-
در نشست بنیان‌گذار دانشگاه بتن کشور با اصحاب رسانه مطرح شد

راه‌اندازی نخستین دانشگاه بتن، نمادی از توسعه

متاسفانه صنعت بتن آماده در ایران از ضعف تاریخی دانش و تکنولوژی رنج می‌برد و با وجود رشد از نظر تعداد و حجم تولید و مصرف بتن آماده، بسیاری از کارخانجات بتن آماده‌ای که در سال‌های اخیر احداث شده‌اند از نظر دانش فنی و سطح تکنولوژی، فاصله زیادی با پیشرفت‌های دنیا دارند.

راه‌اندازی نخستین دانشگاه بتن، نمادی از توسعه

به نحوی که بسیاری از کارخانجات تازه تاسیس، تکنولوژی ضعیف‌تری نسبت به کارخانجات ۴۰ سال قبل دارند. به بیان دیگر صنعت بتن آماده، امروز از دست آوردهای جدید دنیا فاصله معناداری پیدا کرده است. در عمر 200 ساله اختراع و بکارگیری سیمان و بتن، دانش فنی همواره در کنار عناصر تشکیل دهنده بتن مطرح بوده است. با گذشت سالیان، نه تنها از اهمیت بکارگیری دانش فنی در طراحی و تولید بتن کم نشده، بلکه از جایگاه بالاتری نیز در فرآیند ساخت‌وساز نیز برخوردار شده است.به نحوی که در بین مصالح ساختمانی بتن پس از فولاد بیشترین پروژه‌های تحقیق و مطالعه و پژوهش را داشته است. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش صمت از نشست اصحاب رسانه با بنیانگذار نخستین دانشگاه بتن کشور است.

برگزاری مراسم اهدای «جایزه استارت‌آپی دکتر علی اصغر کیهانی»

برگزاری مراسم اهدای «جایزه استارت‌آپی دکتر علی اصغر کیهانی» یکی از اقدامات ماندگاری است که با هدف افزایش مهارت در حوزه ساختمان طراحی شده و مراسم اهدای این جایزه در 3 سال گذشته در استان البرز اجرایی شده است. امسال نیز همزمان با سالروز تولد دکتر کیهانی مصادف با ۱۴ دی این مراسم برگزار و به ایده‌های برتر جوایزی اهدا می‌شود.

علی اصغر کیهانی، بنیان‌گذار نخستین دانشگاه بتن کشور در نشست با اصحاب رسانه گفت: همیشه تاکید کردم دانشجویانی را وارد کارزار زندگی و کار کنید که یاد بگیرند صادق باشند چون دروغ عامل همه بدی‌هاست به گزارش خبرنگار صمت از استان البرز، بنیانگذار کارخانجات ایران فریمکو، اسکلت بتنی ایران و پارس لانه،‌ ضمن بیان اینکه دانشجوی باسواد ولی بدون اخلاق به درد جامعه نمی‌خورد گفت: به همه اساتید گفتم قبل از آغاز تدریس چند دقیقه‌ای از اخلاق صحبت کنند تا دانشجویان وقتی وارد کار و زندگی می‌شوند،‌این توصیه‌ها را به کار بگیرند تا موفق شوند. وی افزود: با مشاهده برخی بی‌اخلاقی‌ها در ساخت سازه‌های بتنی و جداول تهران، برای ورود دانش به فرآیند ساخت سازه‌های بتنی، نهایت تلاشم را کردم تا شاهد اتلاف حجم عظیمی از منابع مالی و تخریب محیط‌زیست نباشیم.

کیهانی با اشاره به رشته‌هایی درسی این مرکز گفت: اغلب این واحدها و رشته‌های درسی، مهارت‌محور هستند و تقریبا در هیچ دانشگاه دولتی در کشور اجرا نمی‌شوند. ما در این مجموعه علمی، تلاش می‌کنیم سه محور «دانش، بینش و توانش» را به عنوان 3 راس یک مثلث آموزشی و مهارتی در نظر بگیریم. در واقع این مرکز به دنبال تربیت نیروهای ماهر در حوزه صنعت و ساختمان است و همچنان در این مسیر تلاش می‌کند.

رسالت آموزش و استانداردسازی

این فعال صنعتی با اشاره به نهادینه سازی رسالت آموزش و استانداردسازی در حوزه‌های تولید، توزیع و مصرف گفت: در سال ۱۳۹۰برای تحقق این اهداف دانشگاه علمی کاربردی ایران فریمکو تاسیس شد و دانشجویان تواستند با استفاده از امکانات کارخانه ایران فریمکو به صورت علمی و عملی آموزش ببینند. بسیاری از فارغ التحصیلان آن سال‌ها،‌ امروز وارد بازار کار شده و برخی نیز به جمع اساتید تاثیرگذار در حوزه بتن و فرآورده‌های ساختمانی پیوسته‌اند.

وی با تاکید بر کیفیت محصولات تولیدی این مجموعه ادامه داد: تلاش برآن است که دانشجویان علاوه بر آموزش‌های لازم، اخلاق حرفه‌ای را نیز آموزش ببینند تا در آینده بتوانند فردی موثر برای جامعه و اطرافیان خود باشند. با توجه به شعار این مجموعه با عنوان «از تحصیل تا اشتغال» تضمین می‌کنیم همه دانشجویان این مرکز پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار و در شرکت‌های مرتبط استخدام شوند.

حمایت از سازه‌های مقاوم

بنیانگذار کارخانجات ایران فریمکو، اسکلت بتنی ایران و پارس لانه گفت: حمایت از سازه‌های مقاوم و تولید مصالح استاندارد در اولویت برنامه‌های این مجموعه بوده و این راه مهم و دشوار بسامان نمی‌رسد مگر اینکه بتوانیم جوانان آگاه و متخصص در این حوزه تربیت کنیم. وی با اشاره به فعالیت در دو عرصه تولید‌کننده و آموزش در قالب آکادمیک و دانشگاهی گفت: فارغ التحصیلان می‌توانند پس از پایان تحصیلات،‌ در صنایع مشغول به کارشوند. این فعال اقتصادی و دانشگاهی افزود: از دولت درخواست حمایت از بخش خصوصی داریم،‌ چون در شرایط فعلی اقتصادی که با نوسان قیمت‌ها و روند صعودی نرخ تورم، فعالیت برای بخش خصوصی هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود. در این شرایط دولت نباید جلوی پای تولید موانع ایجاد کند به خصوص در بخش تولید فرآورده‌های ساختمانی چون خسارت احتمالی ناشی از تولیدات بی‌کیفیت این بخش سنگین بوده و دودش به چشم مردم می‌رود. کیهانی با تاکید بر ‌رعایت وجدان کاری و صداقت در تولید گفت: استفاده از افزودنی‌های بی‌کفیت در تولید بتن، میزان مقاومت و استقامت بتن را پایین می‌آورد و این یعنی بازی با جان و مال مردم. تولید نامناسب و غیر استاندارد، یعنی تولید بتن کم دوام که به طور مستقیم موجب تلف شدن سرمایه ملی می‌شود. وی افزود: پس از زلزله دلخراش ۵ دی ۱۳۸۲بم که باعث تلفات و خسارات وسیعی شد رعایت استاندارد‌های ساخت‌وساز در همه سطوح مدیریتی و کار شناسی کشور مورد توجه قرار گرفت. گزارشی ازسوی واحد تحقیق و توسعه ایران فریمکو تحت عنوان «تغییر الگوی مصرف مصالح ساختمانی (تولید، توزیع و مصرف )» تدوین و منتشر شد که با‌ هیات وزیران، کلیه مصالح ساختمانی، مشمول اجرای مفاد آیین‌نامه رعایت استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی شدند. رئیس مرکز علمی کاربردی ایران فریمکو با بیان اینکه رشته‌های دیگر این مجموعه در حوزه خدمات فعال بوده و شغل‌محور هستند گفت: در حوره خدمات، دانشجویان در مسیر فرآیند تولید، توزیع و تحویل صنایع ساختمانی پرورش می‌یابند.

راه‌اندازی رشته‌های مهارت‌محور

علی عمران روزبان، رئیس مرکز علمی کاربردی ایران فریمکو در ادامه این نشست با تشریح فعالیت دانشگاه یادشده گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ تاسیس و راه‌اندازی شد و کار خود را با آموزش ۱۱۰ نفر دانشجو در سه رشته پودمانی آغاز کرد و درحال‌حاضر به ارایه دانش در سطوح کاردانی و کارشناسی ارتقا یافته است. هدف دکتر کیهانی به عنوان موسس این دانشگاه، تربیت افرادی است که در حوزه صنعت و ساختمان در کشور موثر باشند. وی از اجرای رشته‌های جدید مهارت‌محور و منحصربه‌فرد در این مجموعه خبر داد و گفت: دوره‌های این مرکز، خاص صنعت سیمان طراحی شده و از مهر امسال نیز در رشته‌های عمران-بتن، مهندسی نقشه‌برداری، حسابداری، نقشه‌برداری کارگاهی، مدیریت امور اداری، مدیریت لجستیک، مهندسی ساختمان، مدیریت دفتری و حقوق ثبتی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. رئیس مرکز علمی کاربردی ایران فریمکو با اشاره به ضرورت انجام پروژه‌های تحقیقاتی ویژه در دوران تحصیل، افزود: این مرکز برای حمایت از دانشجویان اقداماتی مانند ارایه وام، تقسیط شهریه را در دستور کار دارد. همچنین ارایه خدمات دانشجویی نیز از دیگر مزایای تحصیل در این دانشگاه است. علی عمران زوربار افزود: درحال‌حاضر ۳۳۰ دانشجوی فعال در این مجموعه در رشته‌های مختلف صنعتی و خدمات تحصیل می‌کنند که تا پایان این ترم، ۷۰ درصد آنها جذب همین مجموعه و بقیه در مراکز دیگر مشغول به کار می‌شوند. روزبان با اشاره به تدریس ۱۱ رشته در این مرکز، اذعان کرد: ظرفیت جذب برای هر رشته ۷۵ نفر است. دانشجویانی که موفق به شرکت در رشته‌های مهندسی فنی ساختمان در شهرستان‌ها نشده‌اند، نیز به این دانشگاه معرفی می‌شوند تا علاوه بر گذرانده دوره‌های آموزشی مهارت‌محور، قادر به جذب در بازار کار شوند. با این سیاست این مجموعه در راستای اشتغالزایی نیز گام‌های موثری برداشته و دغدغه بیکاری جوانان در جامعه کاهش خواهد یاقت.

سخن پایانی

دانش بتن در طول این سالیان در کارگاه‌های بتن‌سازی مدرن و مجهز و آزمایشگاه‌های همجوار صنعت،‌توسعه و تکوین یافته است. بر همین اساس تاسیس نخستین دانشگاه آموزش عالی در کنار یکی از کارخانه‌های مدرن این صنعت، قدم‌های اولیه برای بومی کردن دانش تجربی بتن خواهد بود. پیسنهاد می‌شود کلیه کارخانجات بتن سراسر کشور این دانشگاه را متعلق به خود دانسته و از این بستر فراهم شده در جهت آموزش کادر اجرایی و تکنسین‌های خود بهره برده و همزمان تجربیات کاری خود را در قالب‌های علمی جدید مدون کنند. صنعت بتن برای رسیدن به سطحی از توانایی فنی که بتواند یافته‌های دانشگاهی را به کار بگیرد، راه طولانی در پیش دارد و باید برای رسیدن به این مهم هدف‌گذاری کند. امروزه بالا بردن کیفیت بتن آماده و دیگر فرآورده‌های بتنی نه یک هدف بلکه ضرورتی است که ناگزیر از انجام آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*