جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 8195
تاریخ انتشار: 1400/09/23 13:37

علت اصلی بیشتر سوانح جاده‌ای چیست؟

مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است عامل اصلی در بیشتر سوانح جاده‌ای، عامل انسانی است اما جاده‌های کشور هم به‌دلیل مشکل مالی و گرانی قیر، از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در شأن مردم ایران نیست.

مجید صباغ‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل وقوع حوادث و سوانح جاده‌ای در روزها و ماه‌های اخیر، اظهارکرد: این‌گونه نیست که همه جاده‌ها و سیستم حمل‌ونقل ایراد داشته باشد. رانندگی با سیستم حمل‌ونقل، اصول و قواعد خودش را دارد.

تصادف مینی‌بوس دانش‌آموزان که رخ داد به این علت بود که در شرایطی که هوا مه‌آلود و مینی‌بوس در حال حرکت است، اگر راننده هوشیار نباشد و به جلو توجه نکند نمی‌توان گفت مینی‌بوس فرسوده بوده یا جاده مشکل داشته و این مسئله را براساس گزارش پلیس‌راه اعلام کرده است.

وی افزود: نمی‌گویم جاده‌های کشور همه خوب هستند یا مشکلی ندارند، چراکه مشکلات مالی سبب‌شده کیفیتی که مطلوب‌مان است و در شأن مردم ایران است، نباشد. این ایراد در جاده‌های کشور به دلایلی مانند نرخ بالای قیر وجود دارد و نمی‌توانیم همه آنها را نگهداری کنیم. اما در تصادفات جاده‌ای عامل انسانی، اثرگذارترین عامل است. به‌عنوان مثال، عامل تصادف مینی‌بوس دانش‌آموزان و عامل تصادف اخیر در آزادراه قم-کاشان به همین دلیل بود. راننده اعلام کرد نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد و هوشیار نبودم.

مدیرکل ایمنی ترافیک و ایمنی حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: قاعدتا اگر در جاده برفی حرکت می‌کنید، باید با زنجیرچرخ حرکت کنید. در این شرایط یک راننده می‌تواند با زنجیرچرخ حرکت کند و با آرامش به مقصد برسد و می‌تواند بدون زنجیرچرخ حرکت و در جایی گیر کند. این دو حالت می‌تواند رخ بدهد؛ بنابراین در تصادف‌های اخیر عامل اصلی انسانی بوده است. صباغ‌زاده در پاسخ به اینکه آیا استاندارد نبودن جاده‌های کشور و فرسودگی ناوگان به‌ویژه مینی‌بوس عاملی برای وقوع این حوادث و سوانح جاده‌ای نیست، گفت: به‌عنوان مثال، باید پرسید خبرنگارانی که چند ماه پیش برای بازدید سدی به سفر رفتند و آن حادثه برایشان رخ داد، به چه صورتی سوار آن اتوبوس شدند و حرکت کردند؟ آیا تمام مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌هایی که مسافر سوار می‌کنند، لیست مسافر تهیه می‌کنند آیا همه آنها از مجاری قانونی استفاده می‌کنند؟ آیا همه آنها استانداردها را رعایت می‌کنند و از مراجع مسئول و مربوط مجوز می‌گیرند؟

صباغ‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا سازمان راهداری نباید بر همه این فرآیند نظارت کافی را داشته باشد، اظهارکرد: این مسائل دستورالعمل و ضابطه دارد اما اینکه ما در جاده‌ها برویم و بپرسیم رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس لیست مسافر دارند یا خیر، وظیفه ما نیست و ما باید حرکت‌هایی که در پایانه‌های مسافربری تعریف‌شده را کنترل کنیم و این کار انجام می‌شود.

لیست مسافران کنترل می‌شود اما وقتی بدون هماهنگی و بدون رعایت مجاری قانونی این اتفاق می‌افتد در جایگاهی نیستیم که ببینیم نیمه‌شب مینی‌بوسی در جاده فرعی حرکت کرده و جلوی آن را بگیریم. نظارت‌هایی که سازمان راهداری انجام می‌دهد در مبادی مانند پایانه‌هاست اما نظارت‌های بین‌جاده‌ای را باید از پلیس‌راه بپرسید.

مدیرکل ایمنی حریم و مدیرکل ایمنی ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: آن چیزی که قانونمند است اینکه برای مواردی که کارت هوشمند صادرشده اگر تخلفی رخ دهد، مسلما در قالب کمیسیون برخورد تخلفات حمل‌ونقل عمومی با متخلفان برخورد جدی و قانونی می‌شود اما مواردی هم وجود دارد که خارج از این چارچوب فعالیت انجام می‌شود و اگر اتفاق و حادثه‌ای رخ دهد متوجه می‌شوید که یک اتوبوس یا مینی‌بوس در جاده‌ای حرکت کرده، بدون اینکه از مجاری قانونی مجوزی برای تردد داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zdxz2