چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 19179
تاریخ انتشار: 1401/06/01 00:07

تا یک‌قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌ایم

رئیس‌جمهوری با قدردانی از دستاوردهای گرانسنگ دانشمندان و نخبگان در صنایع دفاعی کشور، خواستار تسری الگوی صنایع دفاعی به سایر عرصه‌ها و صنایع در کشور شد.

سیدابراهیم رئیسی در جمع وزیر، مدیران و کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن گرامیداشت ۳۱ مرداد، روز صنعت دفاعی کشور و یاد شهدای وزارت دفاع و نیروی‌های مسلح، به‌ویژه شهیدان بزرگوار فخری‌زاده و طهرانی‌مقدم، اقدامات صورت‌گرفته در این وزارتخانه را در راستای تحقق شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، بسیار موثر دانست و گفت: دستاوردهای ارزشمند دانشمندان و نخبگان در صنایع دفاعی نه فقط برای کشورمان، بلکه برای جهان اسلام و دوستداران انقلاب اسلامی امیدبخش و اقتدارآفرین و برای جهان کفر یأس‌آور است.

رئیسی با بیان اینکه امروز به گستردگی داشته‌ها و توانایی‌های کشور موردتهدید دشمن هستیم، تصریح کرد: باوجود تهدید، فشار و تحریم‌های دشمنان روی صنایع دفاعی، پیشرفت‌ها در این بخش بیشتر از سایر بخش‌ها بوده و دلیل آن انگیزه بسیار بالایی است که در صنایع دفاعی برای خودکفایی و استقلال کشور وجود دارد و در نتیجه این پیشرفت‌ها، موجب تولید قدرت برای کشور شده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به بازدید روز گذشته خود از نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی، اظهار کرد: یکی از نکات امیدبخش این نمایشگاه، سرریز فناوری و پیشرفت‌های صنعت دفاعی کشور به سایر بخش‌ها در کنار دستاوردهای ارزشمند در ارتقای قابل‌توجه توانمندی‌های دفاعی کشور بود.

رئیسی نوآوری‌ها در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را بسیار افتخارآمیز دانست و با اشاره به بازدیدش از صنایع هواپیماسازی ایران در اصفهان تصریح کرد: دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک‌قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند. رئیسی همچنین در بخشی از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعتی‌سازی مسکن ازسوی صنایع دفاعی کشور اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه نخبگان و دانشمندان ما در صنایع دفاعی به روشی نوآورانه و صنعتی در ساخت مسکن دست پیدا کرده‌اند که در طرح جهش تولید مسکن موثر خواهد بود.

نهادهای حاکمیتی اگر مالیات ندهند، مجازات می‌شوند

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۰۰ نفر که فرار از پرداخت مالیات داشتند را ممنوع‌الخروج کرده‌ایم که باعث شده از همین طریق هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وصول مالیات داشته باشیم.

 داوود منظور در نشست خبری روز گذشته از تحقق ۱۱۳ درصدی درآمد مالیاتی نسبت به میزان مصوب آن در سال گذشته خبر داد و گفت: در نقل و انتقالات خودرو به تحقق ۱۴۳ درصدی و رشد ۷۲ درصدی دست پیدا کردیم.

وی با اشاره به مالیات خودروهای لوکس اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس دریافت شده است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالکان خانه‌های خالی تا پایان مرداد برای پرداخت مالیات مهلت داشتند، گفت: اگر افراد نسبت به پرداخت مالیات خانه‌های خالی اقدام نکنند، مشمول جریمه ماهانه ۲.۵ درصدی خواهند شد و در زمان نقل و انتقال خانه و واحد هم باید اصل مالیات و هم جریمه را بپردازند.

منظور با بیان اینکه تا پایان امسال حساب‌های تجاری و شخصی از هم جدا می‌شوند، گفت: علاوه بر این تفکیک، حساب‌های مشکوک به تجاری هرچند شخصی باشند را هم به‌منزله حساب تجاری می‌دانیم؛ یعنی اگر تراکنش و گردش یک حساب شخصی بالا باشد همان برخوردی که با حساب تجاری داریم با آن حساب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هرچند قانون به سازمان امور مالیاتی این اجازه را داده که تراکنش‌های حساب‌های متصل به کارتخوان را ملاک مالیات بداند اما سازمان تنها واریز به کارتخوان را در نظر گرفت؛ بدون آنکه تراکنش‌ها را مورد محاسبه قرار دهد.

وی با اشاره به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و پوز افزود: ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه کارتخوان را ساماندهی کردیم که در این روند ۹ میلیون دستگاه پوز با درخواست مالک غیرفعال شد و ۹ میلیون دستگاه دیگر را هم متصل به حساب‌های تجاری در نظر گرفتیم.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره میزان مالیات اخذشده از نهادهای حاکمیتی از جمله آستان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم‌الانبیا و میزان فرار مالیاتی تاکید کرد: این نگرانی در اذهان عمومی وجود دارد که این نهادها چقدر مالیات پرداخت می‌کنند اما همه بدانند سازمان امور مالیاتی تمام فعالان اقتصادی فارغ از اینکه به کدام نهاد مربوط می‌شوند را ملزم به پرداخت مالیات به نسبت فعالیت‌های اقتصادی که انجام می‌دهند، می‌داند و اگر این نهادها هم نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، مشمول مجازات و جرایم خواهند شد.

وی ادامه داد: تمام نهادهای حاکمیتی که فعالیت اقتصادی داشته باشند باید اظهارنامه ابرازی ارائه دهند و در سال گذشته به‌طور دقیق شناسایی کردیم این نهادها چه تعداد واحدهای اقتصاد دارند و چه میزان مالیات ابرازی داشتند و میزان مالیات تشخیصی آنها چقدر بوده‌ است. اطلاعات کامل مالیاتی این نهادها را برای عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

منظور با تاکید بر اینکه در نظام مالیاتی همه چیز شفاف است، گفت: تنها درباره آستان قدس رضوی طبق قانون مالیاتی که از این نهاد دریافت می‌شود، برای پوشش هزینه‌های ارائه خدمات عمومی به خود آستان قدس رضوی برگردانده می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد درباره تغییر رویکردها در اخذ مالیات از اصناف گفت: هرچند نسبت به تغییر رویکردها مقاومت‌های مختصری ازسوی اصناف داشتیم اما سیاست ما این است در تقسیم سهم مالیات به عدالت نزدیک شویم.

استقبال روس‌ها از خودرو و قطعات ایرانی

وزیر صمت از استقبال مسئولان روسی از خودرو و قطعات ایرانی خبر داد و گفت: از چند ماه پیش مذاکراتی برای صادرات خودرو و قطعه به روسیه آغاز شده و باید روال کار طی شود.

به گزارش مهر، سید رضا فاطمی‌امین در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار کرد: نمایشگاه فعلی بیست‌وششمین نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه است و ایران برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کرده است. ۵۰ شرکت ایرانی در این رویداد حضور دارند که ۹ درصد از کل شرکت‌های حاضر در نمایشگاه را شامل می‌شوند.

وزیر صمت افزود: مسئولان وزارت صنعت روسیه که از نمایشگاه بازدید کردند، از کالاهای ایرانی استقبال و اعلام کردند قطعات تولیدی ایرانی به درد صنعت این کشور می‌خورد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه چهارروزه است و طی روزهای برگزاری آن جلساتی بین شرکت‌های ایرانی و روسی برگزار می‌شود.

 امیدواریم این نمایشگاه به شناخت صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران کمک کند و منجر به رشد تعاملات و تبادل در این حوزه بین دو کشور شود.

فاطمی‌امین درباره صادرات خودرو و قطعه به روسیه، اضافه کرد: از چند ماه پیش مذاکراتی برای صادرات خودرو و قطعه به روسیه آغاز شده و باید روال کار طی شود.

وزیر صمت افزود: نکته مهم اینجاست که در دهه‌های گذشته صنعت خودرو ایران به‌تدریج به حد نصاب‌هایی رسیده است. خوشبختانه به لحاظ فناوری و تکنولوژی محصولات تولیدی ایران در نقطه بالایی قرار دارد که اگر اقتصاد کلان و اوضاع مدیریتی را اصلاح کنیم، صنعت خودرو ایران در داخل و خارج می‌تواند افتخارآفرین باشد.

وی گفت: طرف‌های روسی تمایل به همکاری دارند و در روز آخر نمایشگاه تفاهمنامه‌هایی امضا خواهد شد.

دولت را زیر صفر تحویل گرفتیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت را با وضعیتی زیر صفر تحویل گرفتیم، گفت: برای دولت این وضعیت راحت نبود.

به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشت که برای دولت راحت نبود؛ به‌دلیل اینکه وضعیتی که دولت را گرفتیم مطلوب نبود. گاهی اوقات شما صفر تحویل می‌گیرید و بعضی اوقات منفی تحویل می‌گیرید.

وی افزود: برخی به ما انتقاد می‌کنند و می‌گویند دولت را صفر تحویل ندادند. باید بگوییم دولت را زیر صفر و منفی تحویل گرفتیم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: از 8 میلیارد دلار منابعی که برای خرید کالاهای اساسی در اختیار دولت است، ۶.۵ میلیارد دلار آن توسط دولت گذشته خرج و با آن خریداری انجام شده بود، در حالی که در آن زمان ۱۸ میلیارد دلار نیاز داشتیم. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxvwj