سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 95758
نویسنده: امیرمحمد درویش
تاریخ انتشار: 1402/07/30 11:23
گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

هدف اسرائیل از دریگری با حماس / سرنوشت در صحنه جنگ مشخص می‌شود

جنگ فلسطین و اسرائیل، چند روزی می‌شود که به طور جدی وارد مرحله جدیدی شده و در این میان عده بسیاری کشته و اسیر شده‌اند. این جنگ تا پای نابودی ساختمان‌های مهم در ۲ کشور هم پیش رفته است.
هدف اسرائیل از دریگری با حماس / سرنوشت در صحنه جنگ مشخص می‌شود

هر حمله‌ای که از سوی اسرائیل صورت می‌گیرد، حماس، پاسخ آن را به صورت قاطعانه می‌دهد و گویا تاکنون در مقابل این حملات سنگین مقاومت‌های بسیاری کرده است. در این میان، کودکان و زنان بسیاری کشته و اسیر شده‌اند که چنین امری، آن روی بی‌رحم جنگ را نشان می‌دهد.

طبق مرامنامه حماس، تنها هدف این گروه، نابودی اسرائیل خواهد بود و در مقابل چنین امری، هدف اسرائیل نیز نابودی حماس است. در این میان امریکا اعلام کرده است که در اثر بروز اتفاقاتی، ممکن است به جنگ ورود کند و حمایت آشکار خود را از اسرائیل نشان دهد. بر اساس اخبار منتشر شده، اخیرا، آلمان حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرده است.

غزه-نابود

سخت گیری بر مردم غزه اشباع شده بود

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با گسترش نیوز، درباره مسائل غزه و جنگ با اسرائیل اظهار کرد: در ابتدا باید این نکته را گفت که سخت گیری بر مردم غزه، تا پیش از این جنگ به حد اشباع رسیده بود و در چنین موضوعی هیچ تردیدی نیست. همچنین درباره اینکه، طبق مرام نامه حماس، هدف اصلی نابودی اسرائیل است هم هیچ تردیدی وجود ندارد. دولت اسرائیل، پس از حمله اخیر حماس که آغازگر جنگ بود، هدف خود را نابودی حماس اعلام کرده و جنگ را هم به همان سمت پیش برده است.

مجلسی ادامه داد: حماس نیز، تاکنون به این جنگ ادامه و موشک‌های بسیاری را به سمت اسرائیل هدف قرار داده است. باید گفت که در این جنگ، ۲ گروه وجود دارند که خواهان نابودی دیگری هستند و به ناچار به این نتیجه باید رسید که در صحنه جنگ مشخص خواهد شد که سرنوشت نهایی بین این ۲ گروه چه خواهد شد. مهم تر اینکه در عرصه جنگ میان ۲ گرو مسلح و در یک جنگ نابرابر، تکلیف مردم عادی و آن هایی که اسیر ۲ طرف هستند چه خواهد شد؟ باید گفت، این افراد گروگان‌ها و قربانیان اصلی جنگ هستند.

فریدون-مجلسی

چرا آلمان با اسرائیل اعلام همبستگی کرد؟

وی درباره همبستگی اخیر آلمان با دولت اسرائیل گفت: آلمان قربانی هلوکاست و تاریخ و پیشینه‌ای است که آلمان را محکوم به شکست در جنگ جهانی دوم کرد و سرزمین‌های بسیار وسیعی را در این جنگ از دست داده است. میلیون‌ها جمعیت در آلمان کشته شدند و میلیون‌ها نفر از سرزمین‌های آلمان که به تصرف شوروی درامدند، مجبور به کوچ اجباری شدند و همچنین این کوچ اجباری تا آخرین نفر از بلوک شرقی ادامه پیدا کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: بعد از جنگ، آلمان پذیرف و تعهد داد که موضوعی مانند هلوکاست و کشتارهایی که اتفاق افتاده بود تکرار نشود. به همین دلیل، آلمان یک احساس دین به یهودیان اسرائیل می‌کند که بسیاری از آنها قربانیان سختگیری‌های آلمان و بازماندگان اردوگاه‌های مرگ و یادآور سیاست‌های جنایت آمیزی هستند که توسط هیتلر در آلمان اعمال می‌شد. بنابراین دولت آلمان همواره خودش را از آلوده شدن مجدد به افکار ضد یهود، دور می‌کنند. بنابراین نمی‌توان از آلمان انتظار داشت که از موضع اسرائیل حمایت نکند. چنین چیزی موضع مشخص آلمان بوده و خواهد بود که از منافع اسرائیل حمایت کند.

مجلسی خاطرنشان کرد: کسانی که از موضع غزه حمایت می‌کنند، کسانی هستند که الزاما، طرفدار گروه حماس نیستند. گروه حماس در حمله به اسرائیل و گشت خانه به خانه و همچنین اسیر کردن مردم، اعتباری که از گذشته داشته، از دست داده است. کسانی که حمایت می‌کنند، حامی حقوق مردم هستند؛ خواه این افراد حامی حماس باشند و یا اینکه از تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کنند. این نکته را هم باید گفت که تشکیلات خودگران، گروه حماس را خودسر و مشکل آفرین می‌داند.

تانک-اسرائیل

آیا حزب الله ورود مستقیم خواهد داشت؟

وی درباره احتمال ورود مستقیم حزب الله از یک سو و ورود امریکا از سوی دیگر به جنگ غزه و اسرائیل گفت: بنده چنین تصور نمی‌کنم که حزب الله وارد جنگ مستقیم شود. حزب الله یک بار به صورت مستقیم وارد عمل شد و مطابق معمول مانند زمان حال که طرفداران حماس از آن پیروزی ۱۲ ساعته جشن می‌گیرند، در آن گرفتاری، ۳۳ روز مقاومت کرد و سرانجام پس از ویرانی بزرگ و کشتار عظیم، سرانجام، به یک آتش بس منجر شد و هزینه‌های بازسازی خانه‌های ویران شده را دیگران پرداخت کردند.

مجلسی گفت: با این وجود، چندی پیش، حسن نصرالله، اعلام کرده بود که اگر بار دیگر در معرض تکرار وقایع قرار می‌گرفت، چنین حمله را انجام نمی‌داد. درحال‌حاضر نیز، تصور نمی‌شود که حزب الله تمایلی به ورود مستقیم به جنگ داشته باشد. البته بعضی واکنش‌های نمایشی و مقطعی نشان داده است. اما باید این نکته را گفت که موضع امریکا کامل مشخص است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: امریکا، کشور اسرائیل را بخشی از سرزمین تحت حمایت خود می‌داند و همچنین اسرائیل را یک پایگاه غرب در دل خاورمیانه به حساب می‌آورد. امریکا متکی به ثروت عظیم بانک‌ها و بانکداری‌های اسرائیل است و باید گفت که مطبوعات و رسانه‌های امریکا، به طور کامل تحت نفوذ و سلطه یهودیانی است که اغلب آن ها، دارای افکار صهیونیستی هستند و حکومت امریکا تحت تاثیر لابی‌های این افراد است.

غزه-جنگ

وی گفت: در نتیجه، اگر چنانچه، به موجودیت اسرائیل خدشه‌ای وارد شود، امریکا با تمام وجود وارد جنگ خواهد شد و اجازه نخواهد داد تا آسیب جدی به اسرائیل برسد. اما خود اسرائیل که مجهز به بمب اتمی است، در زمان استیصال، برای آنکه نشان داده است که هیچ گونه پایبندی نصبت به ویران کردن شهرهای فلسطین ندارد و همچنن پایبندی خاصی به قانون جنگ ندارد، زمانی که پای موجودیت درمیان باشد، قطعا از کاربرد بمب اتم درنگ نخواهد کرد. بنابراین اینگونه فشارهای بازدارنده، می‌تواند مقدمات آتش بس را فراهم کند و این آتش بس از سوی دولت خودگردان فلسطین امضا می‌شود یا از سوی حماس، مشخص نیست. تازمانی که حماس با ایدئولوژی نابودی اسرائیل در همسایگی اسرائیل زندگی کند، بعید است بتواند با همکاری اسرائیل برای آتش بس مواجه شود.

مجلسی در پایان گفت: اگر هدف اسرائیل اشغال کل باریکه غزه باشد، باریکه غزه را نمی‌توان به این سادگی دید. نوار غزه، تنها همین ۳۴۰ کیلومتر زمین نیست؛ باید گفت چیزی بالغ ۸هزار کیلومتر مربع از دریای ارزشمند مدیترانه با تمام منابع موجود در دریا، جزو باریکه غزه به حساب می‌آید. ناگهان مشاهده خواهید کرد که بعد از اشغال غزه، ۸هزار کیلومتر به وسعت اسرائیل اضافه خواهد شد و از دارایی و ثروت و دارایی مردم فلسطین، ۸هزار کیلومتر کاسته می‌شود. این نکته بسیار مهم و نگران‌کننده است که مشخص نیست به کدام سمت و سو پیش خواهد رفت. اگر در فلسطین آرامشی برقرار شود و حکومتی مستقر شود در راستای مقررات بین‌المللی و عضویت در سازمان ملل متحتد و... این مکان می‌توان به یکی از شکوفاترین بنادر اقتصادی دنیا تبدیل شود.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jpodo