جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 20196
تاریخ انتشار: 1401/08/04 06:50

تولید توان رقابت با قاچاق را ندارد

سعید جلالی‌قدیری -دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، متولی اصلی اعلام رقم قاچاق است، اما میان بخش خصوصی و این ستاد، شکاف بسیار زیادی در رقم اعلامی قاچاق وجود دارد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق پوشاک را حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار برآورد میکند، اما بخش خصوصی به هیچ عنوان این عدد را قبول ندارد. بسیاری از تولیدکنندگان بازار معتقدند کشور ما مانند بسیاری از کشورها، توان رقابت و حتی مقابله با کالای قاچاق را ندارد. بهعنوان مثال، تیشرت یقهگرد در بازار ایران ۹۰ هزار تومان است که البته بستگی به کیفیت آن دارد و ما کف نرخ بازار را در نظر میگیریم. زمانی که وارد بازار قاچاق پوشاک میشوید، همان تیشرت را در بازار عمده میتوان یک دلار خرید و فروش کرد؛ یعنی همین کالا حدود ۳۰ هزار تومان به فروش میرسد. با توجه به این اختلاف قیمت در تولید داخل و کالای وارداتی، چگونه میتوان با بازار کالای قاچاق مقابله کرد؟ حتی بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک مانند چین و بنگلادش هم توان مقابله با کالای قاچاق را ندارد.

در این بین، باید به زمان مصرف تولیدات پوشاک نیز توجه کرد. گاهی کسادی بازار پوشاک از کالای فاسد شدنی نیز بدتر است و آسیب بیشتری به تولیدکننده میزند، زیرا اگر فصل استفاده پوشاک تولیدی یک فصل تمام شود، دیگر محصول به کالای استوک تبدیل میشود و به اصطلاح عامیانه، از مد میافتد. در این شرایط، فروشنده مجبور میشود کالای تولیدی را سال بعد بهعنوان استوک بفروشد. بهطور مثال، تیشرتی که ۹۰ هزار تومان بود را نصف قیمت میفروشند و این موضوع برای اقتصاد ما بسیار خطرناک است. به این ترتیب میتوان گفت ایران بارانداز کالاهای استوک در همه زمینههاست. بهدلیل وضعیت بد و نابسامان اقتصادی در کشور و نبود نظارت، همین قوانین دستوپا شکسته هم اجرایی نشده و در نهایت تاثیر قابلتوجهی بر کنترل بازار پوشاک ندارد.

در آسیبشناسی مشکلات بازار پوشاک به چند عامل برمیخوریم؛ نخست آنکه کشور ما فرماندهی و سیاستگذاری واحد در حوزه تجارت بازرگانی و تولید پوشاک را ندارد. بهعنوان مثال در موضوع قاچاق چند نهاد تصمیمگیری میکنند و در نهایت هیچ نهادی مسئولیت بروز قاچاق را نمیپذیرد.  با وجود تمام مشکلات، کشور ما اکنون هم دارای تولیدکنندگان پوشاک قوی است، اما چرا پوشاک به قیمت مناسب بهدست مصرفکنندگان نمیرسد؟ به این علت که زنجیره تولید ما زنجیره ناکارآمد، طولانی و گرانقیمتی است. بهدلیل تورم داخلی بالا، هزینههای تولیدکنندگان ایرانی قیمت تمامشده کالا بالاتر از نرخ کالای خارجی است. از سوی دیگر، در بسیاری از موارد تولیدکننده قادر به تامین نقدینگی موردنیاز برای تولید نیست. این عوامل باعث میشود تولیدکنندگان داخلی قادر به تولید کالای رقابتپذیر نباشند.  این عوامل، دست به دست هم داده تا امروز آمار قاچاق پوشاک بالاتر از تولید باشد. چنانچه گفته میشود بیش از ۴۰ درصد کالاهای موجود در بازار، قاچاق است؛ در نتیجه حدود ۳هزار میلیارد تومان قاچاق پوشاک داریم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45awax