پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 1241
تاریخ انتشار: 1400/06/14 10:33
رئیس‌جمهوری در جلسه شورای اداری سیستان‌وبلوچستان:

قانونمندی تعاملات مرزی، امنیت و رفاه می‌آورد

نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با مردم، جمعه شب گذشته بعد از خبر ۲۱ از شبکه یک سیما پخش شد. سید ابراهیم رئیسی در پایان برنامه‌ سفر دوروزه به سیستان و بلوچستان در جلسه شورای اداری استان با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع)، گفت: مدیریت در نظام و فرهنگ اسلامی، ویژگی‌هایی دارد. نخستین ویژگی مدیریت در نظام اسلامی این است که مدیر خود را قبل از هر کس و قبل از هر چیز در محضر مقدس پروردگار متعال و پاسخگوی او می‌داند.

این مسئله به مدیر و رفتار او جهت داده و نوعی خودکنترلی ایجاد می‌کند که در نوع رفتار او بسیار تاثیرگذار است.رئیسی پاسخگویی به عموم مردم و همچنین ارباب رجوع را از دیگر ویژگی‌های مدیریت در نظام اسلامی برشمرد و اظهار کرد: مدیر همچنین باید خود را پاسخگو به سلسله‌مراتب اداری و نظارتی بداند. نکته مهم دیگر این است که نگاه مدیر در نظام اسلامی به مردم نگاه خاصی است. 

رئیس‌جمهوری در توضیح ویژگی دیگر نظام مدیریت اسلامی، با بیان اینکه باید قبل از توجه به بازرسی‌ها و نظارت‌های بیرونی، نظارت‌ها و بازرسی‌های درون‌سازمانی را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: هیچ نظام مدیریتی بدون نظارت وجود ندارد. 

تاکید بر آمایش سرزمین

رئیسی در ادامه سخنان خود در جلسه شورای اداری استان، بر ضرورت توسعه سیستان‌وبلوچستان براساس آمایش سرزمین تاکید کرد و گفت: توسعه هر منطقه باید براساس ظرفیت‌ها و نیازهای آن انجام شود. آمایش سرزمین کار مهمی است و برنامه هفتم توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین تدوین خواهد شد.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت مرز در سیستان‌وبلوچستان برای گسترش تعامل با کشورهای همجوار و نیز افزایش تبادلات تجاری بین مرزنشینان، افزود: این تعامل می‌تواند هم امنیت و هم رفاه را برای مرزنشینان به ارمغان بیاورد و رونق اقتصادی ایجاد کند؛ بنابراین باید هرچه سریع‌تر چارچوب‌های قانونی داد‌وستدهای مرزی تدوین و تعیین شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه قانونمندی تعاملات مرزی، امنیت و رفاه می‌آورد، اظهار کرد: وقتی راه صحیح و قانونی داد‌وستد در مرزها باز باشد، کمتر کسی به‌دنبال راه‌های غیرقانونی می‌رود؛ ضمن اینکه می‌توان با قاطعیت و جدیت بیشتر با تخلفات مقابله کرد.

بهره‌گیری از ظرفیت سواحل مکران

رئیس‌جمهوری بهره‌گیری مناسب از ظرفیت سواحل مکران را از دیگر نکات مهم درباره سیستان‌وبلوچستان دانست و تصریح کرد: فعال شدن ظرفیت‌های ناشی از سواحل مکران فرصتی بسیار عالی برای رفع بیکاری، رونق اقتصادی، رونق گردشگری و ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی برای این استان و همه کشور است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت تقویت اقتصاد دریا، اظهار کرد: بعضی از کشورهای اروپایی، ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی‌شان از اقتصاد دریاست، اما سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی کشور ما بسیار کم است.

وی ادامه داد: باید همه تلاش‌مان را برای فعال کردن حداکثری ظرفیت‌های اقتصادی استان به‌کار بگیریم و در مسیر فعال کردن این ظرفیت‌ها و همچنین در مسیر بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها قطعا استفاده از نیروها و متخصصان بومی در اولویت خواهد بود. یکی از ظرفیت‌های خوب استان ظرفیت نیروی انسانی است و مدیران و مسئولان دولتی بهره‌گیری بهتر از این ظرفیت را حتما مد نظر قرار خواهند داد، چراکه نیروهای بومی انگیزه بیشتری برای فعالیت در مسیر آبادانی استان خود دارند.

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را از دیگر اولویت‌های کاری دولت سیزدهم عنوان و خاطرنشان کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، قبل از اینکه پروژه‌ها پیش از افتتاح و بهره‌برداری فرسوده شوند، در دستور کار است. تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب، اشتغال و تولید را رونق می‌بخشد.رئیسی به موضوع مهم چالش آبی در استان اشاره کرد و گفت: کمبود آب از دغدغه‌های جدی در سیستان‌وبلوچستان است که باید برای حل این مشکل راهکار طراحی کنیم. از نگاه بنده به‌عنوان یک مسئول، مشکلی حل‌نشدنی در کشور نداریم. همه مشکلات در کشور قابل حل است و فقط احتیاج به فکر و اندیشه و کار کارشناسی و همفکری دارد.

رئیس‌جمهوری بر ضرورت تلاش حداکثری برای رفع مشکل کم‌آبی سیستان‌وبلوچستان و برطرف شدن دغدغه مردم از ناحیه کم‌آبی تاکید و خاطرنشان کرد: دولت در این مسیر حامی و پشتیبان مسئولان و دستگاه‌های مربوط است و توامان احیای حق‌آبه مردم سیستان‌وبلوچستان را از طریق بکارگیری یک دیپلماسی فعال دنبال خواهد کرد.رئیس دستگاه اجرایی کشور در ادامه مسئله مهم دیگر درباره سیستان‌وبلوچستان را جذب سرمایه برای استان دانست و گفت: باید یک‌سری معافیت‌ها و امتیازات برای سرمایه‌گذاری در استان سیستان‌وبلوچستان تعیین کنیم تا سرمایه‌گذاران برای حضور در استان ترغیب شوند. استان بحمدالله از امنیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید سودآوری سرمایه‌گذاری در استان را تضمین کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qdej2