یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 96499
تاریخ انتشار: 1402/08/13 10:49

عزم ایران برای مقابله با تولید مواد در همسایه شرقی

افغانستان همواره به عنوان بزرگترین تولیدکننده و قطب جهانی در بحث تولید مواد مخدر شناخته شده است؛ به‌گونه‌ای که براساس اعلام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در افغانستان تولید و قاچاق مواد مخدر طی دو دهه گذشته نزدیک به ۵۰ برابر شده است
عزم ایران برای مقابله با تولید مواد در همسایه شرقی

عصراقتصاد: اما با این وجود ۱۴ فروردین ماه سال گذشته بود که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان با صدور یک فرمان تازه، کاشت خشخاش را در سراسر کشورش ممنوع اعلام کرد و هشدار داد که تخلف از این فرمان، پیگرد و مجازات خواهد داشت.

براین اساس به تمام مردم خبر داده شد که از تاریخ صدور این فرمان کاشت خشخاش در افغانستان به گونه مطلق ممنوع است و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن تخلف کند.

چندی پیش نیز محمد بیات- پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با استناد به گزارش سال ۲۰۲۳ دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و موسسه انگلیسی «الکیس»، از افزایش تعداد آشپزخانه‌های تولید شیشه در افغانستان خبر داد و گفت: طالبان در بیانیه‌های دیپلماتیک و کنفرانس‌های خبری سعی دارد خود را دولتی مخالف کشت، تولید و ترانزیت مواد نشان دهد. برخی کارشناسان معتقدند میزان نفوذ اقتصاد مخدری در حیات سیاسی افغانستان به قدری زیاد است که هیچ دولتی به راحتی امکان کنار گذاشتن این منبع درآمد غیررسمی را ندارد.

وی افزود: براساس گزارش‌های دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل، حدود ۹۰ درصد مت‌آمفتامین کشف شده در سطح جهان مربوط به بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۷ ـ ۲۰۲۱ است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده در خصوص کشفیات مواد مخدر در سال ۲۰۲۲ به نظر می‌رسد قاچاق در این بازارهای سنتی تثبیت شده اما در مکان‌های دیگر مانند جنوب غربی آسیا، خاورمیانه، جنوب شرقی و غرب آفریقا نیز گسترش یافته است.

با کشف آزمایش‌های مخفی مت‌آمفتامین در جنوب غربی، جنوب و غرب آفریقا به نظر می‌رسد که دیگر تولید این مواد محدود به بازارهای موجود نیست. نکته کلیدی آن است که نشانه‌های زیادی در خصوص تولید مت‌آمفتامین در افغانستان و گسترش قاچاق آن از طریق جنوب آسیا به بازارهای اروپا، اقیانوسیه و سایر مناطق اروپا وجود دارد.

پیش‌سازهایی به غیر از افدرین و سودوافدرین، همچون فنیل و پروپانون معمولا در مناطق فرعی برای تولید مت‌آمفتامین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس تحقیقات صورت گرفته با وجود وعده‌های طالبان برای قطع شریان قاچاق مواد، هنوز شریان انتقال مواد به کشورهای همسایه و انتقال از طریق مسیر بالکان به بازارهای اروپای غربی و مرکزی ادامه دارد.

داده‌های اخیر حاکی از این نکته است که قاچاق مواد مخدر افغانستان به شکل قابل توجهی در مسیر جنوب جهان به سمت جنوب آسیا و آفریقا افزایش یافته و افزایش کشفیات هروئین و مورفین مرتبط با افغانستان اکنون در مسیر جنوبی به رقم قابل توجهی رسیده است. در مسیر شمالی نیز روند انتقال مواد به بازار روسیه و آسیای مرکزی نیز مانند قبل ادامه دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/485wxk