چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 9203
تاریخ انتشار: 1400/10/06 13:16

بار ارزبری خودرو بر دوش مواد اولیه

شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو، میانگین ارزبری هر خودرو در کل شبکه تامین را ۱۷۱۵ یورو اعلام کرد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به بخش تامین مواد اولیه است.

در حال‌حاضر ۹۲ درصد ورق‌های مصرفی خودرو در داخل تولید می‌شود، ایران‌خودرو با مصرف ماهانه بیش از ۵۴ هزار تن ورق، بزرگ‌ترین مشتری فولاد مبارکه و در صنعت فولاد متقاضی تولید ورق‌های با استحکام کششی بالاست و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه خودکفایی پلی‌آمیدها در پتروشیمی و ایزوسیانات فوم با همت صنعت خودرو در پتروشیمی محقق شده است.

خودکفایی در صنایع نیمه‌هادی

عادل پیرمحمدی، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، با بیان اینکه سال گذشته و در اوج تحریم‌های ظالمانه با همت مهندسان، کارکنان و همدلی زنجیره تامین، ایران‌خودرو موفق به تولید ۵۰۱ هزار خودرو با میزان بالای خودکفایی شد، گفت: در حال‌حاضر ۹۲ درصد ورق‌های مصرفی خودرو در داخل تولید می‌شود، ایران‌خودرو با مصرف ماهانه بیش از ۵۴ هزار تن ورق، بزرگ‌ترین مشتری فولاد مبارکه و در صنعت فولاد متقاضی تولید ورق‌های با استحکام کششی بالاست و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه خودکفایی پلی‌آمیدها در پتروشیمی و ایزوسیانات فوم با همت صنعت خودرو در پتروشیمی محقق شده است.

به‌گزارش ایکوپرس، مدیرعامل ساپکو، میانگین ارزبری هر خودرو در کل شبکه تامین را هزار و ۷۱۵ یورو دانست و گفت: سهم مواد اولیه ۶۳۵ یورو و سهم قطعات الکترونیک هر خودرو ۵۲۰ یورو است.

وی اظهارکرد: در سال گذشته ۱۲ میلیون برد الکترونیکی در صنعت خودرو مصرف شده و این در حالی است که کشور ما در زمینه خودکفایی صنایع نیمه‌هادی در حال توسعه است.

وی افزود: ۵۶۰ یورو باقیمانده از ارزبری هر خودرو باقیمانده قطعات خودکفا نشده که خودکفایی این قطعات به‌عنوان اصلی‌ترین رویکرد در صنعت قطعه، سرلوحه برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در نهضت خودکفایی قطعات است.

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، همچنین به دستاوردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه جهاد خودکفایی قطعات و توسعه ساخت داخل در دو سال اخیر از سوی نیروی انسانی فرهیخته و متخصص و با راهبری مدیرعامل این گروه اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین چالش خودروسازان در شرایط فعلی، تامین قطعات الکترونیک است.

پیرمحمدی با تاکید بر رویکرد گروه صنعتی ایران‌خودرو، ساپکو و شبکه تامین بر توسعه محصول، اظهارکرد: تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک با ۵ ستاره کیفیت، تولید محصول تارا در دو مدل اتوماتیک و دستی، برنامه‌ریزی تولید خودرو k۱۲۵، برنامه‌ریزی تولید موتور ۳ سیلندر، تولید ۷ هزار خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تا پایان سال و برنامه‌ریزی تولید ۱۷ هزار دستگاه از این خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ بیانگر این است که گروه صنعتی ایران‌خودرو در شرایط تحریم‌ها از توسعه محصول غافل نمانده است.

پیرمحمدی با اشاره به برنامه‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مسیر توسعه، گفت: برنامه‌ریزی برای تولید خودرو برقی، اصلی‌ترین رویکرد ساپکو در سال‌های آینده خواهد بود و ساختارهای ساپکو در استراتژی توسعه بر محور برنامه‌ریزی تولید این خودروها استوار است.

حمایت حداکثری از صنایع استراتژیک

با تلاش و همت کارکنان شرکت چرخشگر ایران‌خودرو، رکورد تولید همگن در این مجموعه بزرگ صنعتی شکسته شد.

شرکت چرخشگر تبریز با تولید بیش از ۲۹ هزار دستگاه انواع گیربکس خودرو و دیگر ماشین‌آلات سبک و سنگین در ۹ ماهه امسال، با افزایش تولید همگن، به بالاترین رکورد تولید در ۱۰ سال گذشته دست یافت.

مدیرعامل شرکت چرخشگر تبریز، در مراسمی که به مناسبت این موفقیت، با حضور محمدرضا میرتاج‌الدینی و محمدحسین فرهنگی، نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: چرخشگر تبریز با تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه امسال در ۹ ماهه سال، گام دیگری در راستای افزایش تولید و بهره‌وری، در سال حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها برداشته است.

علی‌اکبر عمرانی، با تاکید بر اهمیت تولید داخلی افزود: تولید و بومی‌سازی گیربکس ۱۶ سرعته و جعبه فرمان جزء برنامه‌های داخلی‌سازی مجموعه چرخشگر است که مراحل اجرایی آن شروع شده است.

در این مراسم، محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با قدردانی از تلاش‌های مدیران و کارکنان شرکت چرخشگر در کسب موفقیت اخیر، تنها راه رونق و جهش اقتصادی در کشور را تقویت و توسعه زیرساخت‌های تولید و اشتغال دانست و تصریح کرد: موفقیت‌های جدید شرکت چرخشگر تبریز، خبر خوش اقتصادی در استان است که می‌تواند به‌عنوان پیشران تولید و رونق اقتصادی موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، گفت: موفقیت‌های چرخشگر تبریز نویدبخش ارتقای روزافزون توان تولیدی و اقتصادی استان و کشور در شرایط کنونی است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در عین حال از اعلام حمایت و همراهی مجلس برای رفع موانع تولید و رونق اقتصادی با محوریت صنایع کشور به‌ویژه استان خبر داد و افزود: به‌طور جدی پیگیر مطالبه بحق شرکت چرخشگر برای فعال‌سازی خط تولید گیربکس برخی خودروها برای تامین نیاز ایران‌خودرو تبریز خواهیم بود.

محمدحسین فرهنگی، دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در این مراسم گفت: به‌عنوان عضو کمیسیون صنایع مجلس و نماینده تبریز، آماده حمایت حداکثری و موثر از صنعت و تولید استان و صنایع استراتژیک هستیم و موضوع درخواست و مطالبه معقول شرکت چرخشگر برای موافقت با تولید گیربکس برخی خودروها که به نفع استان و تولید منطقه است را پیگیری می‌کنیم.

فرهنگی در عین حال بر ضرورت حمایت عملی از تولید و سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه صنایع مولد و استراتژیک استان از سوی دولت و مجلس تاکید کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48nwm4