-

توسعه تجدیدپذیرها با کمک رمز ارز

مهرداد داوری‌فر- کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر

صنعت رمزارز چند سالی است در کشور پا گرفته و وزارت صمت یک‌سری مجوز برای فعالیت آن صادر کرده است اما مشکل این صنعت در کشور توسعه سریع کمبود برق در زمان پیک بار است که باعث کند شدن و توقف فعالیت قانونی این صنعت شده است.
ازآنجاکه به خاطر اقتصاد مریض و توجیه‌ناپذیری سرمایه‌گذاری در صنعت برق این صنعت دچار پیری و فرسودگی شده و بروزرسانی نشده، سرمایه‌گذاری جدیدی هم در دهه قبلی اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین در تابستان پیش‌رو با کمبود شدید حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار مگاواتی برق روبه‌رو خواهیم شد.
در این شرایط بد اقتصادی صنعت برق شاید تنها تعرفه‌ای که از نرخ برق تمام‌شده ما بیشتر بود و کمکی به چرخاندن چرخ اقتصادی صنعت برق و تولید‌کننده برق می‌کرد تا هم درآمدی ارزی داشته باشد و هم امکان خرید قطعات یدکی باوجود تحریم‌ها با استفاده از تراکنش‌های بلاک‌چینی ایجاد کند، تعرفه برق رمزارزها بود. اما متاسفانه به‌دلایل مختلف محقق نشد و این فرصت برای صنعت برق از دست رفت.
با این حال در این زمینه راهکارهایی به وزارت نیرو ارائه کردیم تا صددرصد تامین برق و انرژی این صنعت از روش‌های تولید برق تجدیدپذیر انجام شود. فواید این طرح این بود که به‌طور مثال با احداث نیروگاه خورشیدی منجر به اشتغالزایی و در ساعات پیک، تامین‌کننده برق می‌شد که ۲۰ تا ۲۵ درصد برق آن را خودش استفاده می‌کند.
با این روش، ضمن ارزآوری و به‌عبارتی صادرات غیرمستقیم برق که ارز آن در سامانه نیما نیز ثبت خواهد شد، کمک شایانی به توسعه تجدیدپذیرها می‌شود.
همچنین با این روش به‌طور رایگان، سیستم رزرو انرژی مانند تلمبه‌ای ذخیره‌ای (مثال عینی، سد تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه‌بیشه) است که در شب که نیاز شبکه به برق کمتر است، توسط پمپ آب را به بالادست پمپاژ کرده و در روز و ساعات پیک در توربین برق تولید و به شبکه تزریق
می‌کند.
این مسئله را مقایسه کنید برای استحصال یک مگاوات برق پیک نیاز با روش تلمبه‌ای ذخیره‌ای دولت که باید تقریبا ۲۰۰۰ دلار به ازای هر کیلووات برای آن سرمایه‌گذاری کند اما در این روش، سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پیک بار به کمک شبکه می‌آید.
متاسفانه با مراجعات زیاد و حتی اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران به وزارت نیرو و ساتبا، این طرح هنوز اجرایی نشده، چراکه ساختارها و دستورالعمل‌های اجرایی آن دچار کج‌سلیقگی مدیران و مسئولان غیرمتخصص شده و از اصل قضیه که تامین برق ساعات پیک به‌وسیله این طرح با هزینه‌ای سرمایه‌گذاران بود، دور ماندیم.
پیامدهای این کم‌کاری که شاید مصادیق ترک فعل بالانبردن سهم تجدیدپذیرها برای تامین برق پیک تابستان توسط مسئولان را نیز برای آن بتوان در نظر گرفت، باعث بی‌برقی مردم در تابستان پیش‌رو است.
متاسفانه هنوز هم این مشکل با توجه به مراجعات متعدد به ساتبا حل‌نشده و باوجود اینکه دستورالعمل اجرایی، ناقص و بدون مشورت با بخش خصوصی صادر و از سوی معاونت انرژی ابلاغ‌شده اما حتی همان دستورالعمل را ساتبا نپذیرفته و با تفاسیر گوناگون مانع از توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر شده است.
امیدواریم مسئولان متخصص فکری به حال تامین برق در زمان پیک مصرف کرده تا بتوانند نقش خود را در توسعه صنعت تجدیدپذیر به بهترین نحو ایفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*