-

گشت و گذار بدون حضور فیزیکی

امیرحسین پاینده کارشناس گردشگری مجازی

مفهوم گردشگری مجازی براساس توسعه ابزارهای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات شکل گرفته است. این ابزارها با تنوع گوناگون خود زمینه لازم برای تقویت گردشگری فیزیکی را فراهم می ‌ کند. مهم ‌ ترین هدفی که در رویکرد گردشگری مجازی دنبال می ‌ شود، تقویت صنعت گردشگری کشورها و متعاقب آن منافع این صنعت است. گردشگری مجازی فرآیندی است که چند سالی می ‌ شود، در ایران راه افتاده، اما تاکنون دربردارنده هیچ حس پویایی برای کاربران یا گردشگران نبوده است. برهمین اساس در سیستم گردشگری مجازی پویا تلاش کردیم، مولفه دیگری به این آن اضافه کنیم و آن هم پویایی و زنده بودن تصاویر دریافتی است. در این سیستم، افراد می ‌ توانند مکان موردنظر خود را در یک نمای واقعی و زنده با استفاده از دوربین ‌ های چندبعدی و مجازی ببینند. همچنین، این سیستم قابلیت این را هم دارد که افراد بدون حضور فیزیکی در مراسم ‌ ها یا آیین ‌ های جمعی شرکت کنند و با دید چندبعدی به این رویدادها اشراف داشته باشند. برای پویا شدن گردشگری مجازی از سیستم پهپادها که کاربرد گسترده ‌ ای در بیشتر صنایع دارند، استفاده شده است. در واقع، این سیستم در یک بسترسازی مجازی و برمبنای اینترنت طراحی شده است. گفتنی است، فرآیند گردشگری مجازی پویا این ‌ گونه است که با پرواز پهپادها و ارسال تصاویر به گردشگر، وی می ‌ تواند با فناوری واقعیت مجازی یک گردشگری مجازی پویا را تجربه کند. همچنین، قابلیت اجرایی واقعیت ‌ افزوده را دارد و گردشگر می ‌ تواند با استفاده از عینک، تصاویر دریافتی را علاوه بر چندبعدی بودن در قالب واقعیت ‌ افزوده ببیند. گفتنی است، طرح آزمایشی گردشگری مجازی پویا برای نخستین ‌ بار در تابستان سال گذشته بر فراز یک قلعه در استان اصفهان عملیاتی شد؛ در گام نخست این فرآیند، در ابتدا 5 نقطه گردشگری از یک مکان انتخاب می ‌ شود و پهپاد با پرواز و تصویربرداری روی این نقاط، گردشگر در هر جای این کره خاکی که باشد، می ‌ تواند تصاویر دریافتی را در چند بعد و در بستر زنده ببیند. در حقیقت، گردشگران با چشم مجازی که همان دوربین ‌ های چندبعدی نصب ‌ شده روی پهپادها است، می ‌ توانند بر مکان اشراف بصری داشته باشند و خودشان زاویه دیدشان را تغییر دهند و تصویری را که می ‌ بینند، کنترل کنند.

اضافه شدن واقعیت ‌ افزوده به این سیستم، این امکان را می ‌ دهد که گردشگر ‌ بتواند تصاویر را بسیار بهتر از گردشگری فیزیکی ببیند. همه ‌ چیز در سیستم گردشگری مجازی پویا به ‌ صورت زنده رخ می ‌ دهد و تصاویر دریافت ‌ شده از مکان ‌ ها در قالب سه ‌ بعدی ‌ شده بر بستر اینترنت قرار می ‌ گیرد و در اختیار گردشگر در هر نقطه از کره زمین قرار داده می ‌ شود. گفتنی است، دوربین ‌ های نصب ‌ شده قادر هستند، به انتخاب گردشگر هم تصاویر دوبعدی و هم تصاویر سهبعدی را دریافت کنند. برای هر پهپاد یک ایستگاه محلی و یک اپراتور که مسئولیت هدایت و کنترل آن را برعهده داشته باشد، در نظر گرفته می ‌ شود. این اپراتور با در نظر گرفتن آب و هوا، امنیت و دیگر شرایط محلی تصمیم می ‌ گیرد که پهپاد را به پرواز در بیاورد یا خیر و در واقع همه ‌ چیز تحت ‌ کنترل است. تاکنون نمونه خارجی از این سیستم مشاهده نشده و خوشبختانه در 2 رویداد فناوری بین ‌ المللی موفق به کسب مقام ‌ های قابل ‌ قبولی شده؛ یکی جشنواره بین ‌ المللی اختراعات و ابداعات که از سوی فدراسیون جهانی مخترعان برگزار شده بود که در این جشنواره به رتبه نخست رسیدیم. همچنین، در یک مسابقه در لهستان هم رتبه اول را در بخش ایده در باب پهپادها کسب کردیم. این سیستم نمونه خارجی نداشته است.

گفتنی است، گردشگر در این سیستم بسان یک عقابی است که در خانه نشسته و می ‌ تواند با دیدن تصاویر زنده هرجا را که انتخاب کرده است، ببیند و یک بازدید بسیار نزدیک به واقعیت را تجربه کند. اینجا است که لازم است،بگوییم این روزها، فناوری این امکان را به ما داده است که بدون حضور فیزیکی به مکان ‌ های گردشگری سفر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*