت ‌ ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده، چرا که قیمت مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر نرخ تمام ‌ شده ساختمان و واحدهای مسکونی دارد. این در حالی ‌ است که دولت بارها وعده کنترل نرخ مصالح ساختمانی را داده است.

در این شرایط، می ‌ بینیم که انبوه ‌ سازان، دیگر زیر بار ریسک ‌ های قابل پیش ‌ بینی نمی ‌ روند.

وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، نرخ مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند، اما تا به امروز این وعده محقق نشده ‌ است. به ‌ طورقطع هرچقدر که این نوسانات ادامه داشته باشد و انبوه ‌ ساز و سازنده ‌ های بخش خصوصی از آینده و میزان سرمایه ‌ گذاری خود اطمینان نداشته باشند، به همان میزان نیز تولید مسکن کاهش خواهد یافت. وعده دولت این بود که در راستای افزایش تولید مسکن، نرخ مصالح ساختمانی را کنترل و برای سازندگان مسکن تعدیل کند اما تا به امروز این وعده محقق نشده ‌ است.

فولاد و سیمان از مهم ‌ ترین اجزای ساخت ‌ وساز هستند و در طول سال شاهد این بودیم که نرخ این 2 قلم در طول هفته دچار نوسان و افزایش نرخ می ‌ شد. برای مثال میلگرد قبل از سال جدید، با افزایش نرخ در هر کیلوگرم به ۱۴ هزار تومان رسید، در حالی ‌ که همین میلگرد در 2 ماه ابتدایی امسال به ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم هم رسید. رشد عوارض ساختمانی و هزینه ‌ های مربوط صدور پروانه نیز مشکلات تمام ‌ نشدنی سازندگان است.

رشد نرخ مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تاکنون به ‌ شکلی بوده است که اگر مقایسه ‌ ای با سال گذشته داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که هزینه تمام ‌ شده مسکن را 2 تا 3برابر افزایش داده است و همین موضوع می ‌ تواند بر جهش نرخ مسکن در سال ‌ های آتی تاثیر ‌ گذار باشد. سازنده در آغاز پروژه می ‌ خواهد بداند که اگر پروژه ‌ ای را آغاز می ‌ کند چه میزان هزینه نیاز است، اما متاسفانه شرایط به ‌ گونه ‌ ای شده که از این پیش ‌ بینی ‌ ها عاجز است.

شرایط صدور پروانه سخت ‌ شده و مشکلات و سختگیری ‌ ها به ‌ شکلی شده که سازنده ‌ ها بی ‌ رغبت شده ‌ اند، برخی سرمایه ‌ گذاران و سازنده ‌ هایی که با آنها سروکار داریم، عنوان می ‌ کنند که از ورود به پروژه جدید واهمه دارند، بنابراین در حال حاضر سرمایه خود را در بانک ‌ ها سپرده ‌ گذاری کرده ‌ اند تا در موعد مناسب وارد عرصه ساخت ‌ وساز
شوند.

شاید باور آن سخت باشد، اما در برخی مناطق و شهرها، صدور پروانه تا ۱۶ ماه هم به ‌ طول می ‌ انجامد. دیگر حریف شهرداری ‌ ها نمی ‌ شویم و معتقد هستیم رکود تولید مسکن در آینده به ‌ ضرر مصرف ‌ کننده و رشد شدید نرخ نهایی مسکن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*