جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 1651
تاریخ انتشار: 1400/06/30 13:52

رفع موانع تولید در قالب شعار باقی‌ماند

سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شد. در ابتدای سال انتظار می‌رفت هدف‌گذاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی مطابق با شعار سال باشد. حال با گذشت نیمی از سال به بررسی این شعار در بخش‌هایی از صنعت خواهیم پرداخت.

برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن باید نگاه جامعی نسبت به عوامل تاثیرگذار در تولید داشت. با جمع‌بندی نظریه‌های گوناگون می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد که زیرساخت‌ها، منابع انسانی و همچنین سرمایه از عوامل اثرگذار بر روند تولید و در همین حال شاخصه‌های دیگری مانند مدیریت، فناوری، بازار و... در روند تولید موثر هستند. 

شرایط حاکم بر زیرساخت‌های تولید از عملکرد مستقیم وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی نشأت می‌گیرند و انتظار می‌رفت طی امسال امکان بهبود در زیرساخت‌ها فراهم شود. در همین حال در راستای تحقق شعار انقلابی جهش تولید، حمایت همه‌جانبه‌ای برای رفع موانع تولید ترتیب داده شود.

با این وجود، نه‌تنها شعار یادشده محقق نشد، بلکه همچنان شاهد مشکلات زیرساختی ناشی از عملکرد ادارات و سازمان‌ها در تقابل با تولیدکنندگان هستیم.

برای بررسی دقیق‌تر موانع تولید، می‌توان از شهرک صنعتی کوثر واقع در غرب استان البرز نام برد. شهرک صنعتی که دارای یک فاز قدیمی فعال است و از سال ۱۳۹۷ فاز توسعه‌ای این شهرک صنعتی شروع به واگذاری زمین زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز کرد. بسیاری از قطعات تحویل‌شده به واحدهای صنعتی هیچ‌گونه راه دسترسی برای نقل‌وانتقال مصالح ساختمانی نداشتند. پس از گذشت ۶ ماه راه‌های دسترسی ایجادشده در فاز توسعه‌ای این شهرک، همه صنعتگران را شوکه کرد، چراکه اختلاف سطح خیابان با سطح زمین‌های تحویل داده‌شده گاها به یک متر و ۷۰ سانتی‌متر هم می‌رسید. بنابراین پس از گذشت ۶ ماه از تحویل زمین‌ها باز هم واحدهای صنعتی نمی‌توانند عملیات عمرانی خود را آغاز کنند. البته رفع این مشکل پایان کار نیست، چراکه پس از صرف زمان و هزینه‌های بسیار زیاد برای هم‌سطح کردن زمین و خیابان باز هم زیرساخت‌های لازم برای شروع عملیات عمرانی فراهم نیست. به‌گفته مسئولان شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان البرز فراهم کردن آب و برق برای عملیات عمرانی بر عهده این شرکت نیست و فقط تامین آب و حامل‌های انرژی زمان تولید بر عهده این شرکت است. با نگاهی اجمالی به فاز توسعه‌ای شهرک صنعتی کوثر به جرأت می‌توان ادعا کرد فقط ۳۰ درصد شرکت‌هایی که زمین‌های فاز توسعه‌ای را خریده‌اند، اقدام به راه‌اندازی واحد صنعتی خود کرده‌اند. حال با گذشت بیش از ۲ سال، هنوز زیرساخت‌های این فاز توسعه‌ای تکمیل‌نشده و همچنان تولیدکنندگان با مشکلاتی همچون قطعی برق طولانی و خارج از برنامه در فصل پر مصرف سال، کمبود شدید آب و نبود وجود زیرساخت‌های مخابراتی برای استفاده از تلفن و اینترنت روبه‌رو هستند. البته باید خاطرنشان کرد کمبودهای یادشده فقط مختص به این شهرک صنعتی نیستند و میان بسیاری از شهرک‌های صنعتی مشترک است. این دست چالش‌ها همگی بر اثر واگذاری‌های غیرکارشناسی زمین‌های صنعتی ایجاد می‌شوند. برخی دیگر از مشکلات حاکم بر عملکرد صنایع نیز از قوانین غیرقابل انعطاف نشأت می‌گیرد. این قوانین بدون توجه به موقعیت قرارگیری واحد صنعتی، آب‌وهوا و مشکلات آنها وضع‌شده‌اند. به‌عنوان نمونه در برخی از این شهرک‌ها که بزرگ‌ترین مشکل در آن تامین آب است، واحد‌های صنعتی باید ۱۵ درصد از سطح اشغال خود را به کاشت درخت و گل و گیاه اختصاص دهند. در همین حال، چالش‌های دیگری نیز بر پایه قوانین و مقررات اشتباه بر روند فعالیت صنایع حاکم است؛ بنابراین با بازنگری در قوانین و عملکرد سازمان‌ها و ادارات دولتی، می‌توان گامی هرچند کوچک در راستای پشتیبانی و رفع موانع تولید برداشت. امید است در ماه‌های آینده سال شاهد رفع موانع زیرساختی تولید و پشتیبانی درست از تولید این سرزمین مطابق با شعار سال باشیم.

علی رهبری- کارشناس اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48qpk4