چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 17075
تاریخ انتشار: 1401/03/07 23:49
جام‌جهانی قطر یک فرصت ویژه کشاورزی و گردشگری برای ایران است

فرصت جذب سرمایه‌ از کشورهای عربی

با نزدیک شدن به جام‌جهانی ۲۰۲۲ و شایعاتی که مبنی بر برگزاری کمپ‌های تمرینی این تورنمنت بزرگ در جزیره کیش و قشم وجود دارد، این سوال مطرح است که آیا ایران نیز از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان سهمی خواهد داشت یا خیر؟ جام‌جهانی فوتبال یک رقابت بین‌المللی است که توسط تیم‌های ملی بزرگسالان از اعضای فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) نهاد فرمانروایی جهانی فوتبال برگزار می‌شود.

 این رقابت‌ها از زمان آغاز مسابقات در سال ۱۹۳۰ تاکنون، هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود. قهرمان فعلی این مسابقات فرانسه است که دومین عنوان قهرمانی خود را در مسابقات سال ۲۰۱۸ در روسیه به‌دست آورد. این مسابقات شامل مرحله مقدماتی است که طی ۳ سال پیش از مسابقات انجام می‌شود تا مشخص شود کدام تیم‌ها برای حضور در این رقابت‌ها واجد شرایط‌ هستند. در مرحله مسابقات، ۳۲ تیم از جمله کشورهای میزبان که به‌طور خودکار واجد شرایط‌ هستند برای کسب عنوان قهرمانی حدود یک‌ماه به‌رقابت می‌پردازند.

درآمدهای احتمالی قطر از مسافران جام‌جهانی

طبق آنچه در جام‌جهانی‌های گذشته اتفاق افتاده، گفته می‌شود احتمال می‌رود در طول برگزاری جام‌جهانی، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای تماشای بازی‌ها به قطر سفر کنند و هر مسافر به‌طورمتوسط، ۱۵روز در این کشور اقامت خواهد داشت. در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، هر نفر در طول سفر حدود ۵ هزار دلار هزینه کرده بود که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، این مبلغ به 6 هزار دلار می‌رسد. حالا با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که قطر تنها از مسافرانی که برای دیدن این بازی‌ها به این کشور مسافرت می‌کنند، حدود ۹ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، اما باتوجه به اینکه قطر کمتر از 3 میلیون نفر جمعیت دارد، به‌طورقطع نمی‌تواند از جمعیت ۱.۵ میلیون نفری مسافران پذیرایی کند و به‌همین‌دلیل باید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه هم کمک بگیرد. براساس آنچه گفتیم اگر با دیپلماسی ورزشی، کشورمان بتواند تنها ۵ درصد از این مسافران را جذب کند، می‌تواند در طول یک‌ماه نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد.

افزایش تعاملات تجاری ایران و قطر

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بااشاره به رقابت‌های جام‌جهانی قطر، خواستار تعاملات تجاری ایران و قطر شد و خاطرنشان کرد: جام‌جهانی قطر یک فرصت تجاری ویژه برای ما است تا توسط هیات‌ها و بازرگانان 2 کشور ایران و قطر، نسبت به عرضه فرآورده‌های کشاورزی نظیر انواع نوشیدنی‌ها و میوه‌های موردنیاز و همچنین ظرفیت‌های گردشگری ما در حوزه تاریخ و فرهنگ و درمان اقدامات مناسبی انجام بگیرد و بهره‌برداری مطلوبی از این فرصت در منطقه خاورمیانه و جهان داشته باشیم.به گزارش ایلنا، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در دیدار با هیات‌عربی که در شانزدهمین نمایشگاه دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته با هدف ایجاد تعاملات اقتصادی در بخش کشاورزی حضور یافتند، مطرح کرد: هیات‌عربی که از کشور عراق و قطر در این نمایشگاه حضور یافتند، در بازدیدی که داشتند و پس از جلسه‌ای که با این هیات تجاری انجام گرفت، مشخص شد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین ایران و کشورهای عربی وجود دارد تا در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه در فرآورده‌های آن و همچنین انتقال فناوری نیز تعاملات اقتصادی بیشتری شکل بگیرد.

وی در رابطه با ظرفیت‌های بخش کشاورزی ایران به‌منظور تعاملات بین‌المللی در این حوزه اشاره کرد و افزود: ایران به‌دلیل اقلیم‌های متنوع و همچنین ظرفیت‌های متعددی که در زمینه منابع انسانی متخصص دارد، از جایگاه ویژه‌ای به‌منظور همکاری تعریف‌شده در سطح بین‌الملل به‌ویژه با کشورهای همسایه در حوزه خلیج‌فارس برخوردار است.

عسکری بااشاره به اینکه مراودات و ارتباطات تنگاتنگ با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های ایران در حوزه بین‌الملل است، گفت: ظرفیت و فضاسازی در زمینه تبادلات اطلاعات و فناوری در بخش کشاورزی از جمله اقداماتی است که باید در یک برنامه زمان‌بندی نسبت به ایجاد و افزایش همکاری‌ها نیز دولت به آن توجه داشته باشد. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر ایجاد تعامل با کشورهای عربی به‌منظور جذب سرمایه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کشاورزی ایران، اظهار کرد: ایران دارای بیشترین امنیت سرمایه‌گذاری در سطح منطقه است و بستر مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران وجود دارد تا منابع مشترک ایجاد شود.

ورود بدون ویزا به قشم

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: گردشگران جام‌جهانی فوتبال می‌توانند بدون روادید به جزیره زیبای قشم وارد شوند.

به‌گزارش ایمنا، افشار فتح‌الهی در جلسه کمیته اجرایی جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در جزیره قشم اظهار کرد: فرصت‌سوزی سال‌های گذشته، فرصت ایجاد امکانات زیرساختی برای میزبانی از تیم‌های فوتبال حاضر در قطر را از ما گرفته است و در این مدت زمان کوتاه باید برای میزبانی شایسته از تماشاگران مسابقات برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: گردشگران می‌توانند بدون ویزا به 2 منطقه آزاد قشم و کیش وارد شوند و به‌همین‌دلیل مسئولیت اصلی پذیرایی از تماشاگران جام‌جهانی برعهده این 2 جزیره قرار دارد. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: باید در 3حوزه میزبانی از گردشگران، افزایش مبادلات تجاری و جذب سرمایه‌گذار برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم از فرصت جام‌جهانی بیشترین بهره را ببریم. فتح‌الهی تصریح کرد: حضور گردشگران جام‌جهانی فرصت خوبی برای معرفی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و صلح‌طلب ما به جهانیان است و با تدوین برنامه مناسب فرهنگی می‌توان آثار بسیار مثبتی در ذهن گردشگران برجای گذاشت.

آمادگی کیش برای جام‌جهانی

سعید محمد نیز با تاکید بر آمادگی کیش برای برگزاری این رویداد جهانی گفت: وزیر راه قطر و ایران در کیش نشست مشترک دارند تا علاوه بر بازدید از زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های میزبانی را نیز بررسی کنند.دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: با تقویت بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌های جزیره کیش تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از ظرفیت اقتصادی و گردشگری جام‌جهانی قطر استفاده کنیم. سعید محمد گفت: چند طرح زیرساختی در 2 هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شوند و با افتتاح این طرح‌ها، ظرفیت‌های میزبانی کیش برای مشارکت در جام‌جهانی قطر افزایش می‌یابد. سعیدمحمد گفت: ساخت و تکمیل چند هتل، باند و پایانه جدید فرودگاه، بندر و پایانه مسافری دریایی، زمین‌های ورزشی و سالن‌های بدنسازی با سرعت پیش می‌رود و برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده می‌شوند. هیاتی از کشور قطر در سفری 2 روزه به جزیره کیش از پروژه‌ها و امکانات ورزشی، گردشگری و حمل‌ونقلی منطقه آزاد کیش به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های این جزیره در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بازدید کردند. برگزاری نشست مشترک هیات ایرانی و قطری با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی؛ سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و وزیر حمل‌ونقل دولت قطر که به امضای صورت‌جلسه‌ای در حوزه‌های مختلف انجامید، از دستاوردهای این سفر است.

سخن پایانی

تا برگزاری بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی فوتبال تنها چند ماه مانده است. قرار است این رویداد بزرگ اقتصادی-ورزشی از تاریخ ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در همسایگی ایران یعنی کشور قطر برگزار شود. رویداد بزرگی که هرچند به‌ظاهر یک جشنواره ورزشی قلمداد می‌شود، اما در حقیقت، همواره این جنبه اقتصادی جام‌جهانی بوده که کشورهای جهان را به برگزاری چنین مراسم پرهزینه‌ای ترغیب می‌کند. در این میان، همسایگی ایران با قطر و وسعت کم این کشور، فرصت‌های اقتصادی متفاوتی را برای ایران در خود نهفته دارد که توجه به زوایا و تنوع آن می‌تواند سود خالصی را از این جشنواره نصیب ایران کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488jnm