شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 20934
تاریخ انتشار: 1401/09/21 08:17
رئیسی در همایش ملی ارتقای شفافیت در حضور سران قوا:

هاضمه نظام جمهوری اسلامی فساد را نمی‌پذیرد

رئیس‌جمهوری اصلاح بسترهای فسادزا را موجب اطمینان‌بخشی به مردم دانست و اظهارکرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دزد دزد گفتن اعتماد مردم جلب نمی‌شود بلکه اصلاح بسترهای فسادزا و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در این رابطه است که باعث جلب اعتماد آنها و نیز خنثی شدن تلاش دشمن می‌شود.

سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی در همایش ملی ارتقای شفافیت که با حضور سران قوا و به میزبانی قوه قضاییه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارکرد: شفافیت یک اصل وارداتی به فرهنگ و قوانین و مقررات ما نیست، بلکه ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد.

رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه هر چه شفافیت بیشتر شود، از فساد، روابط ناسالم و پارتیبازی جلوگیری میشود، گفت: گرچه بخشی از کار دولت الکترونیک به خوبی پیش رفته، اما همچنان بدلیل عدم همکاری برخی دستگاهها در پیوستن به شبکه ملی اطلاعات امکان بهرهبرداری کامل از این شبکه میسر نشده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت از بخشهایی است که میتواند از فسادهای احتمالی در فرآیند کار تجاری، از تامین و تولید تا مصرف جلوگیری کند، اظهارکرد: این سامانه نیز با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال تکمیل است و میتواند هم برای دستگاههای نظارتی و هم برای دستگاههای اجرایی کار را سهل و آسان کند، به این ترتیب که محل دقیق کالاها و همچنین محل تخصیص اعتبارات قابل رصد باشد.

رئیسجمهوری همچنین به فعالسازی سامانه مجوزهای کسبوکار پس از ۱۳ سال وقفه اشاره کرد و گفت: مصمم به تقویت این سامانه در جهت شفافسازی، نظارت و اجرای دقیق و بدون حاشیه آن هستیم.

آیتالله رئیسی صدور نسخه الکترونیک در حوزه سلامت را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در مسیر شفافسازی عنوان کرد و افزود: فرار مالیاتی یکی از مشکلات بزرگ کشور است و در برخی گزارشها، رقم فرار مالیاتی برابر با مالیاتی عنوان میشود که درحالحاضر اخذ میشود. عمده این افراد نیز کسانی هستند که درآمدهای کلان دارند و از پرداخت مالیات فرار میکنند.

رئیسجمهوری با اشاره به اینکه شفافیت و جریان آزاد اطلاعات در کنار اصل اساسی امر به معروف و نهی از منکر، اصل بسیار مهم نظارت ملی را محقق میکند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به عدالت و قانون عمل کنیم، بهترین نظام کنترلی، خودکنترلی است.

تمام مدیران و دستگاهها قبل از اینکه بازرسان و ناظران از آنها حسابکشی کنند، خودشان را در محضر مقدس پروردگار متعال، نزد شهروندان، به ارباب رجوع و به سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی پاسخگو بدانند.

آیت الله رئیسی پاسخگویی به این چهار مرجع نظارتی را تفاوت اساسی نظام مدیریتی در جمهوری اسلامی با دیگر نظامهای مدیریتی دانست و گفت: سازمانهای نظارتی نباید به عنوان یک سازمان برای مچگیری عمل کنند.

آیتالله رئیسی اظهارکرد: هیچ مدیری نباید در مقابل فساد بیتفاوت باشد. مدیران اجازه ندهند کوچکترین فسادی در مجموعه اداری آنها لانه کند.

رئیسجمهوری با اشاره به اینکه بنده بارها تاکید کردهام که هاضمه نظام جمهوری اسلامی فساد را نمیپذیرد و فسادناپذیر است، تصریح کرد: ممکن است در گوشه و کنار فسادی پیدا شود که با آن برخورد میشود، اما اینکه کسی تصور کند، چند گزارش فساد، فساد را فراگیر کرده، این امر نادرستی است؛ اصلا اینطور نیست.

رئیسجمهوری با اشاره به اینکه از ابتدای کار دولت مردمی شرط همکاری با همه مدیران را داشتن روحیه فسادستیزی اعلام کردیم، تصریح کرد: اصلاح نظام اداری و حکمرانی در گرو داشتن روحیه فسادستیزی از سوی مدیران است، چرا که حساسیت مدیران ولو در حد یک گزارش نادرست میتواند بهترین عامل بازدارنده فساد در همه اجزای سازمانها باشد.

آیت الله رئیسی قانون ارتقای سلامت اداری را از جمله قوانین بسیار خوب و کارآمد در زمینه مبارزه با فساد دانست و دستگاههای اداری و اجرایی کشور را به اجرای کامل آن مکلف کرد.

رئیسجمهوری همچنین به نگاه ویژه دولت به اصل شفافیت در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی شفافیت را به نفع همه مردم و همه دستگاههای اداری، اجرایی و نظارتی میدانیم و عقیده داریم تحقق شفافیت برای آحاد مردم اطمینانبخش و اعتمادآور است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5r6p