جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 8682
تاریخ انتشار: 1400/09/30 12:24
معاون بهره‌برداری شرکت گل‌گهر مطرح کرد

نقش گل‌گهر در تامین گندله و کنسانتره صنعت فولاد

منطقه معدنی گل‌گهر با داشتن معادن غنی از سنگ‌آهن به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های معدنی و صنعتی در خاورمیانه مطرح است و از قابلیت ویژه‌ای برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان برخوردار است.

 این شرکت به دنبال آن است تا با استخراج سنگ‌‌آهن و فرآوری این محصول معدنی، زنجیره تولید فولاد کشور را تامین کند. بر همین اساس نیز در طول سال‌های گذشته همواره برای رشد تولید برنامه‌ریزی کرده و رکوردهای قابل قبولی را نیز از آن خود کرده است. ماحصل تلاش و برنامه‌ریزی‌ها در این ۸ ماه ابتدایی سال جاری توسط این شرکت، ثبت ۴۷ رکورد در بخش معدنکاری، تولید کنسانتره، تولید گندله و افزایش کیفیت محصولات با تکیه بر توان و دانش فنی نیروهای داخلی مجموعه بوده است. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، علی پورمعصومی، معاون بهره‌برداری این شرکت افزود: برنامه تولید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال جاری ۲۷.۳ میلیون تن درنظر گرفته شده است. این برنامه شامل تولید ۱۵.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌‌آهن و ۱۱.۸ میلیون تن گندله است. این برنامه تولید در مقایسه با سال قبل با افزایش نسبت به برنامه اعلام شده در بخش کنسانتره و گندله، سیاست‌گذاری شده است. نکته قابل‌توجه این است که افزایش برنامه تولید در شرایطی هدف‌گذاری شده که تمامی خطوط با بیش از ۲۰ درصد از ظرفیت اسمی در حال تولید هستند.

مدیریت محدودیت برق

علی‌پور معصومی، معاون بهره‌برداری شرکت گل‌گهر با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی موجود در منطقه  و کشور از لحاظ بارندگی، فشار بیشتری درباره کاهش و صرفه‌جویی در مصرف برق به مجموعه‌های تولیدی به‌ویژه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ۳ ماه دوم سال وارد شد، افزود: البته با برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده توانستیم این مساله را مدیریت کرده و از تمام ظرفیت و توان کارخانه‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم. بر این اساس، در پایان ۸ ماه اول سال جاری با وجود محدودیت‌های مصرف برق و همچنین مشکلات مربوط به ویروس کرونا توانستیم بیشتر از برنامه تولید کنیم.

گل‌گهر قطب تولید کنسانتره و گندله ایران

پورمعصومی با تاکید بر اینکه کیفیت محصول امسال در مقایسه با سال گذشته در تولید کنسانتره و گندله رو به افزایش بوده، ادامه داد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همواره در مسیر افزایش ظرفیت‌های تولید کنسانتره و گندله گام برداشته است به طوری که امروز این شرکت از ۷ خط تولید کنسانتره و یک خط فرآوری غبار با ظرفیتی حدود ۱۶ میلیون تن برخوردار است. همچنین این شرکت هم‌اکنون از ۲ خط تولید گندله با ظرفیت در مجموع ۱۲ میلیون تن بهره می‌برد.

بنابراین می‌توان اینطور ادعا کرد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حال حاضر تولید ۳۲ درصد از کل کنسانتره و ۲۴ درصد از کل گندله مورد نیاز کشور را برعهده دارد و قطب تامین مواد اولیه این صنعت به شمار می‌رود؛ البته سهم منطقه بزرگ معدنی و صنعتی گل‌گهر از تولید کشور در بخش کنسانتره ۴۳ و گندله ۳۱ درصد است.

معاون بهره‌برداری این مجتمع عظیم معدنی و صنعتی اظهار کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای سال جاری تولید ۱۵.۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۱.۸ میلیون تن گندله را در دستور کار قرار داده که از این میزان تا پایان ۸ ماه نخست سال جاری تولید ۱۰ میلیون و ۵۷۴ هزار تن کنسانتره و ۸ میلیون و ۲۶۰ هزار تن گندله محقق شده است. در حوزه فروش محصولات نیز این شرکت برای سال جاری، فروش ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کنسانتره و ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تن گندله را در دستور کار قرار داده که تا پایان ۸ ماه نخست سال جاری، فروش یک میلیون و ۸۶۴ هزار تن کنسانتره و ۶ میلیون و ۹۸۴ هزار تن گندله محقق شده است.

پورمعصومی افزود: چندین پروژه بهبود کیفیت تعریف شده، از جمله پروژه بهبود کیفیت خط ۴ کنسانتره که دانه‌بندی، گوگرد و رطوبت را قرار است اصلاح کند و این پروژه امیدواریم تا آخر امسال به بهره‌برداری برسد. همچنین پروژه بهبود کیفیت خطوط ۵ و۶ و۷ که دانه‌بندی و بلین را اصلاح می کند و تا شهریور‌ سال آینده به بهره‌برداری می رسد. چنین اقداماتی باعث مطلوب‌تر شدن و بهبود خوراک گندله‌سازی می‌شود. در ضمن‌ پروژه بازیابی آب از باطله‌های کارخانجات فرآوری یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در حال اجراست.

سخن پایانی

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بیشترین میزان تولید کنسانتره و گندله سنگ‌‌آهن را در کشور در اختیار دارد؛ از این‌ رو از آن با عنوان قطبی برای تولید این محصولات معدنی یاد می‌شود. این شرکت در سال جاری کوشیده تا با وجود تمام محدودیت‌ها در مسیر تامین برق، مسیر رو به رشد تولید خود را حفظ کند. در همین حال تداوم و بهبود کیفیت را هم مورد توجه قرار داده است؛ تا جایی که بنا بر اظهارات مطرح‌شده از سوی مدیران این شرکت، کیفیت کنسانتره و گندله تولید شده در این شرکت، رو به رشد گزارش می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jv5k4