پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 101241
تاریخ انتشار: 1402/10/13 09:38

کاربرد انواع مدل های میلگرد در ساختمان سازی

میلگردها به عنوان مقاطعی پرکاربرد دارای انواع متنوعی هستند و هر یک برای مقاصدی خاصی به کار گرفته می شوند. این مقاطع فولادی به لطف بهره مندی از ساختاری فلزی، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند.
کاربرد انواع مدل های میلگرد در ساختمان سازی

میلگردها به عنوان مقاطعی پرکاربرد دارای انواع متنوعی هستند و هر یک برای مقاصدی خاصی به کار گرفته می شوند. این مقاطع فولادی به لطف بهره مندی از ساختاری فلزی، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. بنابراین با استفاده از آن ها در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، مقاومت کلی سازه بالا می رود و میزان ایمنی آن دو چندان می گردد. میلگردهای ساده، میلگردهای آج دار، میلگردهای ترانس، میلگردهای کلاف و میلگردهای آلیاژی از پرکاربردترین انواع مدل های میلگرد در ساختمان سازی هستند که در ادامه این مطلب، کاربردها و موارد استفاده هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

کاربرد میلگردهای ساده

میلگردهای ساده یا همان میلگردهای A1 دارای انواع مختلفی از جمله گالوانیزه، فولاد کربن، پلیمری و استیل ضد زنگ هستند. این مقاطع با داشتن ویژگی هایی همچون درصد کربن پایین، فرم پذیری و انعطاف پذیری مناسب، جوش پذیری مناسب و قابلیت آبکاری، دارای کاربردهای گوناگونی هستند که برخی از آن ها به شرح زیر است:

- از آنجایی که بهره مندی از سطحی بدون آج مشخصه اصلی میلگردهای ساده است، در صنعت ساختمان سازی از آن ها عمدتا در آرماتوربندی ها بهره گرفته می شود.

- علاوه بر صنعت ساختمان سازی این میلگردها در صنایع دیگر از جمله صنعت تولید میخ، پیچ و مهره نیز بکار گرفته می شوند.

- از دیگر کاربردهای صنعتی میلگردهای ساده می توان به استفاده از آن ها در ساخت میلگردهای حرارتی، میلگردهای بستر و خاموت اشاره کرد.

کاربرد میلگردهای آجدار

میلگردهای آجدار یا میلگردهای هفت و هشت به نوعی از میلگردها گفته می شود که برخلاف میلگردهای ساده که سطحی صاف دارند، مجهز به سطح مقطعی آجدار هستند. این میلگردهای پرکاربرد در سه گرید A2، A3 و A4 تولید می شوند. هر یک از این گریدهای دارای ویژگی های خاصی هستند و در اندازه های متفاوتی ساخته می شود. این میلگردها کاربردهای متعددی در پروژه های عمرانی دارند که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شود:

- میلگردهای آجدار گزینه ایده آلی برای پروژه هایی نظیر سد سازی، پل سازی و تونل سازی به حساب می آیند و از آن ها می توان برای ساخت دال های مخصوص بتنی نیز بهره گرفت.

- در صنعت ساختمان سازی به وفور از انواع مختلف این میلگردها جهت ساخت دیوارهای بتنی کمک گرفته می شود.

- این میلگردها در ساخت و سازهای ساختمانی و طراحی و احداث سازه های مختلف بسیار پرکاربرد هستند و در بخش هایی نظیر کف سازی، پی ریزی و فونداسیون ساختمان نقش مهمی ایفا می کنند.

- از دیگر کاربردهای ساختمانی این نوع از میلگردها می توان به استفاده از آن ها در نصب سنگ در نمای ساختمان ها اشاره کرد.

- علاوه بر صنعت ساختمان سازی، از این میلگردها در صنایع دیگری نظیر اتومبیل سازی، حمل و نقل و پتروشیمی نیز استفاده می شود.

میلگرد ترانس و کاربردهای آن

میلگردهای ترانس دسته ای از میلگردهای بدون آج هستند که با بهره مندی از سطحی صاف، اغلب برای موارد دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند. این میلگردها در مدل های متنوع ترانس مفتول، ترانس تسمه، ترانس کششی، ترانس شش پر، ترانس چهار پهلو، ترانس دو پولیش، ترانس سنگ خورده و ترانس بلبرینگ خور تولید می شود و به همین سبب دارای کاربردهای متعددی هستند که در این قسمت به معرفی آن ها می پردازیم:

- از میلگردهای ترانس تک پولیش در ساخت برخی از قطعه های ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. بر این اساس از این نوع از میلگردهای ترانس در مواردی نظیر ساخت سیلندر کمک گرفته می شود.

- در صنعت ساختمان سازی از میلگردهای ترانس دو پولیش به دلیل داشتن سطحی صیقلی و زیبا در نماهای خارجی ساختمان ها استفاده می شود. این نوع از میلگردهای ترانس به دلیل طراحی زیبا و مقاومت بالا در صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارند.

- میلگردهای ترانس چهارپهلو در ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند و از آن ها برای تزئینات در و پنجره ساختمان های مدرن و یا نرده های پله های بهره گرفته می شود.

- میلگردهای شش پر ترانس علاوه بر صنعت ساختمان سازی، گزینه ایده آلی برای استفاده در صنعت اتومبیل سازی هستند.

قیمت میلگرد

میلگرد کلاف و کاربردهای آن

میلگردهای کلاف از نظر ظاهری در دو مدل میلگردهای کلاف ساده و آجدار تولید می شوند و به شکل کلاف در اختیار مشتریان قرار می گیرند. به همین دلیل قیمت میلگردهای کلاف با دیگر انواع این محصول متفاوت است. این نوع از میلگردها می توانند حاوی درصد کربن زیاد، متوسط و یا کم باشند که این امر می تواند در خواص و ویژگی های آن ها تاثیرگذار باشد. با این حال میلگردهای کلاف نسبت به میلگردهایی که به صورت شاخه ای مورد استفاده قرار می گیرند، انعطاف پذیری بالاتری دارند و برخی از کاربردهای ساختمانی و صنعتی آن ها به شرح زیر است:

- از این میلگردها برای بالا بردن میزان استحکام بلوک ها در ساختمان استفاده می شود و به کمک آن ها همچنین می توان اتصالات مربوط به گاز را تقویت نمود.

- در ساخت و سازهای ساختمانی از این میلگردها به وفور استفاده می شود و نقش موثری در مستحکم ساختن ستون ها، دیوارها، سازه های بتنی، تیر و خرپا ایفا می کنند.

- از کاربردهای صنعتی این میلگردها می توان به استفاده از آن ها در ساخت پیچ و مهره، فنر و تجهیزات مشابه اشاره نمود.

میلگرد آلیاژی و کاربردهای آن

مشخصه اصلی میلگردهای آلیاژی این است که این دسته از مقاطع علاوه بر عناصری نظیر آهن و کربن، متشکل از آلیاژهای دیگری همچون سیلیسیم، منگنز، نیکل، مس، وانادیم، مولیبیدن و کروم هستند. به همین دلیل قیمت این محصول از قیمت روز میلگرد در بازار بیشتر است. نکته حائز اهمیت در مورد این میلگردها این است که متناسب با میزان درصد این آلیاژها در این مقاطع فولادی، ویژگی های آن نیز متفاوت خواهد بود. میلگردهای آلیاژی دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه به برخی از کاربردهای آن ها اشاره می کنیم:

- میلگردهای آلیاژی ST37 به دلیل نحوه طراحی و آلیاژهای موجود، غالبا در صنایع اتومبیل سازی و ساخت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

- میلگردهای آلیاژی MO40 در دسته میلگردهای کم کربن قرار می گیرند و عمدتا در خودروسازی و صنایع ساخت ابزار آلات کاربرد دارند.

- میلگردهای آلیاژی CK45 نوعی از میلگردهای آلیاژی کم کربن با مقاومت بالا هستند که علاوه بر ساختمان سازی، در مخزن های تحت فشار نیز بکار گرفته شوند.

- میلگردهای آلیاژی ST52 جزو میلگردهای صنعتی هستند و از آن ها در صنعت ریل سازی و ساخت خودروهای سنگین بهره گرفته می شود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qwwyp