پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 4078
تاریخ انتشار: 1400/08/03 11:11

شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی تخصصی می‌شود

شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی سمت و سوی تخصصی می‌گیرد. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در نشست خبری پس از بازدید خبرنگاران از چند واحد صنعتی نیشابور در پاسخ به سوال خبرنگار درباره تعدد شهرک‌های صنعتی در برخی شهرهای استان و هزینه‌های اضافی برای تامین زیرساخت‌ها گفت: مورد اعلامی، نکته درستی است اما موظف به اجرای مصوبات قانونی هستیم.

علی بهرامی‌زاده گفت: سمت و سوی تخصصی شدن شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار است که باتوجه به ظرفیت هر منطقه، شهرک مخصوص به آن تعریف خواهد شد. وی ادامه داد: بر این اساس در مشهد، شهرک تخصصی گوهرسنگ‌ها، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را خواهیم داشت و تولید فلفل و ادویه در ناحیه صنعتی بیزه، زون‌ تخصصی کائولن به‌عنوان ماده اولیه کاشی و سرامیک در تربت حیدریه و همچنین انتقال درودگران به شهرک صنعتی مشهد و کلات مدنظر است؛ بنابراین موضوع تخصصی‌شدن به طور جدی دنبال می‌شود. 

به گفته او، برای چناران، شهرک تجهیزات پزشکی پیش‌بینی شده و کارگاه‌های دانش‌بنیان در شهرک فناوری صنایع غذایی، مستقر خواهد شد که در جلسه کمیته راهبری، ۵ طرح به تصویب رسیده و این جلسات ادامه دارد. بهرامی‌زاده‌ تصریح کرد: ایجاد و واگذاری ۸۵ کارگاه تولیدی در مساحت‌های ۲۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ مترمربع آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام شود. وی از واگذاری ۵۱۱ واحد تولیدی دیگر که ۴۳ مورد آن مربوط به شهرک صنعتی خیام نیشابور است خبر داد که مراحل دریافت مجوز محیط‌زیست آن در حال انجام است.

مدل مشارکتی برای تامین برق 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اعلام فعالیت ۲۶ شهرک و ۱۴ ناحیه از ۲۹ شهرک و ۲۱ ناحیه صنعتی مصوب در استان و مراحل تملک ۴ ناحیه صنعتی دیگر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، گفت: تامین برق در داخل شهرک‌ها برعهده این شرکت است و هزینه‌های بیرونی امکان‌پذیر نیست اما در استان به یک مدل مشارکتی دست یافتیم. بهرامی‌زاده در تشریح این مدل افزود: بر این اساس، ۴۰ درصد هزینه‌ها برعهده شرکت برق، ۴۵ درصد توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و ۱۵ درصد دیگر از محل اعتبارات استانی تامین خواهد شد. وی با اشاره به مشکلات تامین برق شهرک‌های صنعتی قوچان، مشهد، کلات، گناباد و نواحی صنعتی داورزن و میان‌جلگه، گفت: بنا شد از این مدل مشارکتی استفاده شود که تفاهمنامه آن برای شهرک صنعتی۵ مشهد امضا شد و شرکت برق نیز پیمانکار آن را انتخاب می‌کند. از این رو، تا پایان سال ۱۴۰۱ برق این شهرک‌ها و نواحی تامین می‌شود و شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم سرمایه‌گذاری کلانی در این زمینه خواهد داشت. 

صنایع آب‌بر و ممنوعیت فعالیت 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گریزی هم به صنایع آب‌بر مثل فولاد در برخی شهرک‌های صنعتی استان زد و از ارائه مدلی در این باره خبر داد. بهرامی‌زاده‌ افزود: بر این اساس، از پساب تصفیه‌خانه‌ها و نیز تامین آب مشارکتی با اهالی مناطق بهره خواهیم برد که جلسه تخصصی آن برای شهرک صنعتی خیام نیشابور برگزار شد و برای شهرک صنعتی ۵ مشهد هم پیگیری می‌شود. او در پاسخ سوالی درباره فعالیت ماینرها گفت: هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده، بنابراین فعالیت در این حوزه تخلف است. به گفته وی، اجازه هیچ فعالیتی به افراد حتی دارای مجوز داده نمی‌شود و چنین فعالیت‌هایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

طرح آزمایشی نیروگاه خورشیدی 

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی از ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت با امضای یک مدل توافقی ایجاد نیروگاه خورشیدی را در دستور کار قرار داد و این طرح در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد اجرای آزمایشی می‌شود. بهرامی‌زاده در توضیح این طرح‌ افزود: این شرکت از ۴ ماه قبل با انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی برای شناسایی شرکت‌های توانمند در حوزه تولید برق اقدام کرد که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه فردوسی مشهد، طرح جامعی را در زمینه ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرک‌های صنعتی با مشارکت بخش خصوصی ارائه کرد که به صورت آزمایشی در شهرک صنایع غذایی مشهد اجرا می‌شود و بعد از رفع عیب در شهرک‌های صنعتی کشور به مرحله اجرا درمی‌آید.

برگشت ۱۰۵ واحد به چرخه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی به شناسایی و پایش واحدهای راکد و نیمه‌فعال نیز اشاره کرد و گفت: ۱۰۵ واحد که کمبود نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار داشت به چرخه تولید بازگشت و امسال هم این طرح از اوایل مهر‌ شروع شد. به گفته بهرامی‌زاده، ۳۰۴ واحد در داخل و ۵۲۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی شناسایی شد که با کمک بسیج مهندسان و مشاوران کسب‌و‌کار، ادامه دارد و ۸۰ درصد آن انجام و آسیب‌شناسی شده است. وی با قدردانی از پیگیری خبرنگاران برای رفع مشکلات زیرساخت‌های مخابراتی، گفت: این اتفاق با گشایش‌های جدی در مشهد و نیشابور همراه بود و این آمادگی وجود دارد که در هر جا زمین مورد نیاز اپراتورهای مخابراتی برای نصب دکل برآورده شود. او تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی را از وظایف این شرکت دانست و یادآور شد: بودجه‌های شهرک‌سازی با اولویت ویژه به این سمت هدایت خواهد شد.

صدور و تمدید ۴۳ گرید دانش‌بنیانی 

علی بهرامی‌زاده افزود: در ۶ ما‌ه نخست امسال همچنین شناسایی و فرآیند پیش‌ممیزی واحدهای مستعد در زمینه دریافت گرید دانش‌بنیانی توسط این شرکت برای ۹ واحد صنعتی انجام شد. به گفته او، دریافت گرید دانش‌بنیانی از جمله برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای ارتقای سطح فناوری و دانش فنی واحدهای صنعتی است که کسب آن، واحد را از ۱۰۰ مزیت و همه حمایت‌ها و تسهیلات قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات برای محصولات تایید شده، بهره‌مند می‌کند. همچنین کسب گرید دانش‌بنیانی ۴۳ واحد صنعتی و خدماتی شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در نیمه نخست سال تمدید شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: در نیمه نخست امسال به منظور ارتقای فناوری و دانش فنی واحدهای صنعتی استان، ۵ پروژه رفع نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در حوزه فرمولاسیون، تامین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات های‌تک، منطبق با اعلام نیاز به این شرکت و استفاده از مشاوره‌های تخصصی شهرک از طریق فناورها و شرکت‌های دانش‌بنیان استان اجرا شد. وی ۵ پروژه رفع نیازهای فناورانه را شامل تولید و بررسی ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی و آنتی‌اکسیدانی پودر عصاره زیرپوشانی‌شده خرفه و کاربرد آن به منظور استفاده در یک سیستم غذایی و لبنی، بررسی پایداری و کاربرد فرآورده‌های مواد غذایی مورد استفاده قنادی در محصولات مختلف، طراحی و ساخت فرمانتور تولید خمیر ترش، تهیه کامپوزیت‌های پلیمری زیست‌تخریب‌پذیر برای ساخت ظروف یکبار مصرف مواد غذایی و فرمولاسیون بستنی پروبیوتیک غنی‌شده برشمرد. بهرامی‌زاده‌ گفت: برای ارتقای فناوری واحدهای صنعتی استان، این شرکت به منظور بهره‌مندی واحدها از هیات علمی دانشگاه‌ها و خبرگان علمی و دانشگاهی درصدد انعقاد تفاهمنامه‌هایی با مراکز آموزشی و نهادهای مختلف است که در ۶ ماه‌ نخست امسال امضای تفاهمنامه همکاری با پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی، جهاد دانشگاهی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان انجام شد و امضای تفاهمنامه‌های دیگری نیز با برخی از نهادهای مختلف استان در جریان است.وی بیان کرد: این تفاهمنامه‌ها، برنامه‌ریزی و حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به منظور ارتقای توانمندی‌ها و توسعه بازار صادراتی، اتخاذ رویکرد مبتنی‌بر ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری و مدیریت و بهره‌برداری تجاری از آنها، برگزاری وبینار نیازسنجی دارایی‌های فکری، تجارت با پاکستان و هند و کمپین فکری و تجاری‌سازی اختراعات را دنبال می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bnyd4