-
در تازه‌ترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی مطرح شد

رشد ۸ درصدی تولیدات صنعتی

پژوهشکده پولی و بانکی درحالی از رشد ۸.۱ درصدی تولید خبر داد که صنعت خودرو با ۴۱.۳ درصد رشد، بیشترین رشد را در میان همه صنایع ثبت کرد.

رشد ۸ درصدی تولیدات صنعتی

پژوهشکده پولی و بانکی در تازه ‌ ترین گزارش خود از رشد ۸ . ۱ درصدی تولید در شرکت ‌ های صنعتی بورس خبر داد. مهم ‌ ترین عامل این صعود، رشد تولید در صنعت خودرو اعلام شده است. طبق این گزارش میزان تولید در گروه محصولات غذایی کاهش یافته است. همچنین میزان تولید در کارخانه ‌ های صنعتی که در بورس پذیرفته شده ‌ اند، شاخصی است که نمایی از میزان کل تولید در کشور را نشان می ‌ دهد. تازه ‌ ترین گزارش، پژوهشکده پولی و بانکی نشان می ‌ دهد، این شاخص در آخرین ماه سال گذشته ۸ . ۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد کرده و نشان می ‌ دهد روند تولید در فصل زمستان همچنان مثبت بوده است. آن ‌ طور که بازوی پژوهشی بانک مرکزی گزارش داده، مهم ‌ ترین عامل رشد تولیدات صنعتی در آخرین ماه سال قبل، رشد قابل ‌ توجه تولید خودرو بوده است.آمارها نشان می ‌ دهد سطح تولید در صنعت خودرو در اسفندماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱ . ۳ درصد افزایش یافته، این بالاترین میزان تولید در میان همه صنایع است. میزان تولید در این صنعت در بهمن ‌ ماه سال گذشته نیز ۳۴ . ۸ درصد افزایش یافته بود.بعد از صنعت خودرو، گروه محصولات فلزی با رشد ۲۱ درصد و صنعت نساجی با ۱۴ درصد در رتبه ‌ های بعدی قرار گرفته ‌ اند. از دیگر صنایعی که در اسفندماه سال گذشته با رشد تولید مواجه شده ‌ اند، می ‌ توان به گروه فرآورده ‌ های نفتی که عمدتا شامل پالایشگاه ‌ ها هستند و محصولات کاغذی و دستگاه ‌ های برقی اشاره کرد.نکته قابل ‌ توجه این است که طبق داده ‌ های پژوهشکده پولی و بانکی صنعت محصولات شیمیایی به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین صنعت کشور در اسفندماه سال گذشته برای چندمین ماه متوالی رشد ضعیفی و در حد صفر داشته است. اهمیت این صنعت به غیر از ابعادش در میزان ارزآوری برای کشور نیز هست.

این گزارش همچنین نشان می ‌ دهد صنایع غذایی اسفندماه سال گذشته بیشترین کاهش تولید را داشته ‌ اند به ‌ طوری که میزان تولید در این صنعت در آخرین ماه سال قبل در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است. در بهمن و اسفند امسال تنها صنعتی که با کاهش تولید مواجه شده، صنایع غذایی است.مقایسه رشد شاخص تولید گروه ‌ های مختلف نشان می ‌ دهد در اسفندماه شرکت ‌ های کوچک و متوسط و تولیدکنندگان کالاهای نهایی تولید بیشتری داشته ‌ اند.در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با وجود ثبات و حتی کاهش در نرخ رشد شرکت ‌ های بزرگ، رشد تولید شرکت ‌ های کوچک و متوسط روند صعودی داشته و رشد شاخص تولید شرکت ‌ های بزرگ در اسفندماه از شرکت ‌ های کوچک و متوسط کمتر بوده است.

میزان فروش صنایع

داده ‌ های پژوهشکده پولی و بانکی از موجودی انبار کارخانه ‌ های صنعتی نشان می ‌ دهد میزان فروش شرکت ‌ ها در سال گذشته پرنوسان بوده است. محاسبه میزان موجودی انبار شرکت ‌ ها نشان می ‌ دهد این کارخانه ‌ های صنعتی تا چه حد رشد یا کاهش داشته است. اگر رشد تولید بیشتر از رشد فروش باشد موجودی انبار در آن دوره افزایش می ‌ یابد و اگر رشد تولید کمتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار کاهش می ‌ یابد.تغییرات شاخص موجودی انبار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مثبت بوده که نشان ‌ دهنده رشد فروش و افزایش در موجودی انبار صنایع بوده است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ ورق برگشت و تغییرات موجودی انبار صنایع منفی شد؛ به ‌ عبارت دیگر رشد فروش شرکت ‌ ها بیشتر از رشد تولید آنها بوده است. در اردیبهشت ‌ ماه سال ‌ ۱۴۰۱ اگرچه تولید با اندکی اغماض تقریبا مشابه مدت مشابه سال گذشته بوده ولی فروش شرکت ‌ های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد کرده و همین موضوع باعث شده موجودی انبار صنایع در این ‌ ماه کاهش داشته باشد.در تابستان ۱۴۰۱ در ادامه روند کاهش موجودی انبار صنایع رشد فروش شرکت ‌ ها بیشتر از رشد تولیدشان بوده و این باعث کاهش قابل ‌ توجه موجودی انبار کارخانه ‌ های صنعتی شده است.بخش قابل ‌ توجهی از کاهش در موجودی انبار در ۳ ماه تابستان مربوط به کاهش قابل ‌ توجه موجودی انبار شرکت ‌ های خودروسازی است و چه ‌ بسا موجودی انبار صنایع به غیر از خودروسازی در تابستان افزایش نیز داشته است. در ماه ‌ های اخیر رشد فروش شرکت ‌ های خودروسازی به ‌ طور قابل ‌ توجهی از رشد تولیدشان پیشی گرفته و همین باعث کاهش در موجودی انبار این شرکت ‌ ها شده که در سال ‌ های قبل تجمیع شده بودند. در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ نیز شاخص موجودی انبار صنایع به ‌ دلیل افزایش قابل ملاحظه تولید و موجودی انبار در صنعت خودروسازی افزایش داشته است.

انتصاب مدیران مطالعات فنی و اقتصادی مناطق ویژه ایدرو

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در احکام جداگانه ‌ ای مدیر مطالعات فنی، اقتصادی و توازن سرمایه ‌ گذاری، مدیر مهندسی سازمان، فناوری ‌ اطلاعات و امنیت فضای مجازی و سرپرست مدیریت اجرای طرح ‌ های صنعتی و مناطق ویژه ایدرو منصوب کرد. به گزارش ایدرونیوز در حکم انتصاب علیرضا گرشاسبی به سمت مدیر مطالعات فنی، اقتصادی و توازن سرمایه ‌ گذاری بر شناسایی و معرفی سرمایه ‌ گذاری در مناطق کشور به ‌ ویژه کمتر توسعه ‌ یافته صنعتی با تاکید بر توازن سرمایه ‌ گذاری در کشور تاکید شده است.همچنین در حکم انتصاب مازیار ماهری به سمت مدیر مهندسی سازمان، فناوری ‌ اطلاعات و امنیت فضای مجازی بر بررسی و ارزیابی نیازهای جدید فناوری ‌ اطلاعات ایدرو، تدوین و اجرای برنامه ‌ های ارتقای امنیت فضای مجازی و سیاست ‌ ها و استراتژی ‌ های مرتبط با فناوری و اطلاعات اشاره شده است.در حکم سیدمجید موسوی به سمت سرپرست مدیریت اجرای طرح ‌ های صنعتی و مناطق ویژه ایدرو نیز بر بهره ‌ گیری از توان و امکانات و هماهنگی تمامی بخش ‌ های ایدرو برای اجرای طرح ‌ های صنعتی و مناطق ویژه تصریح شده است.علیرضا گرشاسبی، دانش ‌ آموخته دکترای تخصصی علوم اقتصادی است و عضویت هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش ‌ های بازرگانی را در رزومه خود دارد.مازیار ماهری، کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات است و مدیریت فناوری اطلاعات صندوق بازنشستگی فولاد، مدیریت آموزش ‌ های مجازی و فناوری اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی و رئیس اداره مهندسی فرآیندها ایدرو از سوابق کاری وی به ‌ شمار می ‌ رود. سیدمجید موسوی، دانش ‌ آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است و ریاست هیات مدیره شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس، مدیریت ارزیابی عملکرد و نظارت بر طرح ‌ ها و نظارت بر ارزشیابی و مدیر تشکیلات و منبع انسانی ایدرو را در سوابق خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*