جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 104020
تاریخ انتشار: 1402/11/15 17:41
در جلسه هم اندیشی با مدیران صنایع بزرگ استان های خراسان در خصوص گذر از اوج بار 1403مطرح شد

حمایت همه جانبه دولت از احداث نیروگاه های تجدید پذیر

به منظور هم اندیشی با مدیران صنایع بزرگ استان‌های خراسان در خصوص چگونگی گذر از اوج مصرف برق در تابستان 1403 و ارائه راهکارهای مختلف در این خصوص، در آستانه فرارسیدن دهه مبارک فجر جلسه ای با حضور مدیران شرکت برق منطقه ای خراسان و مدیران صنایع بزرگ در مشهد برگزار شد.
حمایت همه جانبه دولت از احداث نیروگاه های تجدید پذیر

به منظور هم اندیشی با مدیران صنایع بزرگ استان‌های خراسان در خصوص چگونگی گذر از اوج مصرف برق در تابستان 1403 و ارائه راهکارهای مختلف در این خصوص، در آستانه فرارسیدن دهه مبارک فجر جلسه ای با حضور مدیران شرکت برق منطقه ای خراسان و مدیران صنایع بزرگ در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خراسان در این جلسه که جمعی از مدیران و معاونین این شرکت نیز حضور داشتند مهندس محمودی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان با اشاره به میزان سرمایه گذاری دولت در دوسال اخیر در صنعت برق کشور اظهار داشت: در این مدت بیش از 8 هزار مگا وات نیروگاه حرارتی به شبکه برق کشور افزوده شده است که به نوبه خود یک رکورد محسوب می شود. وی خاطرنشان ساخت: رشد مصرف در کشور سالانه بیش از 6 درصد می باشد که به نظر می رسد باید نگاه جدیدی در تولید انرژی و نحوه مصرف صورت گیرد.
مهندس محمودی با اشاره به اینکه اغلب نیروگاه‌های کشور از سوخت فسیلی مانند گاز استفاده می کنند اظهار داشت: باتوجه به محدودیت های تولید گاز، در صورتی که نگاه تحولی در خصوص احداث نیروگاه ها نداشته باشیم درآینده با مشکل مواجه خواهیم شد .
همچنین وی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به سمت احداث نیروگاه های تجدید پذیر در حرکت است اظهار داشت : با قوانین جدیدی که از سوی مجلس و دولت تصویب شده است سرمایه‌گذاران با خیال راحت می توانند در احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر وارد شوند و نگران برگشت سرمایه خود نباشند . 
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت : صنعت  متوجه وضعیت فعلی شده است که دیگر نمی شود با رویه‌های گذشته انرژی تولید کرد و باید یک سری از تغییرات را پذیرفت . وی در این خصوص اظهار داشت : در حال حاضر 90 هزار مگا‌وات ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشور داریم که بیش از 90 درصد آن نیروگاه حرارتی می باشد، این نیروگاه‌ ها سوخت فسیلی اعم از گاز ، گازوئیل و مازوت نیاز دارند که باتوجه به محدودیت گاز در کشور و آلایندگی محیط زیستی سایر سوخت ها، در سالهای اخیر قوانین مهمی در خصوص تغییر رویه تولید انرژی در کشور تصویب شده  و پشتوانه اجرایی آن نیز مصوب گردیده است . مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان در این رابطه خاطر نشان ساخت : یکی از قوانین مهمی که تصویب شده،  تولید یک درصد انرژی مصرفی  صنایع بزرگ توسط نیروگاه های تجدید پذیر می باشد که در این خصوص تشویق های مهمی برای صنایع  جهت حرکت به این سمت مصوب شده است؛ که خرید تضمینی تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر از جمله این اقدامات می باشد . 
مهندس محمودی در ادامه بیان نمود : طبق آمار اعلام شده توسط متخصصین ذیربط، قیمت جهانی پنل های خورشید در حال کاهش می باشد که این امر نیز یک فرصت برای توسعه نیروگاهای خورشیدی است و در کنار آن وجود تونل های مهم باد در کشور به ویژه در استانهای خراسان می تواند در توسعه این نوع نیروگاه‌‌ها دارای اهمیت باشد .
وی به منافع ارزشمند در خصوص احداث نیروگاه های تجدید پذیر اشاره کرد و اظهار داشت : دولت علاوه بر تصویب قوانین حمایتی در صورتی که مازاد بر یک درصد، سرمایه گذاری و تولید انرژی تجدید پذیر از سوی صنایع صورت گیرد این تولید اضافی از سوی دولت با قیمت‌های خوبی خریداری خواهد شد و اقدام دیگر را، راه اندازی تابلوی بورس سبز نامید که مشوقی برای خرید و فروش مازاد انرژی های تجدید پذیر می باشد .
همچنین مهندس محمودی بیان نمود حمایت از شهرک های خورشیدی و تصویب قوانینی برای توسعه انرژی های تجدید پذیر در شهرک های صنعتی از جمله اقدامات دیگر در این حوزه می‌باشد . 
وی در پایان اظهار امید واری کرد  با احداث نیروگاه های تجدید پذیر در کشور نا ترازی تولید انرژی در کشور حل شود .
در این همایش مدیران صنایع راه کارهای مختلفی برای عبور از پیک مصرف سا ل آینده ارائه نمودند. به منظور هم اندیشی با مدیران صنایع بزرگ استان‌های خراسان در خصوص چگونگی گذر از اوج مصرف برق در تابستان 1403 و ارائه راهکارهای مختلف در این خصوص، در آستانه فرارسیدن دهه مبارک فجر جلسه ای با حضور مدیران شرکت برق منطقه ای خراسان و مدیران صنایع بزرگ در مشهد برگزار شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wj59d