یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403 - 12 May 2024
کد خبر: 4834
تاریخ انتشار: 1400/08/12 12:04

گردشگری سرمایه‌گذاری می‌خواهد

گردشگری و جهانگردی در دنیای امروز یکی از کسب‌وکارهای سودآور به شمار می‌رود. بسیاری از کشورهای دارای زیرساخت‌های گردشگری توانسته‌اند در سال‌های اخیر شرایطی را برای رونق گردشگری مهیا کنند که درآمدهای حاصل از آن به‌عنوان منابع اصلی دولت در تامین هزینه‌ها باشد. این کشورها با استفاده از ابزارهای در اختیار خود هر سال نظر تعداد زیادی از جهانگردان و گردشگران را به کشورهای خود جلب می‌کنند.

بیشتر دست‌اندرکاران حوزه گردشگری، همه‌گیری ویروس کرونا را مهم‌ترین عامل رکود این صنعت به‌ویژه بخش داخلی آن می‌دانند اما بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند در حوزه گردشگری خارجی و جذب جهانگردان، صنعت توریسم کشور، پیش از بروز کرونا نیز وضعیت چندان خوبی نداشته است.

صنعت گردشگری در دنیا در بیش از یک سال و نیم گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با زیان‌های مالی فراوانی روبه‌رو شده و شرکت‌های بین‌المللی زیادی را تا مرز ورشکستگی پیش برده است. اگرچه کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در این مدت با کاهش حدود ۹۵درصدی جهانگردان و گردشگران خارجی مواجه بوده اما در این حوزه مشکلات بنیادی‌تری داریم.

صنعت گردشگری کشور پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در عرصه بین‌المللی حرف چندانی برای گفتن نداشت و سهم چندانی از اقتصاد صنعت توریسم در دنیا را به خود اختصاص نمی‌داد.

دلایل متعددی برای رکود صنعت گردشگری در کشور و پرهیز جهانگردان از ورود به کشور ما وجود دارد؛ موضوعاتی از جمله تحریم‌های مختلف اقتصادی و غفلت از فرهنگ‌سازی و توجه به زیرساخت‌ها از مهم‌ترین عواملی بودند که به‌عنوان مانعی در مسیر ورود جهانگردان به کشور ما عمل کردند. اگرچه توجه به موضوع صنعت گردشگری و جذب جهانگردان همواره در برنامه‌های دولت‌های مختلف وجود داشته اما تا امروز اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

زیان‌های اقتصادی ناشی از بی‌توجهی به صنعت توریسم در کشور کم نیست؛ صنعت گردشگری در دنیا به طور میانگین ۱۰ درصد از درآمد ناخالص ملی را ایجاد می‌کند که این رقم در کشور ما با توجه به جاذبه‌های توریستی و علاقه جهانگردان به فرهنگ و پیشینه ایران‌زمین می‌توانست بسیار بالاتر از این باشد. علاوه‌بر این، رونق گردشگری در کشور طی این سال‌ها می‌توانست در شاخص‌هایی مثل توسعه اقتصادی کاهش بیکاری و کارآفرینی بسیار موثر باشد اما متاسفانه بی‌توجهی به این موضوع و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جذب جهانگردان باعث شده این صنعت همواره با مشکلات فراوانی همراه باشد.

سرمایه‌گذاری بسیاری از کشورها در صنعت گردشگری و جذب جهانگردان حتی پس از کشف واکسن کرونا و با استفاده از این ابزار نیز ادامه داشته است.برخی از کشورها برای جذب جهانگردان حتی طرح‌هایی مانند واکسیناسیون رایگان کرونا را در برنامه خود قرار داده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده نقش مهم صنعت گردشگری در اقتصاد این کشورهاست.

در هر حال همچنان معتقدیم ایران ظرفیت‌های فراوانی برای جذب جهانگردان از کشورهای مختلف دارد اما باید به این موضوع به‌عنوان یک برنامه ملی نگاه کرد و حمایت‌های لازم را از صنعت گردشگری به عمل آورد‌ زیرا در غیر این صورت حتی پس از حل مشکل کرونا در دنیا نیز نمی‌توانیم با زیرساخت‌های موجود و موانعی که در مسیر توسعه صنعت گردشگری کشور وجود دارد به نتایج قابل‌قبولی در این زمینه برسیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j6jl3