پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 3671
تاریخ انتشار: 1400/07/26 12:12
نیروگاه‌های «فولاد» ‌به بهره‌برداری می‌رسند

سهم ۱۵۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه از تولید برق

تفاهمنامه همکاری وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی از طریق احداث نیروگاه جدید و تکمیل سیکل نیروگاه‌های موجود توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی با حضور وزرای این دو وزارتخانه امضا شد.

 در این تفاهمنامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی تا قبل از تابستان ۱۴۰۳ پس از زمان صدور تمامی مجوزها و قراردادهای مورد نیاز اقدام خواهد کرد. اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد نیروگاه جدید اختصاصی است و سرمایه‌گذاران مجاز به انتخاب مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری هستند. وزارت نیرو در این تفاهمنامه متعهد شده حداکثر در مدت ۲ هفته طرح کلی اتصال به شبکه نیروگاه‌های جدید را به سرمایه‌گذاران اعلام کند.

براساس این گزارش، تمامی مجوزهای مورد نیاز احداث نیروگاه اعم از محیط زیست، آب، اتصال به شبکه سوخت و... توسط وزارت نیرو و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاران در زمان حداکثر ۲ ماه اخذ می‌شود. وزارت نیرو نیز نسبت به اخذ مصوبه تخصیص سوخت این نیروگاه‌ها مطابق با تعرفه سوخت نیروگاهی از کمیته سوخت وزارت نفت طی مدت یک ماه اقدام می‌کند.

توسعه فولاد بی‌توجه به زیرساخت‌ها

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از سهم ۱۵۰۰ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه در احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی کشور خبر داد و گفت: شرکت فولاد مبارکه در صدد است بخشی از سهم خود در تحقق این طرح را از طریق نیروگاه خورشیدی و بخش دیگری از آن را به وسیله نیروگاه حرارتی در دستور کار قرار دهد تا ظرف ۳ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین امضای تفاهمنامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن که با حضور سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: طی سال‌ها و دهه‌های گذشته توسعه‌های خوبی در صنعت کشور به‌ویژه زنجیره فولاد را شاهد بودیم اما متناسب با آن در توسعه زیرساخت اقدامی انجام نشده و اکنون با کمبود در حوزه انرژی و مواد اولیه مواجه شده‌ایم. رشد و سرمایه‌گذاری متناسب با میزان تولید در حوزه‌های زیرساختی امری ضروری است.

به گفته وی، صنایع بزرگ برای تامین انرژی برق، آب، گاز و مواد اولیه با کمبود مواجه هستند؛ به‌عنوان مثال، در حوزه برق حدود ۱۴ هزار مگاوات کسری ظرفیت در کشور وجود دارد که البته برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا بخش اصلی این کسری توسط صنعت جبران شود و صنایع بزرگ معدنی و کشور بخشی از سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی را که برطرف‌کننده نیاز و مشکل خودشان خواهد بود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره نقش این شرکت در اجرای طرح احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه به سهم خود متعهد شده تا ۱۵۰۰ مگاوات از این کسری را جبران کند؛ با چنین اقدامی شرکت فولاد مبارکه علاوه‌بر رفع نیاز خود، می‌تواند بخشی از مشکلات شبکه را نیز رفع کند.

وی اذعان کرد: شرکت فولاد مبارکه در صدد است تا بخشی از سهم خود در تحقق این طرح را از طریق نیروگاه خورشیدی و بخش دیگری از آن را با احداث نیروگاه حرارتی در دستور کار قرار دهد تا طی ۳ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو انتظار داریم تا معین بخش صنعت باشند و صرفا تنها به برگزاری جلسات تفاهمنامه و ایجاد تکلیف برای بخش صنعت اکتفا نشود؛ به این شکل که هر چند ماه یک بار جلساتی برگزار شده و از میزان پیشرفت پروژه‌ها و موانع پیش روی آن مطلع شوند. به گفته طیب‌نیا، در ایران اجرای پروژه‌ها بیشتر از مدت مشخص و پیش‌بینی شده، زمان می‌برد که در نهایت ضمن داشتن هزینه بالا، منافع پروژه را با مشکل روبه‌رو می‌کند؛ بنابراین لازم است تا روند کار رصد شده و مشکلاتی همچون دریافت مجوز و موانع بروکراسی برطرف شود تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم‌.

سخن پایانی

در طول سال‌های گذشته زیرساخت‌های صنعت برق متناسب با رشد ظرفیت صنایع، توسعه نیافته است؛ بر همین اساس نیز در طول ۲ سال گذشته شاهد خاموشی‌های متوالی و تامین نشدن برق صنایع بوده‌ایم که خسارات عمده‌ای را به روند تولید در صنایع وارد کرده است. بر همین اساس نیز برای جبران کمبودهای زیرساختی در تامین برق و توان محدود وزارت نیرو برای جبران مقرر شده ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن در قالب ۱۴ پروژه بزرگ احداث شود. شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در فرآیند احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در قالب ۱۴ پروژه بزرگ مشارکت دارند. پروژه احداث مورد بحث تا ۳ سال آینده تکمیل و‌ نهایی خواهد شد. در همین حال باید خاطرنشان کرد این نخستین‌بار است که احداث این میزان ظرفیت نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاران این پروژه مصرف‌کنندگان عمده برق (شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی) هستند و این انگیزه را برای تامین برق مطمئن و پایدار برای آنها بیشتر می‌کند. شرکت فولاد مبارکه نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز کشور، نقش و جایگاه ویژه‌ای را در تامین نیاز صنایع از برق برعهده دارد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zpvn2