پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 19479
تاریخ انتشار: 1401/06/14 00:33

برجام پارادایم اصلی سقوط یا صعود بورس

سارا فلاح -کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه در هفتههای اخیر در فاز بیتصمیمی قرار گرفت که اثرات آن را میتوان از ارزش معاملات خرد سهام متوجه شد که نزدیک میانگین ۲۰ و ۲۲ روزه آن قرار دارد؛ یعنی بازار در فاز متعادلی است.

در همین حال، چنانچه روند شاخص کل بورس در معاملات هفته گذشته بازار سهام بررسی شود، متوجه خواهیم شد این شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحدی تا یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی محصور شده است. چشمانتظاری برای روشن شدن نتیجه مذاکرات برجام، علت اصلی نوسان شاخص در بازه یادشده است. درواقع گویا تمامی فعالان بازار بهدنبال آن هستند که خبرهای موثقی از برجام و نتایج مذاکرات رفع تحریم منتشر شود تا براساس آن برای سرمایهگذاری خود برنامهریزی کنند. بدون تردید تا زمانی که بازار از این شرایط تعلیق و کما خارج نشود، پولهای پارکشده به بازار سرمایه باز نخواهد گشت.

در موقعیت کنونی و با توجه به شرایطی که از آن یاد شد، سرمایههای محدود بازار میان صنایع جابجا میشود. به بیانی دیگر، نقدینگی بازار از یک صنعت به صنعت دیگر میرود. در چنین شرایطی، سهمهایی کهP/E  مناسب و قابلقبولی دارند یا گزارشات عملکرد مناسبی از آنها منتشر شده، موردتوجه قرار خواهند گرفت و نقدینگی بیشتری به آنها جذب خواهد شد.

در ادامه و در پیشبینی و تحلیل عملکرد بورس تهران در هفته پیشرو باید خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط و تحلیل بازار میتوان اینطور ادعا کرد که بورس تهران در روزهای پیشرو شرایط منفی، اما متعادلی را پشتسر میگذراند. با این وجود، انتشار اخبار از مذاکرات رفع تحریم، مهمترین فاکتور اثرگذار بر معاملات بورس تهران است. البته چنانچه روند معاملات بهطور تکنیکال بررسی شود، میتوانیم ادعا کنیم دوباره احتمال کفسازی قیمتی در بورس تهران وجود دارد، اما با گذر از این کف قیمتی، انتظار میرود شاخص بورس به مسیر صعودی بازگردد. با این وجود نباید از ذکر این نکته غفلت کرد که برجام همچنان موثرترین و بااهمیتترین فاکتور تاثیرگذار بر بازار است. چنانچه اخبار موثقی از برجام منتشر شود میتواند پارادایم بازار را صعودی یا نزولی کند.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که از دست رفتن اعتماد عمومی همچنان بهعنوان یکی از چالشهای اصلی بورس تهران مطرح است. فرآیند از دست رفتن اعتماد به بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. وعدههای مسئولان برای ورود سرمایههای حقیقی به بورس و استفاده از این بازار بهعنوان بستری برای جبران کسری بودجه دولت، علت اصلی بیاعتمادی به بورس تهران است. با توجه به شرایط یادشده، شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. متاسفانه روند بیاعتمادی و خروج پول حقیقیها از بازار سرمایه با گذشت بیش از ۲ سال همچنان ادامه دارد. تنها راه بازگشت مجدد اعتماد مردم به این بازار، تصمیمگیری و سیاستگذاری درست دولت است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxvqm