-
کد خبر: 110751
تاریخ انتشار: 1403/03/07 08:29

رابیتس بهتر است یا کناف

رابیتس بهتر است یا کناف

اگر در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت دارید، به‌طور حتم اسم مصالحی همانند کناف و رابیتس به گوشتان خورده است. رابیتس و کناف در ساخت سقف و زیباسازی مصارف بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند. سقف کاذب کناف سابقه چندانی در ساختمان‌سازی کشور ایران به خود اختصاص نداده است. ازا این رو، مهندسان، ساختمان‌سازان و پیمانکاران آشنایی زیادی با این ابزار ساختمانی ندارند. بنابراین، اغلب سازندگان در تجربیات ابتدایی کاری خود با این سوال مواجه می‌شوند که کناف گزینه بهتری برای سقف است یا رابیتس؟

به‌منظور داشتن انتخاب درست و اصولی برای پروژه در حال ساخت خود، باید با رابیتس و کناف به خوبی آشنا باشید و تفاوت آن‌ها را بشناسید. آشنایی با تفاوت‌ کناف و رابیتس و معایب و مزایای هر یک می‌تواند به شما کمک کند تا با آگاهی بیشتری نسبت به خرید اقدام کنید.

تفاوت سقف کناف و رابیتس چیست؟

در مجموع، سقف کناف و رابیتس سقف دو گزینه متفاوت برای ساخت سقف‌های کاذب و گچ‌کاری هستند که بر اساس نیازها و خصوصیات پروژه، یکی از آنها انتخاب می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده سقف کناف از صفحات روکش‌دار گچی یا گچ برگ است که توسط شرکت کناف تولید می‌شوند. با این وجود، رابیتس سقف از ورق فولادی مشبکی تشکیل شده است و دارای استحکام و تحمل بار بیشتری است.

همچنین، سقف کناف به دلیل استفاده از صفحات گچی، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و می‌تواند به راحتی شکل داده شود. در مقابل رابیتس سقف به دلیل سازه فلزی آن، مقاومت مکانیکی بیشتری دارد و استحکام بیشتری به سازه می‌بخشد.

رابیتس

رابیتس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رابیتس یک ورق فولادی مشبک است که در بسیاری از موارد در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از ورق‌های گالوانیزه گرم به ضخامت 0.25 تا 0.5 میلی‌متر تولید می‌شود. ورق‌های گالوانیزه با استفاده از سیم‌های مفتولی گالوانیزه به صورت یک لایه به شبکه فرعی متصل می‌شوند.

رابیتس اغلب برای پیوستگی سطوح دیوارها و ایجاد بستری برای نصب تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، سقف کاذب رابیتس یکی از پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذب است. برای ساخت این نوع سقف کاذب، رابیتس را با استفاده از نبشی و میلگرد ساخته و سپس روی آن را با توری فلزی و گچ می‌پوشانند.

ابعاد رابیتس معمولا در محدوده 60*240 سانتی‌متر است. نام‌گذاری رابیتس هم عمدتا مطابق با تعداد ستون و وزن آن انجام می‌پذیرد. به طور کلی، رابیتس یک محصول کاربردی و مفید در صنعت ساختمان است که نسبت به سایر سیستم‌ها کارایی بهتری از خود نشان می‌دهد.

مزایای رابیتس سقف

برخی از مزایای رابیتس سقف شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مقاومت در برابر زنگ زدگی و فرسایش
  • دوام و استحکام بالا
  • طراحی مناسب
  • عایق حرارتی و صوتی مناسب
  • مناسب برای سقف‌های بزرگ و پیچیده
  • قابل بازیافت
  • ماندگاری بیشتری ساختمان و سقف
  • امنیت بیشتر

معایب رابیتس سقف

برخی از معایب رابیتس سقف را در ادامه برمی‌شماریم:

  • داشتن وزن زیاد
  • نیاز به تجهیزات مخصوص برای نصب
  • زمان نصب طولانی‌تر

با وجود تمام این موارد باید اذعان داشت که سقف رابیتس به علت اینکه سقف را محکم‌تر کرده و امنیت بیشتری را برای ساختمان و سقف فراهم می‌کند، گزینه‌ای مناسب و بهتر نسبت به کناف محسوب می‌شود.

رابیتس بهتر است یا کناف

کناف چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کناف یکی از محصولات دیگر در صنعت ساختمان است که به عنوان جایگزینی برای سقف ارائه شده است. کناف شامل صفحات با روکش گچ یا گچ برگ است و به عنوان نسل جدید پوشش سقف معرفی می‌شود. این محصول در زمان کوتاهی اجرا می‌شود و می‌تواند هزینه‌های کمتری را به‌دنبال داشته باشد. با این حال، برخی از کناف‌ها ممکن است نیاز به نصب حرفه‌ای‌تری داشته باشند که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های نصب شود.

مزایای سقف کناف

برخی از مزایای سقف کناف عبارت‌اند از:

  • سرعت اجرای بالا
  • آسان بودن نصب و برشکاری
  • وزن سبک

معایب سقف کناف

معایب سقف کناف عبارت‌اند از:

  • نیاز به نیروی متخصص برای نصب
  • نسبتا شکننده در برابر ضربه
  • هزینه‌ نسبتا بالا

مقایسه سقف کاذب کناف و رابیتس

با مقایسه سقف کاذب و رابیتس از منظرهای متفاوت و بررسی آن‌ها می‌توان متوجه شد که کدام یک بهتر است. این موارد عبارتند از:

وزن

در مقایسه وزن بین رابیتس و کناف، کناف دارای وزن کمتری است. برای محاسبه وزن کناف، باید طرح آن را در نظر گرفت؛ چرا که وزن آن با توجه به شکل دستخوش تغییر می‌شود. در هر متر مربع کناف، به طور متوسط 6 متر سازه با وزن تقریبی نیم کیلوگرم برای هر کدام استفاده می‌شود. همچنین وزن هر متر مربع پانل کناف حدود 7.7 کیلوگرم است. بنابراین وزن هر متر مربع سازه کناف 11 کیلوگرم خواهد بود. در مقابل، وزن هر متر رابیتس برابر با 1 کیلوگرم است و وزن هر متر مربع سازه رابیتس 5 کیلوگرم است. در نهایت، مجموع وزن برای هر متر رابیتس‌کاری 45 کیلوگرم است که بیشتر از وزن سقف کاذب کناف خواهد شد.

قیمت رابیتس

مقاومت

از لحاظ مقاومت، رابیتس بسیار بیشتر از کناف است. در سیستم کناف از جوشکاری استفاده نمی‌شود، درحالی‌که در سیستم رابیتس از جوشکاری استفاده می‌شود که موجب افزایش استحکام و ماندگاری زیادی در این سیستم می‌گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که مقاومت سقف رابیتس حدود 14 برابر بیشتر از کناف است.

قیمت

همانطور که اشاره کردیم، از منظر ظاهری هزینه این دو نوع سازه برابر خواهد بود، ولی هزینه‌های جانبی قیمت رابیتس سقف و گچ نسبت به کناف کمتر است؛ با وجود ساخته شدن از مقاطع فولادی که موجب استحکام بیشتر سقف و در حالت کلی سازه می‌گردد، پس از اجرا نیازی به نقاشی، رنگ و خیلی کارهای دیگر نداشته و ارزان‌تر است.

کیفیت

هنگامی که کناف و رابیتس را با درنظر گرفتن تمام استانداردهای تعریف شده، مورد نصب و اجرا قرار دهید؛ کیفیت برآورد خواهد شد. در این مواقع کیفیت رابیتس خیلی بیشتر از کناف خواهد بود. البته این موضوع در صورتی است که پیاده‌سازی رابیتس توسط نیروی متخصص انجام شود.

جمع بندی

امروزه استفاده از کناف و رابیتس جایگاه ویژه‌ای در ساختمان‌سازی پیدا کرده است و همه به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که رابیتس بهتر است یا کناف. به طور کلی کناف آن قدرها هم برای پوشش سقف انتخابی کاربردی نبوده و نمی‌تواند گزینه‌ای هوشمندانه محسوب شود. بااین حال، انتخاب رابیتس یا کناف به ترجیحات و اولویت‌های پروژه و بودجه شما بستگی دارد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48re5n