-
تاثیر تکمیل زنجیره ارزش افزوده بر اقتصاد معادن

معادن غیرفعال ساماندهی شوند

بدون شک یکی از پیامدهای مثبت قدرت گرفتن اقتصاد بخش معدن در کشور، توسعه و آبادانی مناطق توسعه‌نیافته، ایجاد اشتغال در مناطق محروم و توزیع عادلانه‌تر درآمد بین آحاد جامعه است.

سرمایه‌گذاری در بخش معدن پایدار است و اشتغال پایداری را نیز ایجاد می‌کند؛ از همین رو توجه به بسترهایی که می‌تواند توسعه تمامی بخش‌های معدنی را تضمین کند، از ضروریات است. برای قرار‌گیری در مسیر توسعه، ابتدا باید دست‌اندازهای موجود شناسایی شود و رفع آنها در دستور کار قرار گیرد. انتظار می‌رود نهادهای دولتی ضمن توجه به توسعه حوزه‌های اقتصاد و تولید کشور از جمله بخش معدن و صنایع معدنی، رویکرد مانع‌زدایی را نیز در سیاست‌گذاری‌های خود در نظر گیرند. توجه به ایجاد واحدهای فرآوری برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده معادن و همچنین فعال‌سازی معادن راکد و پهنه‌های بلوکه‌شده، از موثرترین فعالیت‌ها در این زمینه به‌شمار می‌رود.


استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی
نخستین کنفرانس تخصصی تکنولوژی پیشرفته فرآوری سنگ‌آهن با حضور فعالان صنعت، معدن و فولاد کشور برگزار شد. به‌گزارش صمت در این کنفرانس مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران درباره برنامه‌های این شرکت برای فرآوری توضیحاتی ارائه و بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تاکید کرد. وی در ابتدا به بررسی وضعیت حوزه آهن و فولاد و چالش‌ها و مسائل پیش روی صنعت ایران پرداخت و اظهار کرد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که اهمیت فرآوری بیش از هر زمانی خودش را نشان می‌دهد. به‌گفته این فعال معدنی، امروزه اهمیت این موضوع از مسئله سنگ و فولاد هم بالاتر است، به همین دلیل باید با نگاهی متفاوت و عمیق آن را بررسی و سعی کنیم از چالش‌های پیش‌رو بهترین فرصت‌ها را بسازیم. حمیدیان افزود: فرآوری فرصتی است که با بهره‌گیری از آن می‌توانیم ضمن افزایش بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی، بخش دانش‌بنیان خود را قوی‌تر کنیم. دستیابی به چنین شرایطی و ورود به آن گام‌هایی محکم و حساب‌شده را می‌طلبد تا بتوانیم تجدیدنظرهای جدی‌ در موضوع اقتصاد و صنعت کشور داشته باشیم.


اهمیت تامین خوراک اولیه
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران با تاکید بر پیشرو بودن فولاد در فضای صنعت کشور، گفت: فولاد در صنعت کشور ما پیشرو است، اما از چالش‌های آن هم باخبر هستیم، اما با برگزاری نشست‌های تخصصی می‌توان برای رویارویی درست با این مشکلات برنامه‌ریزی کرد. وی اظهار کرد: اگر ما بتوانیم از شرایط فعلی درست استفاده و افق‌های بلندمدت ۲۰ساله تعریف کنیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید. البته همگی می‌دانیم فرآوری راه‌حلی نیست که بتوان برای همیشه روی آن حساب کرد، اما این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که ورود به حوزه دانش‌بنیان را به‌عنوان یک رسالت در مسیر خود تعریف کنیم. حمیدیان با مرور نمونه‌های موفق جهان در صنعت فولاد گفت: در صنعت فولاد با مشکلات مختلفی از حمل‌ونقل تا انرژی و سرمایه‌گذاری و... روبه‌رو هستیم و اغلب این مشکلات قابل‌مدیریت هستند، اما مسئله نبود خوراک برای واحدهای فرآوری و تولید مشکلی است که اگر حل نشود، تمام زنجیره را با چالش روبه‌رو خواهد کرد. او ادامه داد: شرکت سنگ‌آهن مرکزی اکنون مشغول انجام فرآوری است و تلاش دارد در این مسیر با قدرت ادامه دهد. مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران از فعال شدن ۵ خط فرآوری در این شرکت خبر داد و گفت: برنامه بازیابی سنگ‌ها در دستور کار قرار داد و امروز ۵ خط فرآوری فعال شده که می‌تواند سالانه حدود ۷ میلیون سنگ را فرآوری کند.


انتقاد از عدم آزادسازی معادن محبوس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از آزادسازی ۸۵ درصد معادن حبس‌‌شده دولت تا پایان هفته جاری خبر داد. به گزارش معدن ۲۴ محمدرضا پورابراهیمی در نشست مشترک با معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل ایمیدرو و مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان و رئیس اتاق بازرگانی در محل وزارتخانه، با انتقاد شدید از عدم آزادسازی معادن غیرفعال در اختیار دولت اظهار کرد: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی شهرستان‌های کرمان و راور و در مجموع استان کرمان در حبس دستگاه‌های دولتی قرار گرفته که متاسفانه به‌دلایل مختلف نه خود آنها معادن را فعال می‌کنند و نه اجازه می‌دهند بخش خصوصی وارد عمل شود. وی افزود: باوجود تصمیمات جلسات قبل که مقرر شده بود اقداماتی در این راستا عملیاتی شود، این اقدامات به‌دلایل مختلف تاکنون به‌صورت رسمی اعلام و عملیاتی نشده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوعات مربوط به معادن شمال استان و شهرستان راور و همچنین ظرفیت‌های معدنی در مناطق گلباف، راین و چترود بحث اصلی در این نشست است.


لزوم تعیین‌تکلیف معادن
در این جلسه معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تایید مباحث مرتبط با مطالبات جدی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اقدامات لازم باید هرچه سریع‌تر در این بخش عملیاتی شود و این معادن تعیین‌تکلیف شوند. مدیرعامل ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در این جلسه تاکید کردند اقدامات ما در این زمینه در دستور کار قرار گرفته، اما به‌دلیل نبود هماهنگی بین مجموعه ایمیدرو، سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت استان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشی از این‌ اقدامات به‌صورت عملیاتی و میدانی اجرایی نشده است. در این جلسه مقرر شد ۸۵ درصد پهنه‌های معدنی حبس‌شده در اختیار ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌طور کامل آزاد شود و در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان قرار گیرد تا براساس قوانین نسبت به واگذاری آنها به بخش خصوصی به‌منظور فعال‌سازی معادن در کرمان و راور اقدام شود. همچنین مقرر شد برای محدوده‌ها و نقاط امیدبخش معدنی، تا سال آینده با همکاری ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، گواهی اکتشاف صادر و فعالیت معدنی در آنها آغاز شود. پس از آن سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری معدن در حوزه‌های سرب و روی، مس و سنگ‌‌‌آهن و سایر مواد معدنی انجام شود.


سخن پایانی
توسعه بخش معدن و اقتصاد معدنی کشور، وابسته به عوامل متعددی است که منشأ تمامی آنها به حمایت‌های دولتی و تصمیم‌گیری این نهاد بازمی‌گردد. امیدواریم در آینده با عملیاتی شدن طرح‌های مناسب ازسوی نهادهای دولتی شاهد پیشرفت و توسعه مناسب بخش معدن و صنایع معدنی کشور باشیم، چراکه رفع گام‌به‌گام اما اساسی و کارشناسی‌‌شده مسائل بخش معدن همراه با برنامه‌ریزی بلندمدت می‌تواند مسیری صحیح و اصولی را برای توسعه اقتصاد معادن رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*