-

بوشهر هاب تجاری منطقه می‌شود

استان بوشهر دارای موقعیت خاص و راهبردی در کشور است تا با توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها از جمله راه‌های دریایی، هوایی، زمینی، ریلی و … به هاب تجارت کشور تبدیل شود. بندر بوشهر در حاشیه خلیج‌فارس فرصت بسیار خوبی برای مراودات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه دارد، کاری که مردم این استان از سال‌ها پیش در این زمینه فعالیت داشته‌اند و حالا باید این تجارت شکل جدیدی به خود بگیرد.

بوشهر هاب تجاری منطقه می‌شود

استان بوشهر دارای موقعیت خاص و راهبردی در کشور است تا با توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها از جمله راه‌های دریایی، هوایی، زمینی، ریلی و … به هاب تجارت کشور تبدیل شود. بندر بوشهر در حاشیه خلیج‌فارس فرصت بسیار خوبی برای مراودات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه دارد، کاری که مردم این استان از سال‌ها پیش در این زمینه فعالیت داشته‌اند و حالا باید این تجارت شکل جدیدی به خود بگیرد. درحال‌حاضر نیز بخش زیادی از صادرات کشور مربوط به گمرکات استان بوشهر است اما تکمیل زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های بندری و همچنین اتصال به خط ریل سراسری می‌تواند این مسیر را هموارتر کند و توسعه استان سریع‌تر شود. استان بوشهر برای تبدیل شدن به هاب تجارت کشور برای صادرات و واردات نیازمند اتصال به خط ریل سراسری و تکمیل زیرساخت‌های بندری است.اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز و اتصال استان بوشهر به خط راه‌آهن سراسری علاوه بر اینکه برای استان بوشهر سودآور است، می‌تواند برای دیگر استان‌ها نیز سودآور باشد که مسیر آنها به بوشهر از طریق خط ریلی فراهم شود.

اتصال استان بوشهر به خط راه‌آهن سراسری می‌تواند زمینه حمل‌ونقل بهتر و ارزان‌تر را برای فعالان اقتصادی در سراسر کشور فراهم کند و با توجه به موقعیت خاص بوشهر و فاصله مناسب تا دیگر شهرها، فرصت خوبی محسوب می‌شود.یکی از چالش‌های تجارت در بوشهر، عمق کم کانال دسترسی به بندر بوشهر است که باعث شده تا شناورهای بالای ۳۰ هزار تن نتوانند وارد بندر بوشهر شوند و این موضوع نیازمند بهبود زیرساخت‌های بندری است. تلاش‌های خوبی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های بندری در بوشهر صورت گرفته است اما نیاز است که فضای مناسب برای ورود کشتی‌های ۵۰ هزار تنی و بالاتر در بندر بوشهر ایجاد شود. با تکمیل زیرساخت‌های بندری و اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری، فعالان تجاری کشور می‌توانند کالاها را از بندر بوشهر وارد کرده و با خط ریلی به سراسر کشور منتقل کنند. توسعه این زیرساخت‌ها علاوه بر اینکه تجارت در کشور را رونق می‌دهد، فرصت خوبی برای ترانزیت کالا از طریق بندر بوشهر است، اتصال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند از مهم‌ترین دستاوردهای تکمیل این زیرساخت‌ها باشد.

تقویت راه‌های دریایی، زمینی و ریلی

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در استان بوشهر تقویت حوزه راه‌ها و گسترش حمل‌ونقل است که در عرصه دریایی، هوایی، زمینی، ریلی، آزادراهی و بزرگراهی دنبال می‌شود.

تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز و اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری نقش مهمی در رونق اقتصادی استان بوشهر خواهد داشت و زمینه توسعه استان را فراهم می‌کند.

ابراهیم رضایی بیان کرد: برای توسعه استان بوشهر باید راه‌ها را تقویت کنیم که در این راستا پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی بین استان‌های بوشهر و فارس با جدیت دنبال شده و اعتبارات خوبی در این زمینه جذب شده است.

وی با اشاره به جذب ۶۰۰ میلیارد تومان برای آغاز ساخت آزادراه بوشهر - شیراز اضافه کرد: تکمیل بزرگراه بوشهر - شیراز نیز از طرح‌های مهمی است که در هر دو استان با جدیت دنبال می‌شود. نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز و اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری نقش مهمی در رونق اقتصادی استان بوشهر خواهد داشت و زمینه توسعه استان را فراهم می‌کند.

رضایی افزود: در حالی که پیش از این پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز با پیشرفت بسیار اندکی روبه‌رو بود، درحال‌حاضر هر ۱۱ قطعه آن دارای پیمانکار است و با تامین مالی در حال فعالیت هستند.

اجرای ۹۲ طرح بندری در استان بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برخورداری این استان از بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس اظهار کرد: استان بوشهر با داشتن ۱۱ بندر تجاری فعال دارای بیشترین تعداد از این نظر است.

محمد شکیبی‌نسب اضافه کرد: هزار و ۸۹۰ فروند از ۲ هزار و ۶۰۰ موتورلنجی که در جنوب کشور وجود دارد مربوط به استان بوشهر است و به همین دلیل تقویت زیرساخت‌های بندری یک اولویت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرا و مطالعه ۹۲ طرح در بنادر استان بوشهر بیان کرد: بنادر استان بوشهر به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند تا شاهد بهبود وضعیت خدمات بندری و توسعه تجارت و حمل‌ونقل دریایی از طریق بنادر استان باشیم.

اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی در مجتمع بندری نگین افزود: جاده دسترسی، تاسیسات زیربنایی، پایانه صادرات مواد معدنی و اسکله پایانه کانتینری را در دست اجرا داریم.

شکیبی‌نسب با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه بندر بوشهر بیان کرد: تفاهمنامه‌هایی تاکنون امضا شده و چند سرمایه‌گذار جذب شده و در آینده نیز طرح‌های جدیدی با حضور بخش خصوصی اجرا می‌شود.

بندر «دیر» کانون تجارت با قطر

وی بندر دیر را به‌عنوان کانون تجارت استان بوشهر با کشور قطر معرفی کرد و افزود: احداث 4 پست اسکله رمپ در دست احداث است که انتظار می‌رود تا اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به فاصله کوتاه بندر دیر تا کشور قطر ادامه داد: به واسطه فاصله ۱۲۰ مایلی بندر دیر تا کشور قطر، روزانه ۴۰ تا ۵۰ کانتینر یخچالی به کشور یادشده صادر می‌شود.

وی از تلاش ویژه برای تسهیل در فعالیت تجار و بازرگانان خبر داد و گفت: تلاش داریم که شاهد رونق هرچه بیشتر بنادر استان بوشهر و توسعه اقتصاد دریا محور در استان باشیم.

به گفته شکیبی‌نسب، بیش از ۹۵ درصد واردات میوه کشور از بندر بوشهر و با استفاده از کشتی‌های یخچالی انجام می‌شود در حالی که در گذشته این واردات از طریق دیگر استان‌ها انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بندر بوشهر هاب واردات میوه کشور است افزود: تردد در بندر بوشهر برای شناورها تسهیل شده و ماهانه چندین کشتی یخچالی ویژه حمل میوه در بندر بوشهر تخلیه می‌شود.

تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان بوشهر از دولت‌های مختلف، تکمیل راه‌آهن و اتصال این استان به خطر راه‌آهن سراسری بوده است.

محمدهادی رستمیان با اشاره به تامین مالی پروژه راه آهن شیراز به بوشهر بیان کرد: ۱۲۵ کیلومتر از این پروژه در استان بوشهر واقع شده که دارای سخت‌ترین ابنیه‌ها، تونل‌ها، پل و آبراه در مسیر است.

وی بیان کرد: با تلاش و پیگیری‌های مجدانه و همراهی و هماهنگی همه مسئولان در استان تلاش داریم که این پروژه در سریع‌ترین زمان تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

معاون عمرانی استاندار بوشهر گفت: قطعه ۱۰ الف پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز با ۳۸ درصد و قطعه ۱۰ ب با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، از شتاب بسیار خوبی برخوردارند.

وی اضافه کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، این قطعات حدود ۱۲ درصد پیشرفت داشته‌اند. انتظار می‌رود که با همراهی و تلاش همه مسئولان در استان بوشهر، شاهد تکمیل پروژه‌های حوزه راه به‌ویژه راه‌آهن و بنادر باشیم تا بوشهر بتواند به هاب صادرات و واردات کشور تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین