شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 102168
تاریخ انتشار: 1402/10/17 10:35

سایه ابهام تجدید ارزیابی بر سر بورس / دو عاملی که بازار سهام را گرم نگه می دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: سال مالی بسیاری از شرکت‌ها که ۳۰/۹ بودند به پایان رسیده است. از طرفی گزارش ۹ماهه آن دست از شرکت‌ها که سال مالی‌شان اسفندماه است هم تا حدودی منتشر شده است؛ بنابراین بیشتر تمرکز فعالان بازار در این روزها بر کدال است تا عملکرد شرکت‌ها را در سودسازی رصد کنند.
سایه ابهام تجدید ارزیابی بر سر بورس / دو عاملی که بازار سهام را گرم نگه می دارد

تجدید ارزیابی به بیان ساده به معنای به‌روز کردن ارزش دارایی‌های شرکت‌ است. درواقع افزایش مبلغ دفتری یک دارایی درنتیجه تجدید ارزیابی آن مستقیماً تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در ترازنامه به‌عنوان بخشی از حقوق صاحبان نمایش داده می‌شود.

در همین راستا محمدحسین عسگری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه مطرح کرد: بازار در واقع اکنون در حال عیارسنجی قول‌ها و اخبار تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگ است. بی‌شک درصورتی‌که مواردی اعلامی (فعلاً در قالب شایعه و زمزمه در بازار است) عملی شود، انگیزه بسیاری را جهت خرید برای فعالان ایجاد می‌کند. در واقع بورس به دنبال نتیجه مباحث تجدید ارزیابی شرکت‌های همچون شرکت مخابرات ایران یا شرکت فولاد حتی مباحث بانک‌ها و شستا است. دراین‌بین با انتشار اخبار تجدید ارزیابی بازار رشدی را به خود دید؛ اما برای رشد بیشتر از این (باتوجه‌به سلب اعتمادی که در این روزها رخ‌داده است) باید این وعده‌ها عملی شود.

 

عسگری

 وی ادامه داد: در وزارت اقتصاد جلسه‌ای با حضور وزیر و مدیران عامل هلدینگ‌های برگزار شد. بیشتر فعالان در انتظار تحرکات مثبت در زمینه تجدید ارزیابی هستند؛ چراکه بر این باور هستم که محرکت اصلی بازار تا انتهای سال همین اخبار منتشره در خصوص تجدید ارزیابی و اقدامات عملی پیرامون آن است.

 این فعال بازار سهام با اشاره به اتمام فصل پاییز گفت: سال مالی بسیاری از شرکت‌ها که ۳۰/۹ بودند به پایان رسیده است. از طرفی گزارش ۹ماهه آن دست از شرکت‌ها که سال مالی‌شان اسفندماه است هم تا حدودی منتشر شده است؛ بنابراین بیشتر تمرکز فعالان بازار در این روزها بر کدال است تا عملکرد شرکت‌ها را در سودسازی رصد کنند و با پیش‌بینی‌ها تطابق دهند. اتفاقی که به نظر مثبت می‌آید (باتوجه‌به زمستان معتدل‌تر و شاید مدیریت بهتر منابع گازی که رخ داد) پیش‌بینی قطعی گاز بسیاری از شرکت‌ها در فصل پاییز بود که رخ نداد حتی گمان می‌رفت که تولید این شرکت‌ها تحت‌تأثیر قرار گیرد که شاهد آن هم نبودیم. با بررسی گزارش‌های ماهانه ماه قبل و اخباری که از شرکت‌ها به گوش می‌رسد، قطعی‌ها کمتر از حد انتظار بود. دراین‌بین تلفیق دو موضوع تجدید ارزیابی و گزارش‌های ۹ماهه خوب شاید زمستان گرمی را در بازار سرمایه رقم بزند حتی بهتر از فصل پاییز و تابستان هم باشد.

 عسگری در بخش پایانی سخنان خود تشریح کرد: بازار سهام همچنان منتظر انتشار گزارش‌های ۹ ماه هستند، شاید هم برخی از شرکت‌های که عملکرد بهتری داشتند رونق گیرند. البته امکان دارد شرکت‌های که ضعیف‌تر بودند درگیر اصلاح قیمتی شوند. در واقع موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌ها را در بورس غربالگری می‌کند و شرکت‌های که سریع‌تر و میزان بیشتری در این حوزه اطلاع‌رسانی کنند بی‌شک با اقبال بیشتر سهام‌داران مواجه می‌شوند و بر عکس این موضوع هم این موضوع هم رخ می‌دهد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjww6