جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 39627
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/02/06 09:22

ویپ برای سلامتی ضرر دارد یا خیر؟

ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه که در مورد مضرات ویپ و پاد باید بدانید را به شما توضیح می ‌دهیم.
ویپ برای سلامتی ضرر دارد یا خیر؟

ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه که در مورد مضرات ویپ و پاد باید بدانید را به شما توضیح می ‌دهیم. ما در تلاش هستیم تا به طور کامل به عوارض جانبی ویپ بپردازیم و ببینیم بین ویپ و سیگار کدام یک ضرر کمتری دارد. بنابراین، اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد معایب دستگاه های ویپ روی سلامتی هستید، این مقاله را از دست ندهید. استفاده از سیگارهای الکترونیکی (ویپ) در بین جوانان زیر ۳۰ سال رواج بیشتری دارد و روز به روز بر تعداد نوجوانان استفاده از این سیگارهای الکترونیکی افزوده می شود. بر اساس یک نظرسنجی جهانی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، بیش از ۳ میلیون دانش آموز مدرسه ای از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند که ۷۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

ویپ یا سیگار الکترونیکی چیست؟

سیگارهای الکترونیکی وسایلی برای سیگار کشیدن هستند که از سال ۲۰۰۴ به صورت تجاری در دسترس هستند. هدف از تولید آنها القای احساس سیگار کشیدن و همچنین تامین به موقع نیکوتین بدون استنشاق خاکستر است. ویپ ها در اندازه و شکل های مختلفی طراحی و تولید می شوند ولی هدف آن ها یک چیز است تقلید از سایر وسایل سیگار کشیدن مثل پیپ.

مصرف ویپ و ارتباط آن با بیماری های عروقی

بر اساس مطالعه اخیر وب سایت Healthline.com، خرید اینترنتی سیگار الکترونیک واستفاده از این سیگارها برای ریه ها و سیستم گردش خون مضر است. از شرکت کنندگان بین ۱۸ تا ۳۵ سال برای تعیین اینکه چگونه سیگارهای الکترونیکی بر سیستم گردش خون بدن تأثیر می گذارد MRI گرفتند. تا مشخص شود که سیگارهای الکترونیکی و پاد چگونه بر سیستم عروقی شرکت کنندگان تأثیر می گذارد. این بررسی از افراد شرکت کننده نتایج زیر را برای ما نشان داد:

  • مصرف سیگار الکترونیکی و خرید ویپ قلمی می تواند جریان خون شما را تغییر دهد. یک بار استفاده از ویپ و پاد باعث کاهش جریان خون در شریان فمورال می شود. با کم شدن جریان خون نیز در کنار آن جریان اکسیژن نیز کاهش می یابد. هنگامی که جریان خون به مغز کاهش می یابد، می تواند بر توجه، تمرکز و توانایی یادگیری تأثیر بگذارد و اثرات مخربی برای افراد نوجوان داشته باشد

  • محققان افزایش سرعت موج پالس آئورت را در شرکت کنندگان مشاهده کردند که ممکن است نشان دهنده سخت شدن آئورت باشد

طبق تحقیقات انجام شده نشان می دهد که استفاده از پاد و خرید ویپ قلمی ممکن است خطر عملکرد قلبی عروقی و عروق خونی را در افراد جوان سالم افزایش دهد.

مضرات مایع دستگاه ویپ و سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند، در حالی که جوانان معتقدند که دود آن بی ضرر و دارویی کم خطر برای آنها است. البته باید بدانید که دود ویپ از دود سیگار بسیار ضررهای کمتری دارد، اما این موضوع به معنی این نیست که خرید پاد و خرید اینترنتی سیگار الکترونیک و استفاده از آن ها دیگر برای شما ضرر ندارد.

محلول جویس مایع موجود در پاد و ویپ قلمی حاوی پروپیلن گلیکول، گلیسرول و طعم دهنده است، اما این مایع بدون نیکوتین است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که نیکوتین تنها ماده مضر برای افراد سیگاری نیست و سیگارهای الکترونیکی اگرچه حاوی نیکوتین نیستند، اما برای سلامتی انسان خطرناک هستند. همانطور که در بالای این مطلب برای شما عزیزان ذکر کردیم ، مایع سیگارهای الکترونیکی اغلب حاوی ترکیبی از مواد، طعم دهنده ها و مواد افزودنی است. هنگامی که به این مواد شیمیایی حرارت داده می شوند و استنشاق می شوند، می توانند به سیستم تنفسی و رگ های خونی آسیب برسانند.

استفاده از ویپ چه ضررهایی برای دهان و لثه دارد؟

ویپ تاثیر منفی بر سلامت دهان و دندان دارد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، محققان گزارش دادند که ماده‌ای در بخار سیگار الکترونیکی روی سطح دندان‌ها نفوذ می‌کند و آن‌ها را نسبت به باکتری‌ها حساس‌تر می‌کنند. طبق این تحقیقات مشخص شد که خرید ویپ قلمی و خرید اینترنتی سیگار الکترونیک و استفاده از آن ها باعث پوسیده شده دندان های شما می شود. در بررسی سال 2016، محققان تایید کردند که استفاده از ویپ و پاد مستقیما با التهاب لثه مرتبط است. التهاب لثه یکی از علل شناخته شده پوسیدگی دندان و بیماری لثه است که اغلب باعث بوی بد دهان می شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که سیگارهای الکترونیکی و پاد با نیکوتین یا بدون نیکوتین، به سلول ‌ها و بافت های دهان افراد غیر سیگاری نیز آسیب می رساند.

بین سیگار الکترونیکی و سیگار معمولی چه تفاوت هایی وجود دارد

سیگارهای معمولی همیشه مضرتر از سیگارهای الکترونیکی هستند. اثرات منفی کشیدن سیگارهای معمولی همیشه ثابت شده است. این مشکلات شامل سکته مغزی، بیماری قلبی و سرطان ریه است. طبق تحقیقات انجام شده از هر 5 نفر فرد سیگاری یک نفر جان خود را از دست می دهد. برای کسانی که سعی در ترک سیگار دارند استفاده از ویپینگ یک گزینه کم خطر برای آن ها حساب می ‌شود. بنابراین برای خرید اینترنتی سیگار الکترونیک و خرید ویپ قلمی با بهترین قیمت و کیفیت بالا می توانید به وب سایت روکوویپ مراجعه کنید.

مضرات استفاده از ویپ روی ریه ها

برخی از مطالعات نشان می دهد که ویپینگ تأثیر منفی بر ریه ها دارد. البته برای اثبات دقیق این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است. در سال 2019، محققان اثرات طعم سیگار الکترونیکی را بر سلول های ریه انسان و موش های آزمایشگاهی بررسی کردند. این محققان عوارضی از جمله سمیت، اکسیداسیون و التهاب را روی هر دو نوع سلول مشاهده کردند. اما این نتایج را نمی توان به استفاده در دنیای واقعی از سیگارهای الکترونیکی و ویپ تعمیم داد.

در سال 2020، محققان به بررسی عملکرد ریه در 10 فرد غیر سیگاری که از مایع ویپ الکترونیکی نیکوتین دار و بدون نیکوتین استفاده کرده اند را بررسی کردند. این دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که مصرف ویپ نیکوتین دار یا بدون نیکوتین روی ریه های افراد تاثیرات منفی دارد. البته با توجه به اینکه این مطالعه تنها بر روی 10 داوطلب انجام شده بود، اعتبار آن تایید نشد.

سخن پایانی

استفاده از پاد و سیگارهای الکترونیکی خطرات مشابهی نسبت به کشیدن سیگار با تنباکو طبیعی دارد، که از جمله مضرات آن می توان به سرطان ریه و آسیب رساندن به دهان و دندان اشاره کرد. محققان به این موضوع اعتقاد دارند که مصرف ویپ به مراتب ضرر کمتری نسبت به مصرف سیگار دارد. با این حال استفاده از پاد و خرید ویپ قلمی بهتر از کشیدن سیگار است.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48qpkl