دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 97413
تاریخ انتشار: 1402/08/29 05:43
با امضای تفاهمنامه به ارزش ۶۳ هزار میلیارد تومان

مشکلات زاگرس‌نشینان حل می‌شود

ابراهیم رئیسی برای برگزاری نهمین سفر استانی دولت مردمی در امسال، در آخرین روز هفته گذشته راهی استان چهارمحال و بختیاری شد. دیدار با اقشار مختلف مردم، ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری، بازدید از برخی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری بود. امضای ۱۹ تفاهمنامه به ارزش ۶۳ هزار میلیارد تومان با هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری این استان از دستاوردهای این سفر بود.
مشکلات زاگرس‌نشینان حل می‌شود

ابراهیم رئیسی برای برگزاری نهمین سفر استانی دولت مردمی در امسال، در آخرین روز هفته گذشته راهی استان چهارمحال و بختیاری شد. دیدار با اقشار مختلف مردم، ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری، بازدید از برخی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهوری به چهارمحال و بختیاری بود. امضای ۱۹ تفاهمنامه به ارزش ۶۳ هزار میلیارد تومان با هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری این استان از دستاوردهای این سفر بود.

صنعتگران، فرماندهان جبهه اقتصادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر، صنعتگران را فرمانده‌‌های جبهه اقتصادی در کشور برشمرد و از رفع مشکلات آنها در کمترین زمان ممکن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، عباس علی‌آبادی، در نشستی با بیش از ۸۰ نفر از صنعتگران، معدنکاران و بازرگانان شهرستان بروجن اهم مشکلات و موانع تولید این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.

علی‌آبادی در خصوص دریافت تسهیلات که یکی از اصلی‌ترین درخواسته‌های صنعتگران بود، گفت: ما ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه به استان چهار محال و بختیاری تزریق کردیم که با توجه به بررسی استاندار و بانک‌ها، بین صنعتگران توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات حق قانونی کسی نبوده و یک توافق دوطرفه است که صنعت‌گر به جهت تامین سرمایه از آن استفاده خواهد کرد، ادامه داد: در مسیر حمایت از صنعتگران، با بانک مرکزی مذاکراتی صورت گرفته است که با اعطای این تسهیلات، مشکلات بسیاری از آنها برطرف خواهد شد.

وزیر صمت با اشاره به اینکه صنعتگران فرمانده‌‌های جبهه اقتصادی در کشور هستند، اضافه کرد: تولیدکنندگان باید همان‌گونه که درآمد‌زایی می‌کنند با همان شیوه، حقوق کارگران را پرداخت کنند زیرا تلاش بی‌وقفه نیروها و کارگران، کمک بسزایی در پیشرفت واحد‌های تولیدی دارد.

وی از تامین ارز جهت توسعه و تولید کارگاه‌های تولیدی برای صنعتگران با توجه به نیاز آنها خبر داد و یادآور شد: جهت رسیدگی و برطرف کردن مشکلات صنعتگران در کمترین زمان ممکن، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. همچنین پس از بازدید از واحد‌های صنعتی، مشکلات آنها در اسرع وقت برطرف خواهد شد.

علی‌آبادی از پاسخگویی و رسیدگی به تمامی مکاتبات توسط وزارتخانه و ارجاع آنها به مسئولان استانی در کمترین زمان ممکن، خبر داد و گفت: به آینده امیدوار باشید زیرا ما برای برطرف کردن مشکلات صنعتگران نهایت تلاش و همکاری را خواهیم داشت.

پارک‌های علم‌و‌فناوری،

محمد علی زلفی‌‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست رئیس‌جمهوری با نخبگان چهارمحال و بختیاری افزود: با راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها همه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در این سامانه ثبت و در معرض دید سایر قشرهای جامعه و صنایع قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه در سامانه نان بخشی با عنوان جریان اقتصادی نوین(جان) ایجاد شده است اظهارکرد: تمام محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در سامانه جریان اقتصادی نوین ثبت و در معرض دید سایر اقشار جامعه و صنایع قرار می‌گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه خداوند را شاکر هستیم، دولتی داریم که فقط ایران را تهران نمی‌داند و همه جای ایران را سرای وطن می‌داند گفت: اعضای دولت با حضور خود در استان‌ها از نزدیک با توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات قشرهای مختلف آشنا می‌شود.

زلفی‌گل ادامه داد: حضور رئیس‌جمهور در استان‌های مختلف قابل ستایش است و نتیجه این رفتار عالمانه و جهادگونه منجر به پیشرفت همه جانبه کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه خیر بودن تنها ساخت مدرسه و بیمارستان نیست و انسان عالم نیز با دانش خود می‌تواند محصولی را تولید و شغلی را ایجاد کند، اضافه کرد: امروز یکی از مهم‌ترین جهادها، جهاد علمی و فناوری است و شما فناوران جهادگران این عرصه هستید که باید قدر کار ارزشمند خود را بدانید.

به گفته زلفی‌گل، پارک علم و فناوری افزون بر تامین فضا برای فناوران وظیفه همرسانی به معنی شتاب دهنده علم و فناوری را نیز برعهده دارد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به محدودیت توانمندی‌های مالی دولت استفاده از ظرفیت‌ و توانمندی‌های مردمی ضروری است به همین دلیل باید تلاش کرد افراد توانمند را با افرادی که دارای فکر و ایده خوب هستند مرتبط کرد.

وی اضافه کرد: هر چند امکانات ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محدود است اما باید تلاش کرد مشکلات شرکت‌های فناور را در بخش‌هایی که نیاز به مجوز دارند پیگیری کرد.

زلفی‌گل پارک علم و فناوری را محل زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌هایی که امتیاز دانش‌بنیان گرفته‌اند حمایت می‌کند.

تامین آب پایدار چهارمحال‌و‌بختیاری

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو هم که در جریان این سفر همراه رئیس‌جمهوری بود گفت: بر اساس طرح جامع آب استان چهارمحال و بختیاری، آب پایدار برای تمام مناطق شهری و روستایی این استان تامین و تنش آبی مرتفع می‌شود.

وی در سفر به شهرستان بن چهارمحال و بختیاری افزود: تمام تلاش دولت سیزدهم بهره‌مندی تمام مردم نقاط کشور از آب پایدار در بخش‌های مختلف است و نمونه این تلاش‌ها افتتاح چندین طرح آبرسانی در چهارمحال و بختیاری با سرمایه‌گذاری ۲۷ هزار میلیارد تومان است. وزیر نیرو یادآور شد: طرح‌هایی که امروز در استان بهره‌برداری شد نیاز آبی ۶۵ درصد جمعیت استان را تامین می‌کند و بر اساس طرح جامع آب تدوین شده برای این استان سایر نقاط شهری و روستایی آن نیز تا پایان دولت سیزدهم از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

محرابیان اضافه کرد: با بهره‌برداری از طرح آبرسانی نیمی از جمعیت استان یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه محقق شد چرا که در هر سفری که به این استان داشتم آب پایدار مهم‌ترین مطالبه مردم از مسئولان بود. وی یادآور شد: علاوه‌بر آن سد غدیر باباحیدر که آب مورد نیاز ۱۵ درصد جمعیت استان را تامین می‌کند نیز بهره‌برداری و تنش آبی ۱۱۷ روستای استان نیز مرتفع شد. وزیر نیرو اظهارکرد: امید است در سفر بعدی رضایت مردم منطقه و استان حاصل شده باشد و مطالبات آنها در حوزه آب، فاضلاب و برق به خوبی پاسخ داده شود.

سخن پایانی

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه بزرگ زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است با این وجود پیش از این بسیاری از نیاز آبی خود را از منابع آب زیرزمینی تامین می‌کرد که به واسطه خشکسالی‌های متوالی و خشکیدگی دشت‌های این استان، مسئولان را بر آن داشت که بخشی از نیاز آبی این استان را از منابع آب سطحی تامین کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mp8qw