پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 97116
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/08/23 11:41

بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه موقع است؟

لنت ترمز بخشی از قطعات مجموعه دیسک خودرو است. این قطعه وظیفه دارد که عملکرد توقف خودرو را بهتر و سریع‌تر کند. در واقع این قطعه یکی از اصلی‌ترین اجزای ترمز است و خراب شدن یا فرسوده شدن لنت ترمز باعث ضعیف شدن عملکرد ترمز گیری خواهد شد.
بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه موقع است؟

لنت ترمز بخشی از قطعات مجموعه دیسک خودرو است. این قطعه وظیفه دارد که عملکرد توقف خودرو را بهتر و سریع‌تر کند. در واقع این قطعه یکی از اصلی‌ترین اجزای ترمز است و خراب شدن یا فرسوده شدن لنت ترمز باعث ضعیف شدن عملکرد ترمز گیری خواهد شد. معمولا لنت ترمز‌های جلو هر 20 الی 30 هزار کیلومتر و لنت ترمز‌های عقب هر 70 الی 100 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز چرخ‌های عقب و جلو

زمان تعویض لنت‌های ترمز در چرخ‌های عقب و جلوی خودرو یکسان نیست. معمولا لنت‌های ترمز در هنگام توقف خودرو بیشتر درگیر می‌شوند، از این رو زمان تعویض آنها نیز سریع‌تر فرا می‌رسد. در واقع بهتر است که در لنت ترمز چرخ‌های جلوی خودرو را بعد از طی مسافتی بین 20 الی 30 هزار کیلومتر تعویض نمایید. لنت‌های ترمز عقب عمر بیشتری دارند و عمر مفید آنها بین 70 الی 100 هزار کیلومتر متغییر است. البته زمان تعویض لنت در برخی خودروهای سواری یکسان نیست.

اگر شما می‌خواهید لنت ترمز خودروی خود را تعویض کنید، می‌توانید از خدمات فروشگاه‌ معتبر ویگن کلاچ استفاده کنید؛ در وبسایت https://vigenclutch.ir/ قیمت این قطعات در مناسب‌ترین حالت ممکن جهت رضایت شما عزیزان درج شده است.

زمان تعویض لنت ترمز در انواع خودرو به شرح زیر است:

  • پراید: لنت جلو بین 12 الی 13 هزار کیلومتر و لنت عقب بین 30 الی 40 هزار کیلومتر
  • پژو 206: لنت جلو بعد از طی مسافت 15 هزار کیلومتر
  • ساندرو: حدود 48 الی 112 هزار کیلومتر
  • رانا: بعد از طی مسافتی حدود 40 هزار کیلومتر
  • ساینا: لنت جلو 20 الی 30 هزار کیلومتر و لنت عقب 70 الی 100 کیلومتر

 

علائم نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز

شناخت برخی علائم می‌تواند به راننده خودرو کمک کند تا از زمان مناسب تعویض لنت ترمز خودروی خود آگاه شود. این علائم به شرح زیر هستند:

  • سوت کشیدن یا خر خر کردن لنت ترمز: اتمام لنت ترمز چرخ‌های جلو یا عقب یکی از دلایل ایجاد صدای سوت است که توجه نکردن به آن و تعویض نکردن لنت ترمز باعث آسیب رسیدن به صفحه یا دیسک خواهد شد.
  • عملکرد ضعیف خودرو در هنگام ترمزگیری: یکی از علائم مهم زمان تعویض لنت، ضعیف شدن عملکرد ترمز گیری خودرو است.
  • شنیدن صدای ساییدگی در هنگام ترمزگیری: در برخی از ترمز‌ها برای آگاه کردن راننده از زمان تعویض آنها، یک سایش فلز در لنت‌ها تعبیه شده است.
  • سنسور لنت ترمز: روشن شدن چراخ سنسور لنت ترمز، نشان دهنده فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز خودرو است.

نکات مهم در زمان تعویض لنت ترمز

زمانی که لنت ترمز چرخ‌های عقب و یا جلو را تعویض نمودید، بهتر است به برخی نکات توجه کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  1. زمانی که لنت ترمز خودرو را تعویض نمودید، چند روز اول بهتر است در هنگام رانندگی دقت بالا و احتیاط بیشتری کنید. زمانی که لنت ترمزها تعویض می‌شوند، دو یا سه روز اول ترمز خودرو ضعیف می‌شود.
  2. بعد از تعویض لنت ترمز، از فشار دادن پدال ترمز به صورت متداول و پشت سر هم پرهیز کنید.
  3. به لنت‌های ترمز تازه تعویض شده اجازه دهید تا آب بندی شود. اصطلاح آب بندی به این معناست که خطوط موجود روی دیسک چرخ بر روی لنت ترمز بیفتد.
  4. لنت ترمز عقب و جلو را در یک روز تعویض نکنید. لنت‌های ترمز در هنگام تعویض در روز‌های اول بسیار ضعیف می‌شوند از این رو بهتر است که با فاصله این کار را انجام دهید و همزمان اقدام به تعویض لنت ترمز چرخ‌های عقب و جلو نفرمایید.

خطرات عدم تعویض لنت ترمز

لنت ترمز یکی از قطعات اصلی خودرو است که عملکرد توقف خودرو به آن بستگی دارد. در واقع اگر لنت ترمز‌ها را در زمانی مناسب تعویض نکنید، عملکرد توقف خودرو منحل شده و خطرات بسیاری را برای شما و خودرو به ارمغان خواهد آورد. برخی از خطرات احتمالی بعد از فرسوده شدن یا خرابی و همچنین اتمام لنت‌های ترمز به شرح زیر هستند:

  1. آسیب رسیدن به موتور و کالیپر ترمز: در هنگام ترمز گیری اگر لنت ترمز شما فرسوده شده باشد، فلزی روی لنت‌ها قرار می‌گیرد که باعث ساییده شدن آنها می‌شود. این ساییدگی لنت‌های ترمز می‌تواند به کالیپر ترمز خودرو آسیب زیادی وارد کند.
  2. ضعیف شدن عملکرد ترمزگیری و خطرات بی شمار آن: لنت‌های ترمز به مرور زمان بنا بر دلایلی فرسوده شده و عملکرد توقف ماشین ضعیف‌تر می‌شود از این رو ممکن است در هنگام شتاب بالای خودرو، ترمز گیری سریعا انجام نشده و منجربه خطرات جانی و مالی شود.
  3. فرسوده شدن لاستیک‌های خودرو: بنا بر نظر متخصصین در این زمینه، فرسوده شدن لنت ترمز تاثیر بسیاری بر روی فرسوده شدن لاستیک‌ها می‌گذارد. فشار دادن زیاد پدال ترمز برای توقف خودرو باعث نامتعادل شدن لاستیک‌ها نیز می‌شود.

سخن پایانی

لنت ترمز یک عامل مهم برای توقف خودرو است که می‌تواند سلامت شما و خودرو را تامین نماید. در واقع این قطعه از اصلی ترین لوازم یدکی خودروها است. با وجود اهمیت این قطعه، بسیاری از رانندگان اقدام به تهیه لنت ترمز‌هایی بی کیفیت می‌کنند که این امر باعث زود فرسوده شدن لنت ترمز شده و خطرات بسیاری را به وجود می‌آورد. بدون تردید، استفاده از قطعاتی با کیفیت می‌تواند عمر لنت ترمز را افزایش داده و از مشکلات پیش رو یا هزینه‌های بیشتر جلوگیری کند. فروشگاه ویگن کلاچ لنت ترمز خودروهایی از قبیل لنت ترمز سورن، پژو ۲۰۶، رانا، پژو پارس، تیبا و ... را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌دهد.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pwrka