سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 7768
تاریخ انتشار: 1400/09/17 17:09

تاثیر نوسانات قیمت آهن بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

با توجه به اینکه در پروژه‌های ساختمان سازی بخش زیاد و چشمگیری از هزینه‌ها مرتبط با آهن آلات است، نوسانات قیمت آهن طی سال‌های اخیر به خصوص قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل را بر قیمت مسکن نمی‌توان نادیده گرفت. از آنجایی که قیمت مسکن و آهن آلات رابطه کاملا مستقیم با یکدیگر دارند آگاهی از قیمت محصولات آهنی کمک شایانی در پیش بینی قیمت مسکن می‌کند.

با بالا رفتن قیمت محصولات فولادی قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد و از سویی قیمت خود آهن آلات به عوامل متعددی همچون هزینه حمل و نقل، مواد اولیه و... بستگی دارد. در این مقاله سعی داریم علل این نوسانات را مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

مهم ترین محصولات فولادی مورد استفاده در ساختمان ها

اصلی‌ترین بخش در ساخت و ساز انتخاب درست محصولات فولادی است زیرا باعث استحکام و مقاومت ساختمان می‌شود؛ انتخاب درست و استاندارد این مقاطع علاوه بر بالا بردن سطح مقاومت و استحکام، در برابر تنش‌های مختلف برشی، کششی و فشاری سازه را مقام می‌کند.

 با توجه به زلزله‌های سال‌های اخیر در کشور ایران، دوام و استحکام در برابر عوامل طبیعی بسیار اهمیت دارد. از مهم‌ترین محصولات فولادی مورد استفاده می‌توان به میلگرد، تیرآهن، ورق‌های فولادی و... اشاره کرد که در ادامه به بررسی هرکدام از این موارد به صورت مفصل می‌پردازیم.

انواع میلگرد

میلگرد یا rebar از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی هستند؛ این میله آهنی که برای بتن سازی استفاده می‌شود را می‌توان با توجه به نوع، استاندارد، رده مکانیکی، شکل ظاهری و... دسته‌بندی کرد. به طور کلی این محصول به دو صورت آجدار و ساده در بازار عرضه می‌شود؛ در نوع آجدار بر روی سطح آن برجستگی‌های منظمی وجود دارد در صورتی که سطح نوع ساده صاف و صیقلی است. همچنین می‌توان این مقطع را از لحاظ رده مکانیکی به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

  • A1
  • A2
  • A3
  • A4

انواع ورق فولادی

ورق‌های فلزی را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • ورق­‌های گرم

شامل ورق سیاه، ورق ST52، ورق اسیدشویی، ورق هاردوکس و...

  • ورق‌­های سرد

شامل ورق گالوانیزه، عرشه فولادی گالوانیزه و...

انواع تیرآهن

تیرآهن نقش مهمی در استحکام اسکلت ساختمان دارد و تحمل تنش‌های حاصل از نیروی خمشی و برشی وظیفه آن است؛ این محصول دارای سه نوع زیر است:

  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن IPB
  • تیرآهن INP

انواع قوطی و پروفیل

پروفیل‌های ساختمانی در انواع متفاوت تولید می‌شوند و نقش مهمی در استحکام و وزن ساختمان دارند؛ این محصولات را می‌توان به لحاظ نحوه ساخت به سه دسته نورد سرد، نورد گرم و مرکب تقسیم‌بندی کرد. اما دسته‌بندی متداول دیگر آن‎‌ها به دو صورت باز و بسته است. پروفیل باز شامل تسمه، چهارپهلو، نبشی، ناودانی، پرلین زد، سپری و پروفیل فرانسوی می‌شود. پروفیل لنگه دری، کلافی، HSS و پروفیل‌هایی با شکل ظاهری مربع و مستطیل در دسته پروفیل بسته قرار می‌گیرند.

انواع لوله

انتخاب لوله در ساختمان‌سازی نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد؛ این محصول به منظور لوله‌کشی شوفاژ و پکیج، فاضلاب، آب سرد و گرم و گاز در ساختمان سازی استفاده می‌شوند.

از انواع پرکاربرد این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله گاز خانگی
  • لوله داربست
  • لوله گالوانیزه
  • لوله پی وی سی
  • لوله پلی اتیلن

بررسی نوسانات قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل در سال 1400

میلگردها بسیار پر تقاضا هستند به خصوص نوع آجدار از فروش و تقاضا بالاتری نیز برخوردار است و همین امر باعث می‌­شود تا سطح رقابت بالاتر رفته و قیمت‌­ها عادلانه‌­تر باشد؛ در این نمودار تغییرات قیمت میلگرد امروز در سال 1400 را مشاهده می‌کنید.

با توجه به نظر کارشناسان آهن پرتال:

"انواع میلگرد، بر اساس برآمدگی‌های روی آن تشخیص داده می‌شود، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. از آن‌جایی که حجم میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً زیاد است، پس اطلاع از بهترین و مناسب‌ترین قیمت روز میلگرد موجود در بازار برای مشتریان این محصول از ارزش بالایی برخوردار است. تعیین قیمت میلگرد برای سایزهای 14، 16، 18 و ... انجام می‌شود و وزن آن‌ها نقش زیادی در افزایش یا کاهش آن‌ها دارد."

 

در این تصویر نمودار تغییرات قیمت میلگرد را در سال 1400 مشاهده می کنید.

همانطور که گفته شد از اجزای اصلی ساختمان سازی تیرآهن است؛ این محصول به قدری مهم است که با تغییر کوچکی در قیمت آن تاثیر زیاد زیاد آن بر قیمت مسکن را می­‌توان مشاهده کرد. در ادامه تغییرات قیمت تیرآهن امروز را مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

 

در این تصویر تغییرات قیمت تیراهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

بررسی نوسانات پروفیل­‌ها کار سخت و دشواری است اما باتوجه به ماده اولیه آن بخش عمده­‌ای از قیمت این محصول فولادی بستگی به ورق سیاه دارد؛ در ادامه تغییرات قیمت پروفیل آهن را مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول 20*20، 30*30، 40*40 تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند."

 

در این تصویر تغییرات قیمت پروفیل آهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم نوسانات قیمت آهن آلات بر قیمت مسکن

تاثیرات بر قیمت آهن آلات به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می­‌گیرد؛ تمامی عللی که تا به اینجا گفته شد تاثیر کاملا مستقیم بر قیمت محصولات فولادی دارد. از طرفی دیگر عوامل غیرمستقیمی نیز وجود دارد که تاثیر آن­ها را نمی­‌توان نادیده گرفت. تاثیر روانی افزایش قیمت این محصولات به صورت غیرمستقیم بر قیمت مصالح ساختمانی دیگری مانند سیمان، آجر و... تاثیر گذاشته است و در نهایت به افزایش قیمت مسکن کمک می‌کند.

قیمت آهن آلات تمام فروشنده های معتبر آهن آلات در آهن پرتال

با توجه به نوسانات قیمت و تغییرات روزانه در کنار تعداد زیاد کارخانه­‌های تولیدکننده، اطلاع از قیمت دقیق آهن آلات برندهای مختلف به شدت سخت شده است. اما در سایت آهن پرتال شما شاهد قیمت­ به روز شده انواع تیرآهن، پروفیل، میلگرد، ورق و.. تمام کارخانه‌­ها و فروشنده­‌های معتبر خواهید بود؛ همچنین نمودار قیمت انواع محصولات فولادی در سال 1400 در این سایت وجود دارد.

سخن پایانی

 

در نهایت عوامل متعددی در قیمت مسکن تاثیرگذار هستند و با توجه به شواهد، این نوسانات ادامه‌دار خواهد بود. علاوه بر نوسانات زیاد اخیر قیمت پروفیل، تیرآهن و میلگرد، در کارخانه­‌های مختلف هزینه آن­ها نیز متفاوت خواهد بود که برای اطلاع از آن نیاز به یک منبع معتبر است تا با اعتماد کامل از پیش بینی­‌های قیمت محصولات فولادی بر قیمت مسکن آگاه شد؛ در این خصوص به علاقمندان این حوزه پیشنهاد می­‌شود تا با متخصصان با تجربه آهن پرتال (https://ahanportal.com/) در ارتباط بوده تا بهترین خرید با مناسب­‌ترین قیمت را تجربه کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wanr2