-
در همایش فرصت‌های توسعه صادرات به استان‌های جنوبی عراق تاکید شد

معرفی محصولات ایرانی در نمایشگاه‌های عراق

به همت سازمان توسعه تجارت ایران، همایش فرصت‌های توسعه صادرات به استان‌های جنوبی عراق برگزار شد.

مدیرکل دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت هدف از برگزاری همایش فرصت‌های توسعه صادرات به استان‌های جنوبی عراق را آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران با استان‌های جنوبی عراق و ارائه راهکار برای افزایش تجارت با این استان‌ها خواند و گفت: این همایش با حضور نمایندگان دولت و بخش‌خصوصی و تجار و بازرگانان دو کشور برگزار شد.


فراهم‌سازی زیرساخت‌های بانکی و صنعتی
فرزاد پیلتن در این همایش با بیان اینکه از مهم‌ترین نیازها و بسترهای لازم برای رسیدن به اهداف تجاری دو کشور، ایجاد زیرساخت‌های تجاری است، گفت: ما باید زیرساخت‌های بانکی و صنعتی را برای تحقق آن فراهم کنیم.
به گزارش سازمان توسعه تجارت، وی با بیان اینکه خوشبختانه در بسیاری از زمینه‌ها این شرایط فراهم شده، افزود: ما دو حوزه داریم که حوزه زیرساخت‌های تجاری است و از آنجا که استان‌های عراقی و پایانه‌های مرزی در خوزستان متمرکز هستند، امیدواریم اتاق بازرگانی آن استان به تقویت این حوزه‌ها کمک کند.
مدیرکل دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: دولت در تلاش است تا اتصال ریلی بین ایران و عراق تسهیل شود؛ همچنین لازم است که پایانه مرزی چزابه و شلمچه به صورت مدیریت واحد اداره شوند. پیلتن با بیان اینکه بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند با برگزاری نمایشگاه به تقویت روابط کمک کنند، افزود: در تمام نمایشگاه‌های عراق، پاویون‌های ایران وجود دارد و نمایشگاه‌های خصوصی نیز در عراق خواهیم داشت، همچنین در تلاش هستیم با برگزاری نمایشگاه در کشور عراق، محصولات ایرانی را معرفی کنیم. وی افزود: رویکرد این همایش تخصصی‌تر، محدودتر و حرفه‌ای‌تر است و در تلاش هستیم تمرکز بیشتری روی قسمت‌های جنوبی عراق داشته باشیم و به استان‌های دیگر عراق نیز توجه کنیم.


ظرفیت تجارت ایران و عراق
مدیرکل دفتر عربی افریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری ایران و عراق حداقل ۳۰ میلیارد دلار است. پیلتن اظهارکرد: ما در سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان متولی تجارت خارجی کشور، معتقدیم ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق دست‌کم ۳۰ میلیارد دلار است. مدیرکل دفتر عربی افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در بخش‌های صادرات، واردات و خدمات فنی‌مهندسی و در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک ترانزیت و حتی سوآپ برخی محصولات این امکان وجود دارد که بتوانیم همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور را در بالاترین سطح محقق کنیم.


صادرات ۸ میلیارد دلاری ایران به عراق
سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماه نخست امسال، بیش از ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.
سیدروح‌اله لطیفی، در همایش فرصت‌ها و راهکارهای توسعه صادرات به استان‌های جنوب عراق، اظهار کرد: اشتراکات فراوان بین دولت ایران و عراق باعث شده صادرات غیرنفتی ما از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد و برای امسال نیز همین میزان قابل‌پیش‌بینی است.
وی افزود: صادرات ما در سال ۸۰ تقریبا ۱۴۵ میلیون دلار بود و در سال ۸۴ نخستین جهش را با یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار را شاهد بودیم که در سال‌های بعد با شیبی مناسب به ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسید و جهش دوم در سال ۸۸ با صادرات ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داد.
لطیفی در ادامه گفت: سومین جهش صادرات به عراق، ضمن حفظ مسیر رشد، در سال ۹۱ بود که صادرات کشورمان در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۹۷ با ۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است. سخنگوی گمرک گفت: در ۱۱ ماهه نخست امسال، بیش از ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۱۷ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش رشد داشته که ۲۵ درصد وزن و ۱۹ درصد ارزش کل صادرات ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تنی به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلاری کشور را در این مدت به خود اختصاص داده است.


رشد واردات از عراق
لطیفی درباره واردات از عراق گفت: واردات ۱۱ ماهه کشور از عراق به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده که این میزان از لحاظ حجم، بیشتر از واردات کشورمان از عراق در ۲۰ سال گذشته بوده که در مجموع واردات ایران در دو دهه ۸۰ و ۹۰ یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده است.
لطیفی در پایان تاکید کرد: اجرای کنوانسیون تیر و حمل یکسره کالا بین دو کشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه‌ای، بسته‌بندی مناسب، برنامه‌ریزی تولید براساس بازارهای هدف و تولید کالاهای با ارزش‌افزوده بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق می‌تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد.


لزوم شناساندن محصولات ایرانی به تجار عراقی
عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره نیز با بیان اینکه یکی از علل افزایش نیافتن تبادلات تجاری بین دو کشور، عدم‌شناخت تجار عراقی از ایران و محصولات ایرانی است، گفت: باید با برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های دائمی در زمینه نفت، آب، گاز و تجهیزات کشاورزی و لوازم خانگی به افزایش تبادلات تجاری دو کشور کمک کنیم. وی درباره مشکلات، موانع و راه‌حل‌ها برای ارتباط بیشتر بین دو کشور، بیان کرد: ایران در چند دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته اما مشکلاتی مانند تعرفه‌های گمرکی، بسته بودن مرزها، محدودیت‌های صادراتی، ترمیم سنجش محصولات در ایران، مشکل تعامل بین تاجرهای ایرانی و عراقی، ترانزیت و حمل‌ونقل نیز وجود دارد که باید برطرف شود.


توجه به رویکردهای جدید
جعفر عباس‌الوائلی، رئیس اتاق بازرگانی بصره نیز گفت: در زمینه صادرات و تجارت بین ایران و عراق باید به رویکردهای جدیدی همچون شناخت بیشتر از کیفیت و ظرفیت محصولات توسط تجار دو کشور، حمایت از بازارهای عراقی، شکل‌گیری پروژه‌های مشترک بین بازرگانان دو کشور و ایجاد زمینه‌های جدید برای تبادل محصولات بین ایران و عراق توجه کنیم.


ضرورت باز شدن مرزها
فتوحی، معاون اقتصادی استاندار نیز خواستار فعال شدن مرزهای بسته میان دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری شد.
وی با بیان اینکه برگزاری این نوع همایش‌ها می‌تواند گام مؤثری در راستای رفع موانع و مشکلات بین دو کشور باشد، خواستار برگزاری این‌گونه همایش‌ها در استان خوزستان شد. ربیهاوی، رایزن بازرگانی ایران و عراق نیز درباره فرصت‌های توسعه صادرات به عراق و استان‌های بصره، میسان و ذی‌قار، اطلاعاتی ارائه داد.


سخن پایانی
هرچند عراق در طول سال‌های گذشته همواره پس از چین، دومین مقصد عمده صادراتی کالاهای ایرانی بوده و بسیاری از محصولات ایرانی توانسته‌اند جای پای خود را در بازار این کشور محکم کنند اما همچنان بسیاری از فعالان این حوزه اعتقاد دارند امکان افزایش جدی صادرات ایران به این همسایه غربی وجود خواهد داشت.
دولت عراق که در سال‌های گذشته قدری از فشار جنگ‌های داخلی کاسته، به‌دنبال احیای اقتصاد این کشور است و با وجود آنکه واردات برخی کالاهای کشاورزی خام به این کشور را ممنوع کرده اما در عین حال از سرمایه‌گذاری و واردات کالاهای ضروری و مصرفی استقبال می‌کند و این موضوع در دیدار اخیر مقامات اتاق بازرگانی دو کشور نیز خود را نشان می‌دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*