-

علل و درمان اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول

ناتوانی در یادگیری وضعیتی است که در عصر حاضر کاملا شایع است. کودکان با مشکلاتی روبه‌رو هستند و از آنجایی که بسیاری از افراد یا از این وضعیت آگاه نیستند یا درک نمی‌کنند، آن را ناشی از شیطنت، بازیگوشی یا مشکل ساز بودن کودک می‌دانند و کودک را به خاطر عدم موفقیت در تحصیل، تلاش نکردن کافی و کم‌توانی سرزنش می‌کنند.

علل و درمان اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول

در حقیقت اختلال یادگیری وضعیتی است که باید مانند هر بیماری دیگری شناسایی، تشخیص، درک و مدیریت شود و در درمان اختلال یادگیری تلاش شود.

اختلالات یادگیری مانند ناتوانی های ذهنی یا جسمی، نشان دهنده هوش کودک نیست. در عوض، اختلالات یادگیری بر توانایی کودک برای تکمیل یک کار یا استفاده از مهارت‌های خاص، به ویژه در مدرسه تأثیر می‌گذارد.

ناتوانی‌های یادگیری که به عنوان اختلالات یادگیری یا اختلال یادگیری خاص شناخته می‌شوند، اختلالاتی هستند که بر توانایی فرد در حوزه‌های زبان گفتاری یا نوشتاری، محاسبات ریاضی، توجه یا هماهنگی حرکات تأثیر می‌گذارند. آنها می‌توانند در خردسالان نیز رخ دهند اما معمولاً تا زمانی که کودک به سن مدرسه نرسد شناسایی نمی‌شوند.

اختلال يادگيري در کودکان کلاس اول

انواع اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول

  1. نارساخوانی:

نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که بر نحوه درک زبان کودک تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به نارساخوانی در شناسایی صداهای گفتار، خواندن، رمزگشایی حروف و کلمات مشکل دارند. اگرچه نارساخوانی نواحی از مغز را که زبان را پردازش می‌کند تحت تأثیر قرار می‌دهد، کودکان یا افرادی که نارساخوانی دارند از هوش طبیعی برخوردارند و با مداخله صحیح می‌توانند در مدرسه موفق شوند.

افراد مبتلا به نارساخوانی همچنین ممکن است در انتقال و بیان خود و افکارشان به صورت کلامی مشکل داشته باشند و حتی ممکن است در حین مکالمه با مشکل مواجه شوند.

  1. دیسپراکسی:

اختلال هماهنگی رشدی بخشی از یک اختلال یادگیری است که در آن مهارت‌های حرکتی کودک یا فرد (هماهنگی ماهیچه‌های کوچک در حرکات - معمولاً شامل هماهنگی دست و انگشتان - با چشم است) تحت تأثیر قرار می‌گیرد. چهار مهارت اصلی که در مورد دیسپراکسی تحت تأثیر قرار می‌گیرند به شرح زیر است:

  • مهارت‌های حرکتی ظریف، توانایی است که مربوط به انجام حرکات با استفاده از عضلات کوچک دست و مچ است.
  • مهارت‌های حرکتی درشت، توانایی‌هایی هستند که به افراد اجازه می‌دهند کارهایی را انجام دهند که شامل استفاده از ماهیچه‌های بزرگ در تنه (نیمه بالایی بدن)، بازوها و پاها می‌شود.
  • برنامه ریزی حرکتی مهارتی است که به ما امکان می‌دهد مراحلی را برای انجام یک حرکت بشناسیم و انجام دهیم.
  • هماهنگی به معنای سازماندهی فعالیت‌های دو یا چند گروه به گونه‌ای است که آنها با یکدیگر به شکل کارآمدی کار کنند.

کودکی که دیسپراکسی دارد در حرکت و هماهنگی مشکل دارد، ممکن است در نگه داشتن اشیاء، بستن بند کفش مشکل داشته باشد و حتی ممکن است تمایل داشته باشد به چیزهایی برخورد کند. همچنین ممکن است کودک مشکلات گفتاری داشته باشد، در ضمن ممکن است به نور، لمس، مزه یا بو حساس باشد و در حرکات چشم دچار مشکل شود.

  1. دیسکالکولیا:

حساب نارسائی یک اختلال یادگیری است که بر توانایی کودک یا فرد در انجام محاسبات تأثیر می‌گذارد. کودکان خردسال در یادگیری شمارش و تشخیص اعداد مشکل دارند، در حالی که وقتی کودک بزرگتر می‌شود، ممکن است در حل مسائل و معادلات ریاضی اولیه دچار مشکل شود. در مورد درمان اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکالکولیا و نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک نحوه کار اعداد و ارتباط آنها با یکدیگر
  • محاسبه مسائل ریاضی
  • به خاطر سپردن محاسبات اولیه
  • استفاده از نمادهای ریاضی
  • درک مشکلات کلمه
  • سازماندهی و ثبت اطلاعات در حین حل یک مسئله ریاضی

درمان اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول

  1. دیسگرافی.

اختلال در نوشتن یک ناتوانی یادگیری خاص است که بر بیان نوشتاری کودک تأثیر می‌گذارد.

وقتی صحبت از نارسایی نگاری به میان می‌آید، توانایی‌های نوشتاری کودک تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد که در آن غلط املایی، دست‌خط ضعیف یا نامشخص و نامنظم، دست خطی متفاوت و ... دیده می‌شود. کودکان دارای اختلال در نوشتن نمی‌توانند افکار خود را روی کاغذ بنویسند و یا تمایل دارند مطالب را به آرامی بنویسند یا کپی کنند. دیس گرافی یک مشکل مربوط به سیستم عصبی است که بر مهارت‌های حرکتی ظریفی که برای نوشتن لازم است تأثیر می‌گذارد. اختلال نوشتن در بین کودکان همچنین سبب دشوار شدن تفکر و نوشتن همزمان برای آنها می‌شود. علائم و نشانه های دیگر این اختلال عبارتند از:

  • گرفتگی دست که ممکن است منجر به درد دست شود.
  • مشکل در زمان نوشتن مطالب روی کاغذ یا در حاشیه (برنامه ریزی ضعیف فضایی)
  • پاک کردن مکرر
  • ناهماهنگی در فاصله حروف و کلمات
  • املای ضعیف، از جمله کلمات ناتمام یا ننوشتن برخی کلمات یا حروف
  • وضعیت غیرمعمول مچ، بدن یا کاغذ در زمان نوشتن
  1. اختلال پردازش شنوایی:

اختلال پردازش شنوایی همچنین به عنوان اختلال پردازش شنوایی مرکزی نیز شناخته می‌شود که توانایی کاهش یا اختلال در شناسایی، درک و تشخیص صداها حتی زمانی که شنوایی فرد مختل نشده باشد، است. علائم APD به شرح زیر است:

  • مشکل در یادگیری خواندن
  • مشکل در تشخیص صداها از نویز پس زمینه
  • مشکل پیروی از دستورالعمل‌ها یا دستورالعمل‌های گفتاری، به‌ویژه اگر چندین مرحله برای انجام کار وجود داشته باشد.
  • مشکل در تشخیص تفاوت بین کلمات مشابه
  • در به خاطر سپردن چیزهایی که شنیده اند مشکل دارند.
  • مشکل در گفتگوهای بعدی
  • مشکل در فهمیدن اینکه صدا از کجا آمده است.
  • مشکل گوش دادن به موسیقی
  • مشکل در درک آنچه مردم می‌گویند، به خصوص در مکانی با صدای بلند یا اگر بیش از یک نفر صحبت کند.

علائم اختلالات یادگیری در کودکان دبستانی

علائم اختلالات یادگیری

کودک مبتلا به ناتوانی یادگیری می‌تواند یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد:

  • مشکل در خواندن، ممکن است نادرست یا آهسته و با تلاش بخواند.
  • مشکل در درک معنای آنچه خوانده می‌شود.
  • مشکل در درک و پیروی از دستورالعمل‌ها
  • با املا مشکل دارد.
  • با ریاضی و استدلال ریاضی مشکل دارد.
  • مشکل در به خاطر سپردن چیزی که کسی به او گفته است.
  • در نوشتن و بیان نوشتاری مشکل دارد.
  • مشکل در انجام دادن یا مقاومت در برابر تکالیف یا فعالیت‌هایی که شامل نوشتن، خواندن و/یا ریاضی است.
  • عدم هماهنگی در حین راه رفتن، ورزش کردن یا داشتن برخی مهارت‌ها.
  • درک اعداد یا محاسبه
  • مشکل در درک مفهوم زمان.
  • به راحتی تکالیف مدرسه، کتاب‌های مدرسه یا موارد دیگر را گم می‌کند یا اشتباه می‌کند.
  • داشتن واکنش‌های عاطفی، رفتار در هنگام عصبانیت، یا نشان دادن سرکشی در حین مطالعه یا شرکت در هر فعالیت تحصیلی.
  • مشکل در درک و تفسیر نشانه‌های غیرکلامی و حالات چهره.
  • مشکل در توجه، برنامه ریزی و سازماندهی.

درمان اختلال یادگیری

درمان اختلال یادگیری در کودکان باید زیر نظر متخصصان و مشاوران در این زمینه انجام شود. اما برای کمک به کودک و مدیریت اختلال یادگیری بهتر است درک کنید که کودک در کجا و کدام قسمت با مشکل مواجه است. بسته به مشکلی که کودک دارد، می‌توان با کمک معلمان و متخصصان کمک‌های موثری کرد. همچنین سعی کنید نقاط قوت کودک را بشناسید و از آنها جهت یادگیری و استفاده از بهترین روش یادگیری کمک بگیرید. برای مشاوره و رزرو نوبت جهت درمان اختلال یادگیری به شیوه‌ای اصولی و درست می‌توانید از متخصصان سایت طنین سمعک کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین